Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1905 / "Ny teknik tar sanningen ur bilden" Och vem vill betala för nutida dokumentärfotografi?

 

 

 

 

 

Det har varit debatt i veckan kring Elisabeth Ohlson vad gäller att klippa ihop eller manipulera bilder, och det är nog så framtiden kommer att se ut vad gäller bilder, mycket bildmanipulation. Nu finns det säkert nå'n som säger, så har man alltid gjort, men det är tveksamt om det har gjorts i den stora omfattning som sker numera med hjälp av tex Photoshop. Och då kan man nog fråga sig vad blir det för intressanta bilder som vi kommer att lämna över till framtiden?

Eller är dokumentärfotografin död, och det som kommit i stället är den "nya och härliga bildfabuleringen?"

För det är ju nästan fritt för alla att beskriva sin verklighet på sitt eget sätt när man tar bilder numera! Med ett bildbehandlingsprogram! Att berätta sin egen historia. Det man kanske kan undra över vad som händer med dokumentärfotografin när det kanske i stort sett bara blir "PS-bilder" och "sagor" för vuxna som tillverkas i bildverkstaden numera? Och vad som händer med trovärdigheten av bilder?

Och så har vi ju även kommit in i ett nytt samhällstänk, det måste löna ekonomiskt, eller bära sina egna kostnader, och hur skall man få tex nutida dokumentärfotografi att löna sig vid fotograferingstillfället? För vem vill betala för sån't?

Och de flesta bilder numera tar man nog med sin mobiltelefon, och kanske mest för att visa saker för varandra, eller visa platser man just nu är på...
Kanske mest intressant för de närmast berörda...?

En länk till en artikel som jag haft i en tidigare blogg!
http://www.thedailybeast.com/newsweek/2007/12/01/is-photography-dead.html

Men hur som helst, det är marknaden som styr, och jag får bara önska framtida bildhistoriker lycka till, även om det teoretiskt kommer att finnas mycket att gräva i, så misstänker jag tyvärr att det mesta inte är så intressant!

Ha en fin helg!

/Bengan

 

Ps. Thomas Meldert har också bloggat i ämnet!

 

 

 

 

 

 

Inlagt 2013-01-12 10:19 | Läst 2821 ggr. | Permalink
Bildmanipulation?
Konstfoto, ja!
Dokumentär- och reportagefoto, nej.
Man kan tycka det är ganska enkelt? -men nej.
/Ha det bra/ Bob
Den nya tidens fabulografi, ja så kan man tycka ibland - men teknik tar inte sanningen ur saker, det är människan som gör det - prylarna är bara verktyg. Bara för att man innehar ett synnerligen avancerat automatvapen, så behöver man inte skjuta folk - om man inte åstundar just det.
I alla tider har det varit så att vi får reda på sakförhållanden i andra, tredje, eller fjärde led. Man måste alltså själv bedöma trovärdigheten av sina sagesmän. Exempelvis kan vi troligen lita på National Geographic när det gäller bilder. Dom kollar noga att manipulering inte förekommer.
Vi måste alltså själva fundera lite över våra källor. Kan man nu lita på den här tidningen eller det här TV-programmet? Så har den som har begripit den här saken alltid fått göra - och allt som tekniken utvecklar sig blir behovet av källkritik större. Fattar man inte att man måste värdera sina källor, och även besitta personliga kunskaper för att göra det - ja då blir man bedragen. Det har man alltid blivit.
Det "farliga" med den nya tekniken i kombination med en mer uppluckrad syn på vad som är ok att göra med en bild är att det går att förstärka sina åsikter och uttalanden på ett nytt sätt. Vill man till exempel framvisa förortens villaägares elände med fastighetsskatter och utarmning genom utjämningssystem så är det lätta att lägga dit både soppkök, trashankar och förfallna kvarter i efterhand liksom, liksom tvärt om givetvis. ;)

Ärlighet däremot har nog alltid funnits i huvudet på skildraren, men jag tycker att man ser en ganska klar glidning i hur mycket man kan tillåta att förvanska "och fortfarande komma undan med det", eller vad som är ok att göra.

-affe
Årets fotobok, enligt The Online Photographer, är åtminstone en bok med "rak fotografi":

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2013/01/may-i-change-my-choice.html

PS Pentti S lär vara en av salig H C-B´s favoriter DS
Jag tror att en fotograf måste bygga upp ett förtroendekapital hos publiken genom att konsekvent göra hederliga jobb, år efter år. Då kan han/hon också komma med otroliga bilder och ändå bli trodd.



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg