Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1919 / "Bästa" objektivet från Trosa-testen, vilket va det då! Leica eller Canon eller Zeiss?

Der var sju objektiv som Peter Tillberg och jag testade i Trosa Stadsbibliotek, allt från de senaste ASPH-objektiven från Leica till ett äldre objektiv med anor från sent 1920-tal. Och sammantaget kan jag väl säga att alla objektiven gick att fotografera med! Sedan är nog det mesta en smaksak vilket krav man ställer på skärpa och upplösning som amatörfotograf eller vilken typ att fotografi som man är intresserad av eller hur stora kopior man skall göra.

Va det nå't objektiv som jag själv gillar litet extra då? Visst e Leicas nya ASPH-gluggar häftiga! Och nya Zeiss Biogon ZM de va en skarp en! Och Canons äldre 1,2/50 mm optik, men även Canons 1,5/35 mm upplevde jag som helt klart fuktionella och spännande. Men en optik, som kanske inte gör så stort väsen av sig, som ni säkert läst om i mina tidigare bloggar, det är den tidiga Zeiss Sonnar 1,5/5 cm. Optiken kom ut på marknaden på 1930-talet för Contax-kameran, ett antal Sonnarer kom även i leicagänga, och senare kom det T-behandling på optiken (antireflexbehandling) å så va det hela klart! En liten kompakt optik från 1930-talet, som klarar sig hyffsat mot senare tiders Leica, Zeiss och Canon-gluggar. Visst är det intressant och spännande med optik?

 

Sonnar bl 1,5. Nu måste jag tillägga att optiken, som har några år på nacken, den är satt i fattning 1945, har några små putsmärken på glaset som sannolikt kan ge litet extra överstrålning.

 

 

Men bländar man ned litet, så vad e problemet?

 

 

Å de här två bilderna är delförstoringar då vi fotat mot den här bokhyllan, som ni säkert kommer i håg från tidigare testbloggar.

 

 

Så här ser Sonnar 1,5/5 cm ut på en Leica M2.  "Här sitter det ett filter på optiken framtill", påstod jag tidigare, och det va fel, bländaringen på det här objektivet har en mörkt grönaktig färg.

 

 

Också här en annan delförstoring. Å full öppning såklart, för det är det som är kul, men kanske en aning rörelseoskärpa när man står och fotar på en 1/15 del.....

Så visst hade vi häftiga gluggar på Trosatesten, helt klart, men den här lilla gluggen, trots att den inte ligger i topp på testen, så är den här optiken min lilla favorit! För det finns andra värden i livet än bara skärpa!  Mytos, och känslan, kan vara en del till bra bilder! ;)

Nog för idag!
Slut för idag!
Och i eftermiddag är det Ellens Bageri!
(Men jag står över Ellens i dag, hosta, feber osv)
/Bengan 

Ps. Bloggen kontrolläst via iPhone 4 

Inlagt 2013-01-23 09:14 | Läst 3268 ggr. | Permalink
Skarpt inlägg i alla fall =) Visst finns det annat än skärpa som bestämmer en bilds värde. Innehållet t ex.
Det är inte svårt att ta den gamla Sonnar 1,5/5cm till hjärtat. Den gluggen ger riktigt fina bilder i verkligheten. Om man tittar på din testbild, så är det en slags blandning mellan skärpa och oskärpa på full öppning som är svår att efterlikna. Var det någon som sade något om bokeh?
Bortom skärpediskussionen finns olika konstruktioners signatur. Karaktär, läggning, själ, väsen, natur, uttryck identitet...
Sonnaren har det. Också.
/H
Olika objektiv kan ha helt olika karaktär särskilt tydligt kan det bli vid svagt ljus.
Jag har som alternativ till testen ovan testat mig genom Nikon och Voigtländerobjektiv, ett objektiv som jag tycker ger spännade och lite diskreta nattbilder är Nikkor 50 f/1,2. När jag tar bilder i natten med ganska stor bländaröppning och lite kortare exponeringstid, fortfarande med iso 200 - 500 blir känslan som jag vill ha den, vatten fryser, fast inte helt, vågor framträder tydligt fast med en liten rörelse, ljuskällor blir skarpa utan att vara extremt skarpa.



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?


Lägg till

Tidigare blogginlägg