Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1950 / Mycket väsen för ingenting (Much Ado About Nothing)

"Mycket väsen för ingenting (Much Ado About Nothing) är en teaterpjäs av William Shakespeare, först uppförd 1598 eller 1599.  Pjäsen är en rapp komedi, vars kvalitet ligger i kvicka repliker snarare än i intellektuell substans"   (Wikipedia)

De kanske påminner om att sitta och välja mellan olika objektiv, där skillnaderna är ytterst minimala!?  ;) 

Nåja, nu e det ofta så här och jag undrar då vad den stora skillnaden är mellan tex bländare 1,2 och 1,4? Är det bildavgörande? Knappast! Så visst e det mycket väsen för nästan ingenting! ;)

Ofta får man även en mindre och smidigare optik om man väljer den som har en litet lägre ljusstyrka!

Här e två andra objektiv, 85 mm, den till vänster har ljusstyrka 2, den till höger 1,8! 
Å tung e den högra också!  :)

 

Ha nu en fin helg ute i solen trots all sport på Tv! ;)

/Bengan

Ps. Å varför spar jag på de här gamla och klumpiga och onödiga objektiven då!
Bra fråga, som vi tar en annan gång! :)

 

 

Inlagt 2013-02-24 10:54 | Läst 2458 ggr. | Permalink
Stor ljusstyrka ger mer glas och vikt vilket inte är roligt för oss som bär kameran med oss varje dag över allt.
Göran
Många gånger gäller det inte bara den lilla skillnaden i ljusstyrka, utan även konstruktionstyp och använt glas. Olympus 2/85mm som du visar, är nog marknadens minsta i sin klass - och även en klassiker då den är en direkt modern variation av Ludvig Berteles första Ernostar f:2 från det tidiga 1920-talet. Optiska lösningar som har hållit i snart 100 år, gott folk!
Men visst är det som du säger. Om man bryr sig det minsta om kostnad och volym, skall nog en normal för fullformat inte överstiga f:1,4 - och 35mm och 85mm bör stanna på ljusstyrka f:2.



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg