Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1871 / En hemlig Kiev och Fotografiskas agerande mot Ewa Stackelberg och Micke Berg.
Börjar med det jag tycker är viktigast, den här litet underliga situationen som uppstått på Fotografiska vad gäller utställningar för Ewa Stackelberg och Micke Berg. Jag har bara läst om det och sett intervjuer på Tv, men tror det skulle vara mycket konstigt om både Ewa och Micke sätter i gång med att ta fram en massa bilder för en utställning pga av ett missförstånd från deras del!?
Sedan när jag hör intervjun med Min-Jung Jonsson som är ansvarig på Fotografiska, så känns hela situationen ännu mera otydligt och oseriös från Fotografiskas sida, tyvärr...
Här är förklaringen:
http://www.svt.se/kultur/vad-fotografer-upplever-ar-en-sak?&_suid=135591354610907392146838520615
Vad gäller Kiev-kameran, så finns det en hemlig Kiev-kamera, utan namn! Kanske va det hemliga polisen i Sovjet som skulle fotografera osynligt!? ;)
Nåja, för er som inte vill skylta med namnet Kiev på kameran när ni är ute på sta'n, här finns alternativ! ;)
Men som sagt, och lyssna nu Fotografiska, jag tycker ni är ute på hal, otydlig och oseriös is med ert agerande!
Och lyssna nu Moderna Museet, jag tycker ni nu skall ta chansen och visa de här fotografernas fina bilder!
/Bengan
Ps. Å jag har sett den långa CV:en för utställningsansvarig på Fotografiska som presenteras här i en kommentarer, men en CV säger nog inte hela sanningen, tex vad man kan om Svensk fotografi och fotohistoria?
Och så tror jag att man skall välja talesperson när Tv kommer, eller vara mycket mer påläst! ;) Även med den bästa CV, så kan man få problem med Tv, och det gagnar definitivt inte saken!
Min-Jung Jonsson
Director of Exhibitions, Fotografiska, Stockholm, Sweden
www.en.fotografiska.eu
Before taking up her new position at Fotografiska, Min-Jung Jonsson worked as Director of Exhibitions at The National Museum of World Culture. She has also held the post as exhibition producer at The National Museum of Fine Arts, as well as curator for The Swedish National Travelling Exhibitions and The Museum of Far Eastern Antiquities. She presented the Japanese master photographer Shoji Ueda for the first time in Scandinavia, and also toured 11 Japanese contemporary artists and photographers at 7 Scandinavian museums during two years. The exhibition featured, among others, Nobuyashi Araki, Michiko Kon, Miwa Yanagi and Midori Mitamura’s installation. She has also had a wide range of experiences in commercial and editorial photography, for example working at Ad!dict Creative Lab in Brussels, serving as project manager. Jonsson has a BA of Arts in Art History from The University of Stockholm, and a diploma from ESCOMA (Ecole Supérieure de Communication) in Lyon.
Jonsson's particular interest is staged photography and she is also eager to discover new Asian talents with a view to presenting them at Fotografiska.
Fast det försvarar ju inte att de beter sig illa på det sätt som har påståtts. Om det stämmer är det väldigt dåligt.
För övrigt saknar man verkligen en arena för Svensk fotografi där också uppkomlingar får synas. En slags plantskola, eller vad man ska kalla det för, blandat med det bästa vi har.
Vad gäller svensk fotografi alltså!
Även ha litet tentakler ute för å se vad som e Pg i svensk nutida fotografi!
Men även hålla koll på de "gamla!"
Det borde inte behöva ta så stor plats i den löpande verksamheten!?
Att jobba litet smart menar jag! ;)
Nu kanske den här fantastiska CV:en e ute efter att göra nå't nytt Guggenheim-fotomuseum i Sverige!?
Vad vet jag!? ;)
Ursäkta! :)