Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1572 / Man vill ha "mer tryck" i bilderna, å då använder man Efex-program och liknande, de e väl så det är!
En matbit på Twang!
Har kollat runt litet, som man brukar säga, och tittat på en del svartvita bilder hos olika fotografer här på Fotosidan, och en tendens verkar vara att man numera har "ökat trycket" i bilderna bla med hjälp av tillägsprogram typ Efex och liknande. Men det ligger kanske i tiden?
Hammarby IF Boxning på Kocksgatan 24.
Som sagt, det ligger nog i tiden att ta litet mer hjälp av ytan i bilden, eller inramningen, för att förstärka helheten. Så här gör man ju även i reklam för att öka uppmärksamheten, och försöka få betraktaren att hitta till budskapet och även stanna till litet extra i en bild för att se vad det är som händer.
Och i vissa fall e det snyggt, mycket snyggt, inte tu tal om annat, väl använt så skapar det intressanta bilder!
Och i bland riktigt "häftiga bilder" för att använda ett förstärkande utryck! Så det här sättet att förstärka ett bildinnehåll, har nog kommit för att stanna. I alla fall på vissa typer av motiv.
Och på den här svartvita bilden på Niclas Zander (Gnesta Konsthall) så e det inte nå't Efex och liknande, utan bara vanlig digital fotografi, en färgbild konverterad till svartvitt enligt LS-metoden, och inte e det så mycket korn heller i bilden.
Och allt är en smaksak, och tur är väl det! Annars vore livet ganska enahanda! ;)
/Bengan
Ps. Vad gäller påverkan, men i en liten annan form, så hade en av deltagarna på sista terminens Twang onödigtsvis tagit med sig en något speciell kamera, och jag kämpade länge med att inte ta i den här onödigt medtagna kameramodellen, men till slut för att inte verka helt oartig, så frågande jag försynt om jag inte fick känna på den där "Trosa-kameran".
Och det va dumt! Att känna på den alltså!
När jag kom hem, så plockade jag själv fram ungefär samma kameramodell (modell 4) och kollade se'n vad som fanns i frysen...
Men OBS, jag har bara kollat, absolut inget annat!
Marknadsföring, smart marknadsföring, innehåller ofta mycket subtila saker, som man i början bara tror e en slump liksom, men se upp, de e bara vad du tror, det finns ingen slump, bara sannolikheter! ;)
Och mera om den absoluta slumpen.
Mao, morgondagen är inte alls given om ni tror det. Till en del bestäms den av omutlig lagbundenhet, till en del av en ogenomtränglig slump, men till en del, bestäms den ändå av dig!
Men det kan inte ske förrän du är i det där speciella ögonblicket under morgondagen!
Då kan du möjligtsvis välja, om du skall gå till höger eller vänster!
Ni fattar va!? :)
Ha det bra!
Nils/
http://gelatin-silver.blogspot.com
Det kommer att bli ett mångfacetterat Gnesta-Plank i år!
/B
/ Hans-Åke
Vad det nu kan innebära för den dokumentära fotografin?
B)
Jag har ett par gamla SD-minneskort som du kan få byta mot det som du har liggande i frysen och som numera bara tar en massa onödig plats och samlar damm. Tänk också på att snart är sommaren över Bengan och då tar bär- och svampsäsongen vid och då måste det finnas massor av utrymme i frysen. Om det blir affär kan jag till och med tänka mig att slänga med en version av Photoshop som jag har liggande i byrålådan. :-) (http://www.youtube.com/watch?v=Bhf8q3THToI)
Tack för senast och vi ses snart på Gnestaplanket!
Hälsningar från Trosa,
Peter
Och "tack" igen för den oroande känsla som uppstod då jag kände på din kamera!
Vill inte nämna kameran med namn,
det skulle inte göra saken mycket bättre... ;)
Har satt lås på frysen!!!
Som sagt Peter, vi se's snart på Gnesta-Planket!
Välkommen!
/Bengan