Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1923 / Sista bloggen om HCB, på ett tag i alla fall! :)

Satt i går och undrade när jag läste om Henri Cartier-Bresson för första gången, och kom ihåg att det var i en fototidning och mindes att jag hade tidningen kvar där jag läst det.  Nu va tidningen redan gammal när jag läste den. Jag tror, om jag inte minns helt fel ;) att jag läste om HCB 1962, i en tidning från 1953. Och tidningen låg bland andra tidningar i ett litet fikautrymme utanför ett mörkrum som jag använde vid några tillfällen, och efter att ha läst artikeln, så tog jag hem tidningen....  Men det här tidningslånet från 1962 borde väl vara preskriberad nu va?

Här är tidningen med bilder och artikel!

 

 

 

 

Och läser man om någon bra fotograf, tycker att fotografen tar bra bilder, så skall man såklart ha en likadan kamera som den fotografen har, låter logiskt och känns igen va?  :)

Här även några idolbilder av HCB på väggen hemma i arbetsrummet!

 

 


Nu hade jag även en annan idol som också använde den här kameran, en magister på Fotoskolan, och gör man som magistern, då ligger man bra till i skolan, och då va det absolut ingen tvekan om vilken kamera jag skulle ha! Och för att inte tjata ut ämnet HCB, så pratar jag litet om kameran i stället, och berättar att den kameramodellen har funkat i över femtio år för mig! Visst har jag varit litet kameraotrogen någon gång, men huvudkameran har alltid varit det här märket som HCB och fotomagistern använde. Och sedan är det ofta kört, har man vant sig med en grej, så e det svårt att byta till nå't annat! Vanans makt e stor! Å så e den här kameran ganska enkel att sköta, å det passar mig alldeles utmärkt!

Ok, det om det!

/Bengan

Ps. Är fortfarande förkyld, därför litet extra bloggande idag, för kommunen har plogat en skridskoslinga på Frösjön här i Gnesta, och så finns det andra sjöar i närheten där det går att åka, å då e det inte så kul att vara hemma och veta vad man skulle ha gjort i stället för att vara hemma och blogga! ;)

 

Bloggen är provläst i iPhone 4 och godkänd för spridning! :) 

 



Postat 2013-01-26 22:08 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Straight 1922 / ”Det avgörande ögonblicket” eller kalla det kanske Snaps!? Och en tunnare M Leica!

 

cleaner....

Snaps eller Snapshot e nog det första grundläggande fotograferingssättet när kameran blev populär för gemene man! Man tar en ögonblicksbild av något! Så startade en del av fotografin från första början, och George Estman/Kodak hakade på och se'n va "Snapsandet" igång!

 

 

Helgumannen..
 
En annan del av fotografin, som fanns litet tidigare, det var att härma målarkonsten, inom landskap, porträtt och liknande. Man kunde även använda fotografin som en förlaga för sin målarkonst. Se Skagenmålarna tex. Man tog en bild, en fotografisk skiss, för att i ateljen göra en målning efter bilden.

Det här var de två stora huvudlinjerna inom fotografin, Straight Photography/Snaps och Pictorialismen/Konstnärlig fotografi, två stora riktningar, som finns fortfarande, fast man kanske inte tänker på det.

Jag gillar snaps! Det frysta ögonblicket! Eller ”det avgörande ögonblicket”  som Henri Cartier-Bresson skulle ha sagt.  Men även inom Snaps finns det möjlighet att arbeta konstnärligt! Man kan försöka lägga ett Snaps i en bra komposition, som gör att den fotograferade händelsen eller ögonblicket blir ännu mer intressant. Nu kan det här vara svårt i bland, då man ofta bara har nå'n sekund på sig att göra kompositionen, men jag tror att det går med litet träning! Och bilden vinner ofta på det! Å numera kan man ju även förstärka bilden eller kompositionen i olika bildprogram! 

Och Snaps, det är nog den typ av bilder som jag tror överlever längst! Jag menar, att bilden är intressant under en längre tid då det ofta är människor och föremål, typ gator, hus och miljöer som är fotograferade.

Men vad gäller att fota Snaps, eller att fota litet mer konstnärlig fotografering, allt är såklart en smaksak!

 

 

 


Här är en bra Snaps-kamera!  En Canada-tillverkad M-kamera med optik!  Men Obs, detta är en mycket, mycket partisk konsumentrådgivning! Även om Leica-fundamentalister inte tycker att en Canada-tillverkad M Leica med Canada-tillverkad optik är en riktig M Leica! ;) En äkta M Leica e Tysk å e från Wetzlar! Eller i alla fall från Tyskland!

En annan sak med den här M Leican, M 4-2, de e att den e litet tunnare än de andra M-modellerna. Det va fotografen Johan Pihl här på Fotosidan som en gång påpekade det för mig. Då tänkte jag, "Hallå! Godmorgon Johan!" Men sedan så mätte jag kameran, och det stämde att den va tunnare! Kamerahusets bredd, eller tjocklek, är c:a 1/2 mm mindre än tex Leica M4 och Leica M6! Förklara det den som kan! :)

/Bengan

 

 



Postat 2013-01-26 12:10 | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Straight 1921 / Henri Cartier-Bresson på Fotografiska, och avgörande ögonblick, va e de med de då?

 

Gatufoto


Nu en det dags igen för skaror av fotointresserade att vallfärda till Fotografiska för att se gatufotoikonen Henri Cartier-Bresson, eller HCB, som vi initierade säger! ;)  Jag har sett bilder av HCB sedan jag började fota på tidigt 1960-tal, så det borde kanske räcka, och så har jag några böcker av HCB såklart, och har även sett några tidigare utställningar av honom, bla på Konstakademin där man även kunde köpa bilder, men det här va för några år sedan.

Men jag kanske ändå går och tittar på HCB på Fotografiska, kanske sa jag, men det är under vissa förutsättningar!  Att det är litet folk, och att jag slipper fotokompisar när jag går och tittar på bilderna! ;)  Och det kommer nog inte att bli lätt, för jag misstänker folkvandring och många av mina fotopolare vill nog också gå och titta på HCB!  Å varför e jag så negativ till mycket folk och mina fotovänner då? ;)

De sista gångerna jag har varit på Fotografiska så har det varit för mycket folk, bla flera grupper som går runt med en slags informatör som berättar högt om konstnären, tex hur man skall tolka konstnären, och så har jag ofta varit i trevliga fotovänners lag, som gärna visar sina favoriter bland bilderna och berättar varför det är favoritbilden, så jag hinner inte riktigt med att titta själv...

Om jag skall koncentrera mig på en sak, "sjunka" in i något, vare sig det gäller musik, fotografi eller ett samtal, så vill jag ha någorlunda tystnad och vara någorlunda ensam med det jag skall titta på och fundera på, så vad gäller att titta på HCB på Fotografiska, så tror jag det kommer att bli svårt med ensamheten! ;)

Nu finns det faktiskt ytterligare en finess med att gå och titta på HCB på Fotografiska! Det är bilder som hänger stilla på en vägg! Och det är ganska ovanligt i dag!  Och har vi tur, så kan det vara fint gjorda kopior, eller printar, som det numera heter.

Så drömmen vore nog att få gå själv i ett ganska folktomt Fotografiska och titta på bilderna, och kunna stanna upp vid en bild, och/eller återkomma till nå'n eller några bilder litet senare, då dom inte va riktigt färdigtittade, eller gå nära bilden för att titta på valörer, backa tillbaka för att se helheten, se'n gå fram till bilden igen, sätta på mig glasögonen, för att se hur passepartouten är skuren, fundera och se'n tänka  "det är så här fotografi skall visas!  På vägg!  Allt annat e bara dagsländor!"  :)

/Bengan

Ps. Men har man inte sällskap av sina fotokompisar, så blir det tråkigt på ditvägen, å tråkigt på hemvägen och även tråkigt under fikat på fotografiska, de e inte lätt det här!   ;)

 

 



Postat 2013-01-25 09:42 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Straight 1920 / Vad gör man under en förkylning? (Men det intresserar nog bara mej själv)

Så ni som redan nu känner ointresset växa, låt det växa fullt ut och läs gärna en annan blogg! För det här inlägget handlar om min inneaktivitet då jag har influensan. Inte speciellt fotointellektuellt alltså. Men eldar i vedspisen och funderar litet! Och tycker synd om sig själv, då jag nog har feber! Å saknar Roffe, då han e på hundpensionat några dagar. Men på på nå't sätt e det bra att man tvingas till litet stillhet, man får fundera, och så hjälper man immunförsvaret med litet stillhet! :) Och så hinner man läsa litet! I lugn och ro!

Läste en artikel om näthat i DN i dag, och tycker att ordvalet mot en del bloggande kvinnor i Sverige påminner om ordvalet som man använder mot bloggande kvinnor i andra delar i världen! Ni vet dom där som bombar flickskolor ute i världen, dom gillar heller inte bloggande kvinnor. Visst e det konstigt att man i så olika länder, med så olika religioner, har ett liknande hat och liknande ordval mot bloggande kvinnor?  Samarbetar de här grupperna? E det en konspiration?

Annars så läser jag en bok som heter "Vad är liv". Det är Karolinska institutet som gett ut boken. Inledningen innehåller en del om en tidigare bok skriven av han med katten ni vet, Erwin Schrödinger, han ställde frågan tidigt i en bok, What is life?  Och Erwin gav inspiration till efterkommande forskning om vad är liv? Tidigare tyckte man frågan va ganska enkel, men ju mer forskningen går på djupet, så blir svaret inte lika enkelt längre. Även frågan, hur uppkommer liv, har blivit svårare ju mer man tror sig veta!
Och en ännu svårare fråga i sammanhanget är nog, vad är medvetande? Där spekulerar även forskningen, och det är ovanligt!

