Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1756 / Vietnamkrigs Nikkorobjektiv? Saab Gripen i häftiga bilder och en del annat, som vedhuggning tex.
Städade idag, och hittade som vanligt en del saker/urklipp/bilder mm, så det blir litet blandat i bloggen, om bla vedhuggning, hur bromshandtagen kan sitta på en tempocykel, att bygga sidor i html, Saab Gripen och ett Nikkorobjektiv som påstås ha varit med i Vietnamkriget. Och varför jag inte kom in i en Saab Gripen-flygsimulator, men att det blev en Airbus simulator i alla fall!
Som sagt, det blir litet blandat i bloggen, så ta det lugnt vid läsningen! :)
Jag startade tidigt att jobba med elektronisk information, 1985 tror jag det var, med Memo, ett system som hade utvecklats hos Volvo-data, tror jag, och det funkade inte bara i Sverige, utan man kunde sända medelanden och blanketter till andra delar av världen också. Se'n va jag med ganska tidigt i internet på företaget där jag arbetade. De va en kul tid, man hade ofta en stor pappershög med alla html-koder framför sig! Se'n kom typ Dreamweaver, och då gick det fortare, men blev tråkigare!
Och så om vedhuggning! Jag hugger ved till och från, och tycker det är kul att läsa om andra som också hugger ved! Men här känner jag respekt, och ligger helt klart i lä!
Hittade även en del cykeldelar i dag! Längst in i garaget! De va länge sedan jag va så långt in i garaget! :)
Innan allt va så färdigt och tillrättalagt, som det ofta är numera ;) så fick man snickra litet själv på racercykeln!
Campagnolo hade ännu inga bromshandtag där vajern kunde gå in i styret, utan bromsvajern kom upp ur bromshandtaget/bromsgummit i det lilla hålet ni knappt ser längs till höger, och hängde som i en båge över styret. Men det gick faktiskt att dra vajern bakåt i handtaget och in i styret efter att man borrat ett hål. Och så kapade man ett bockstyre och satte styret upp och ner! Det blev en mycket snabb tempocykel! :)
Se'n kom det handtag där vajern gick bakåt, men då kunde man ändå krångla till genom att vända handtaget! :) Så här är såg styret ut från sidan alltså! Se'n kom ju "armstöd", diskhjul osv på tempocyklarna! Obs, bilden är inte felvänd!
Saab Gripen ja...
Jag var på ett möte med webbutvecklare/webbdesigners nå'n gång år 2000. Och webbansvarig för Saab va också där, och vi pratade flyg såklart. Länge! Jag höll på med flygsimulator på den tiden, det va en kompis till mig som lurat in mig på det, han hade flugit Tunnan tidigare. Och jag kunde nu även hjälpligt hålla en riktig Cessna i luften! Men nu va jag ute efter att få sitta i en Gripen-simulator! :)
Nåja, efter ett tag förstod jag att det nog inte va möjligt! Gripen-simulatorn va litet för speciell och litet för hemlig! Den utomstående som suttit i simulatorn sist, de va Sydafrikas Flygvapenchef....
Ok, jag fattar, men man måste ju alltid försöka! :)
Fick i alla fall ett lång och trevlig samtal och en bra kontakt och en fin kalender med posten senare!
Ett antal år senare, så fick jag i alla fall "flyga" i en Airbus-simulator på Arlanda, å det va inte dumt det heller! De riktiga piloterna tillbringar ett antal timmar i så'na har varje månad, så allt måste stämma med verkliga flygplan.
Det märkte jag bla när jag drog på gas, man "trycks fast" i stolen! Här e bla gasreglaget! :)
Å så va det den här Vietnam-optiken. Jag besökte ofta en butik i Stockholms City under ett antal år, Sergelfoto, en fotobutik som tyvärr är borta! Det va trevligt och mycket lärorikt och kul för mig de här åren hos Sergel! Både vad gäller tips och fotoråd men även i mitt kamerasamlande! Rajje Stoberski, en av ägarna till Sregelfoto talade bla ryska, och hjälpte mig att "beställa" intressanta grejer från Ryssland! Intressanta = tidiga Kiev-kameror, Zeissobjektiv osv.
Träffade även en del andra människor i butiken under de här åren, vissa aningen udda, men ändå fotografer. Vid ett tillfälle fick jag ett objektiv, och överlämnaren påstod att objektivet hade varit med i Vietnam-kriget hos en frontfotograf!?! Tja, hur skall man kolla så'nt? Det enda jag ser är att det här Nikon-objektivet (2,5/105 mm) är väldigt slitet, har stötskador och att det finns fuktfläckar inne i optiken och att serienumret stämmer hyffsat med åren, tidigt 1970-tal! Känns konstigt om en amatörfotograf skulle behandlat ett objektiv så här! Jag skulle kunna påstå att det här objektivet har man bara lagt ned i en väska där det låg andra hårda prylar! Och så här har man gjort ofta!
Men som sagt, vem vet? Och hur kan man kolla sån't här? Men visst e det litet spännande, för det är ju inte helt omöjligt!
Å de här funderingarna om att jobba längre som vi hört ganska nyligen, de e inga nyheter precis!
Å andra sidan så va det en intressant artikel i DN i dag om 55-plussare! Dom e ofta en kompetent och erfaren arbetskraft, samtidigt ofta en köpstark grupp, så vore jag företagsledare, då skulle jag nog ta mig en fundering på att försöka slå två flugor på en gång! ;) :)
Läs gärna artikeln i DN söndag!
Har hittat även en del annat, längst in i garaget en DN från 1985! Tycker det va ganska "normala" villapriser i Bromma 1985! Men det kanske jag tar en annan gång!
Så slut för idag!
Och godnatt!
/Bengan
/Stephan
Sen Martin Hertsius kommentar
Vedhuggning är som manna för själen, om du vill testa på lite är du varmt välkommen till de småländska skogarna.