Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1566 / Plain Straight Photography! I svartvitt såklart!

 

 

Å nu kommer ateljéfoto!  Jag håller på att testa olika inställningar i PS för att göra svartvita bilder av färgbilder som jag tar med Fuji X100.  Tycker det svartvita resultatet blir bra.  Så det här sättet att göra svartvita bilder av färgbilder får duga ett tag framöver.

Fotomodellerna är vänligt utlånade av ART LAB Gnesta. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Och Fuji-kameran funkar utmärkt!

/Bengan

 

 

Å de här bilderna som kommer här nedan, dom har ni nog sett tidigare.
Också det färgbilder som är ändrade i PS till svartvitt. (Enligt LS-metoden)

 

Patrick Dallard, konstnär

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Postat 2012-06-10 15:39 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 1565 / Natten då världen nästan gick under, och det handlade om en halvtimme!

 

 

 

Stormen kommer..

 

 

Visst ser vi mycket katastrofer på Tv, men vissa saker som höll på att hända, det har vi aldrig fått se eller hört talas om, och det kanske är lika bra det!

Kom på att jag för ett antal år sedan läste om en sovjetisk överstelöjtnant vid namn Stanislav Petrov, och googlade på namnet och fann hela berättelsen igen och litet till.

I stort handlar det om att ryssarna hade tagit en ny spionsatellit i tjänst, OKO, vars enda uppgift var att bevaka de amerikanska kärnvapenstyrkorna. Vid ett tillfälle, 1983, larmar OKO om att USA avfyrat sina tunga kärnvapenmissiler, och vakthavande den här natten var Stanislav Petrov.

Petrov borde nu ha tryckt på den röda knappen och se'n hade det varit godnatt för de flesta av oss! Men han gjorde inte det av någon anledning....
Så nu sitter vi här...

Här kan ni läsa om det hela, och mer därtill!
Ha en trevlig lördagskväll!

/Bengan

http://www.peterenglund.com/textarkiv/vryan.htm

 

 

 



Postat 2012-06-09 20:08 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Straight 1564 / Gnesta-Planket, planering pågår, och årets plank blir bättre än någonsin!

 

 

 

 

 


"Årets Gnesta-Plank kommer att bli intressantare än någonsin!" Så skulle en marknadsförare lätt kunna uttrycka sig. "Och det blir fler fotografer, spännande fotografer och bilder som ni sannolikt aldrig kommer att få se på Moderna eller på Fotografiska!"
De låter det! :)

Nu kan man ju se det här på olika sätt, att bilderna inte är tillräckligt bra för de stora museerna, så dom kan man ju visa i Gnesta! ;)

Men jag vill sticka ut hakan och påstå, att vi på Gnesta-Planket i år visar en fotografi som dom skulle vilja visa på Moderna och Fotografiska, mera bredd kanske, litet mera samhällsdokumentärt, fotografer på väg upp och även en del annat, men som finansiärerna/företagen som är inblandade i sponsningen, kanske inte riktigt vågar/vill ställa sig bakom!?

Det är det här som ger den konstnärliga friheten, att vara oberoende från finansiärer!
Ursäkta Moderna, ursäkta Fotografiska, ni gör ett bra jobb med de förutsättningar ni har! ;)

Men tyvärr finns det en liten baksida, allt hänger ofta på ideellt arbete och intresse!
Å andra sidan, det ger handlingsfrihet! :)

Men hur som helst, om ni vill se litet mer udda fotografi, ganska långt från det som de stora fotografiska anläggningarna nu visar, så är Gnesta-Planket ett alternativ i år. För det som kommer att visas lördagen den 28:e juli, mellan 11 och 16, det blir till en del unika bilder, tagna av unika fotografer,  som blir spännande fotografi!
Och alldeles gratis är det!

Och till Gnesta komer du med Pendeltåg, Regionaltåg och även med bil såklart.
Parkering c:a 50 meter från utställningen.
Matställen c:a 50 meter från utställningen.

