Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1821 / Mer om M Leica och Single Coated-objektivet Nokton 1,4/40 mm.
Hittade en kommentar i en tidigare blogg om S.C. I den bloggen hade jag också skrivit om Nokton 1,4/40 mm. Kommentaren kom från en fotograf som heter Tom Abrahamsson. Tom berättade litet om den här Nokton-optikens tillkomst.
"Jag var i Japan och som vanligt tillbringade eett par dagar med Mr Kobayashi (som ager Cosina/Voigtlander). Dar var ett par japanska fotografer med mig dar. Kaeru och Shintaro,bada kanda i Japan. Vi diskuterade den nya Nokton och fragade Mr Kobayashi om det var mojligt at gore en liten serie av "uncoated" linser. Han sade att helt uncoated var inte bra, for mycket flare, men nagra "single coated" kunde hab nog astakomma. Den forsta serien av 500 salde ut pa en vecka!
Skillnaden mellan den Multi coated ock den single coated Nokton ar mycket liten. Storsta skillnaden ar med skugg detaljer i sv/v. Den hogre kontrasten i den MC optiken, blockerar skuggor mera. SC coated Nokton "oppnar" dem lite mera, men priset ar at starka ljuskallor blir mera diffusa.
Tyvarr can min data inte klara det svenska alfabetet sa "imagine" prickar over missade bokstaver!"
Som sagt, skrivet av Tom Abrahamsson i min blogg för c:a fem år sedan. Tiden går liksom! ;)
Här är några länkar till en del av Tom's fotografiska verksamhet
http://www.rapidwinder.com/
http://www.cosina.co.jp/gallery/tom/index.html
Hur som helst, jag tycker i alla fall att Nokton S.C. 1,4/40 mm är spännande, och även om optiken inte är av samma klass som tex en nytillverkad ASPH-Leica optik, så har den andra fördelar! :)
Här kommer några fler äldre S.C-bilder!
Och på en fest så står folk inte stilla! Inte jag heller, därför litet oskärpa! :)
Här står inte heller tunnelbanan stilla!
De va allt om S.C. Noktonen just nu!
Ha en fortsatt fin söndagskväll,
önskar Bengan
Om jag inte minns fel så har Voigtländrer 1,4/40mm fem fristående element. Det ger 45 linsfläckar. Ströljusskillnaden mellan de två typerna av beläggning som diskuteras, blir så måttlig att jag har svårt att se att det skulle slå ut märkbart i praktiken. Möjligen om man provocerar riktigt hårt med solen i bild, eller strax utanför bildbegränsningen.
Hursomhelst, att kalla detta för Single Coating - och lansera det som ett speciellt kreativt verktyg, är helt klart nonsens och snudd på bondfångeri tycker jag - speciellt som det inte rent faktiskt är frågan om någon Single Coating.
Intressant läsning.
Jag har läst någonstans att Helmut Newton kom till Sverige med en Hasselblad och en 80mm-glugg från 50-talet för att fotografera reklam för Absolut. Han ville inte ha en modern multicoated glugg utan den från 50-talet som inte var coated. Om jag nu har fattat det rätt
Han menade att han på så sätt fick samma känsla i bilderna som i gamla rörliga filmer.
Mvh
Wolfgang