Å det var nog litet enklare förr, nu menar jag inte på alla plan, men i vissa fall! Tex så rörde sig solen runt jorden, basta! Nu finns såklart den "kunskapen" kvar i en del av världen. Men för oss andra, som tror litet annorlunda, så börjar det bli aningen svårgripbart, för universum utvidgas snabbare och snabbare, avståndet mellan galaxerna ökar, så en galax som ligger i utkanten av universum rör sig så snabbt bort från oss, att ljuset inte kan nå oss snart, så då kommer vi aldrig att få veta hur stort universum är, vi får bara veta hur långt vi ser i universum, och då måste funderingen nog bli, hur mycket finns det som vi aldrig kommer att få se?  Visst e det litet frustrerande! ;)

Kommer att tänka på Carl Wilhelm von Nägeli, som funderade på oändligheten och dess konsekvenser. Von Nägelis paradox. I varje mängd, om den är tillräckligt stor, hittar vi till slut en likadan sak, tex en planet som är likadan som jorden, och någonstans upprepar sig jorden geografi, någonstans bortom miljarder och åter miljarder nästan likadana upprepningar kommer det till slut även att finnas en likadan som du...
I dag tror vi oss veta att Von Nägeli kan ha haft fel, men det är inte helt säkert att han skulle ha haft fel, för vi känner inte naturens ordning tillräckligt bra ännu, om vi nu någonsin kommer att känna naturens hela ordning...
Som sagt, feberfunderingar i ifluensatider! :)

Å hinner inte spåna mer just nu, måste passa vedspisen, för att senare aska ur pelletspannan.
Pelletspannan går mycket då det är -18 grader ute.

/Bengan


Ps. Va ute några minuter i går och tog några bilder med Canon 1,2/50 mm, får se om jag orkar fota litet till i dag med optiken.

iPhonekollad blogg. 



Postat 2013-01-24 09:35 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Straight 1919 / "Bästa" objektivet från Trosa-testen, vilket va det då! Leica eller Canon eller Zeiss?

Der var sju objektiv som Peter Tillberg och jag testade i Trosa Stadsbibliotek, allt från de senaste ASPH-objektiven från Leica till ett äldre objektiv med anor från sent 1920-tal. Och sammantaget kan jag väl säga att alla objektiven gick att fotografera med! Sedan är nog det mesta en smaksak vilket krav man ställer på skärpa och upplösning som amatörfotograf eller vilken typ att fotografi som man är intresserad av eller hur stora kopior man skall göra.

Va det nå't objektiv som jag själv gillar litet extra då? Visst e Leicas nya ASPH-gluggar häftiga! Och nya Zeiss Biogon ZM de va en skarp en! Och Canons äldre 1,2/50 mm optik, men även Canons 1,5/35 mm upplevde jag som helt klart fuktionella och spännande. Men en optik, som kanske inte gör så stort väsen av sig, som ni säkert läst om i mina tidigare bloggar, det är den tidiga Zeiss Sonnar 1,5/5 cm. Optiken kom ut på marknaden på 1930-talet för Contax-kameran, ett antal Sonnarer kom även i leicagänga, och senare kom det T-behandling på optiken (antireflexbehandling) å så va det hela klart! En liten kompakt optik från 1930-talet, som klarar sig hyffsat mot senare tiders Leica, Zeiss och Canon-gluggar. Visst är det intressant och spännande med optik?

 

Sonnar bl 1,5. Nu måste jag tillägga att optiken, som har några år på nacken, den är satt i fattning 1945, har några små putsmärken på glaset som sannolikt kan ge litet extra överstrålning.

 

 

Men bländar man ned litet, så vad e problemet?

 

 

Å de här två bilderna är delförstoringar då vi fotat mot den här bokhyllan, som ni säkert kommer i håg från tidigare testbloggar.

 

 

Så här ser Sonnar 1,5/5 cm ut på en Leica M2.  "Här sitter det ett filter på optiken framtill", påstod jag tidigare, och det va fel, bländaringen på det här objektivet har en mörkt grönaktig färg.

 

 

Också här en annan delförstoring. Å full öppning såklart, för det är det som är kul, men kanske en aning rörelseoskärpa när man står och fotar på en 1/15 del.....

Så visst hade vi häftiga gluggar på Trosatesten, helt klart, men den här lilla gluggen, trots att den inte ligger i topp på testen, så är den här optiken min lilla favorit! För det finns andra värden i livet än bara skärpa!  Mytos, och känslan, kan vara en del till bra bilder! ;)

Nog för idag!
Slut för idag!
Och i eftermiddag är det Ellens Bageri!
(Men jag står över Ellens i dag, hosta, feber osv)
/Bengan 

Ps. Bloggen kontrolläst via iPhone 4 



Postat 2013-01-23 09:14 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 7 Nästa 

Tidigare blogginlägg