/Bengan

 

Ps. Och som vanligt under Gnesta-Planket, så finns alla utställande fotograferna på plats, fn 25 stycken, så även om du själv inte ställer ut, så finns det många att prata med, knyta kontakter, (och kontakter är viktiga) och ta gärna med dina egna bilder, dels för att visa andra, eller för att hänga på "Det fria Planket!"  Vi hade dryga 500 besökare förra året på c:a 5 timmar, kul!
Så notera lördagen den 28:e juli i agendan!

 

 



Postat 2012-06-09 09:51 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 1563 / ”Tinker, Tailor, Soldier, Spy”

 

 

 

 


Nu har vi sett ”Tinker, Tailor, Soldier, Spy”, både den nya versionen av Tomas Alfredson och den tidigare längre BBC-versionen. Och vad säger man?

Vi såg den nya först, den av Tomas Alfredson, och den va bra! Bra skådespelare, spännande handling, fint tidsbeskriven, men kanske, kanske litet för bra vad gäller tidsbeskrivningen? Det kan bli litet som att lägga korn på en digital bild för att det skall se ut som en gammal Tri-X! Ursäkta jämförelsen! ;)

Men visst är den mycket sevärd och mycket bra, det är inte det som det handlar om, utan problem kommer ofta när man kan jämföra. Så är det hela livet! Utan att kunna jämföra, så är allt bra! ;)
Och problemen kom när vi sett några avsnitt av BBC-versionen...
Så det va kanske dumt att köpa den här tidiga och äldre versionen av "Tinker, Tailor, Soldier, Spy” med Alec Guinness...?

Bakgrund: 1979 dramatiserade BBC John le Carrés roman, som blev en slags milstolpe i Tv-historien. Alec Guinness gör sin tv-debut, och den är bra. På svenska hette serien ”Mullvaden” och när man ser Alec Guinness som den kylige, luttrade, George Smiley så har han satt ribban, Alec Guinness är Smiley! Det är nästan 300 minuter spännande dramatik, den är komplex, konkret och komplicerad och som jag tycker, tidsriktigt beskriven. För den här Tv-versionen ligger i tiden mycket närmare själva handlingen i boken.

Men Tomas Alfredsons version är mycket bra, jag säger inget annat, men jag tror att det är bra att bara se den versionen av ”Tinker, Tailor, Soldier, Spy” den som Alfredsson gjort, då har man sett en mycket, mycket bra spionhistoria! :)

/Bengan

 

 

 

Sendero Luminoso!  :) 

 



Postat 2012-06-08 08:44 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Straight 1562 / Varför skall digitala svartvita bilder se ut som om dom va tagna med Tri-X?

 

 

 

 

 

#2519818


Ibland så får man små tänkvärda ord som man inte tänkt på tidigare. Tex, analoga bilder har ofta korn, digitala har det inte! Även om dom digitala har brus! Så varför göra analogliknande bilder av digitala bilder? (Lars Svanström sa nog nå't liknande i en bloggkommentar)

Men visst kan jag förstå att man i vissa lägen vill man härma det analoga med tex att "göra Tri-X". Och även härma gammal teknik med att fota svartvitt med en digitalkamera, som jag gör! ;)

 

 

 

Skateboard


Men jag kan nog tycka, efter att ha fotat några år, från 1959 och framåt, att jag upplevde oftast bara kornet som störande! Men det fick man ju ta på köpet med en högkänslig film. Numera behöver man knappt få några kornliknande saker i bilden, fast man använder ganska höga ISO på en modern digitalkamera. Och det tycker jag e bra!

Se'n finns det såklart andra fördelar, repektive nackdelar med analogt respektive digitalt, självklart.

Men jag gillar nog den digitala bilden som det är, i alla fall när jag fotar svartvitt. Men jag fotar ofta i färg och konverterar i PS. Och tycker att jag får hyffsade valörer i mina svartvita bilder! 
Så jag e nöjd just nu i alla fall!  :)

/Bengan

 

Ps. Man jag skall fortsätta och titta på de tips och råd jag fått, för man vet aldrig!

 

 

 

 

 

 



Postat 2012-06-07 18:42 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 6 Nästa 

Tidigare blogginlägg