Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 59/Gatufotoskola!

 

Om inte hela skolan, så en liten lektion i alla fall.. 

Vill berätta om en teknik som jag och flera andra använder i gatufoto.
Och om någon tycker att det kan vara värt att pröva,
så varsågod! :)

Grundtanken är att först att hitta en bra "inramning" till bilden,
och sedan vänta på att tex människor fyller ut det inramade innehållet.

"Du skapar" en "visuell scen",
och sedan väntar du in "skådespelarna"! ;)

Kurt Bergengrens tänk: 
"att först ha ett väsentligt innehåll, och sedan ge det en skärpt form"!

Har tittat på några bilder här på FS,
gatufotobilder,
och hittat några som kan visa vad jag menar.
Och hoppas att fotograferna av dessa bilder tillåter att jag använder bilderna som exempel!  :)
Krister och Per-Arne, de e väl Ok? :)

Men märk väl,
jag kan inte säga att de kompositionstankar jag här försöker visa  står för fotograferna av exempelbilderna,
utan det är mina egna tankar i deras bilder.

Först en bild av Krister Kleréus,
bilden tagen på Tunnelbanestation Gullmarsplan i Stockholm.
Krister har här hittat en visuellt fin "motljusscen" för bilden,
sedan väntar han in "skådespelarna" = människorna, och sedan tar han bilden...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1021833.htm

* Läs gärna Kristers egen kommentar,  sist i Bloggen, hur han tog bilden.

Finessen med människor i motljus är just avsaknaden av identitet ;)
Dels för om någon skulle känna igen sig ;)
dels att bilden blir "tidlös" på ett sätt och tål att betraktas en längre tid...

Samma sak med Per-Arnes  bild,
en vacker, en tidlös bild, uppbyggd på ett liknande sätt.
som "förstås på ett ögonblick, tål att betraktas mycket, mycket  länge..."
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/1034053.htm

* Och läs Per-Arnes kommentar här nedan!


Flera kända gatufotografer använder denna eller en liknande teknik, 
att först vara på en "bra visuell plats", 
och sedan vänta på nå't bra att fylla den "förberedda scenen" med!

Och det är inte alltid som man använder motljus eller "identitetslösa människor",
men grunden är densamma,
en bra plats,
och så "väntar man in det" som "skärper upp"  bildens innehåll! ;)

Så med Kristers och Per-Arnes fina bilder i åtanke,
så skall jag försöka ta litet mer motljusbilder för att försöka göra nå't liknande!  :)

/Bengan

Ps.
Håller på att samla intrycken från fotoutställningen Planket 2007 (den 30:e juni i Vitabergsparken)
Mycket av problemen med att bli äldre ;)
är att att man har tidigare erfarenheter att jämföra med,
det gör att funderandet tar litet längre tid! ;)

Men en Blogg med text och bilder från Planket 2007 kommer!!

Men kan väl ändå läcka några funderingar,
bara initiativet att starta upp Planket igen,
bara det är värt en guldmedalj!!!!

 

Inlagt 2007-07-01 18:52 | Läst 6104 ggr. | Permalink
Hej Bengan
Det gör mig både glad och stolt att du använder en av mina bilder som exempel på bra gatufoto.
Bakgrunden till den här bilden är att jag passerade Gullmarplans t-banestation och såg det fina motljuset och människorna som rörde sig där.Just då hade jag inte möjlighet att stanna för att ta några bilder utan bestämde mig för att återvända vid senare tillfälle. Naturligtvis blev det då mulet ett antal dagar. Men till slut, solsken vid rätt tidpunkt på dagen. Och då, inramningen klar, människor rör sig på "scenen",bara att vänta på "det avgörande ögonblicket" och då snabbt exponera.
/Krister
Jag tycker det är intressant det du tar upp har jobbat lite med detta på min resa nu och det blir riktigt bra det går att som Krister säger komma tillbaka och ha scenen klar för sig/Bert
Hej Bengt…!

Nej har inget emot att medverka med denna bild. Bara roligt och stolt förståss ;)!

Håller med dig på tänket; att hitta en ”inramning” till bilden, och sen fylla den med lämpligt Urval/antal aktörer. Bilden ”kan” ges ett Sammanhang som sen förenklas. (det är ju en del av det behagliga problemet med bildmakeriet )

Ja sammanhang och sen förenkla i motivet. Då ”kan” det man vill visa bli… synligt. Eller som Kurt Bergengren du ofta citerar så genialiskt sammanfattar: ”Bilden förstås med en gång och kan betraktas länge…!”

Ljuset på platsen gav silhuett - idé. Det avlånga rummet med kompassrosen i golvet gav miljö och alla resande som passerar tvärs ger aktörer. Just resande kan bli så tydliga med bagage och brådska. Ja de blir extra synliga i bild.

…/Per-Arne



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver

XXX
 

Lägg till

Tidigare blogginlägg