Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1539 / Att fota fulla gubbar och utsatta människor, det har diskuterats till och från här på Fotosidan.
Som sagt, det här har diskuterats tidigare! För ibland så ser vi bilder tagna på tiggare eller utsatta människor i nå'n bildpool här på Fotosidan, ofta fotograferade på håll, med några kommentarer som, "så här skall det väl inte vara", eller "ska man verkligen få sitta så här!" Situationen som gör att människorna finns där på gatan diskuteras ofta inte, och det kanske också kan bero på att få av oss varit i en liknande situation.
Jag ser det själv så här, att fota någon "full gubbe" på håll ger ofta inte så mycket förståelse, utan blir tyvärr mest bara en pekpinne, om man inte sätter in det i ett sammanhang! Och inte så modigt fotograferat heller!
Nu finns det människor som själva är eller har varit inne i en liknande situationer, men ofta så är de här människorna så upptagna av sitt dagliga liv, så att någon dokumentation av livet dom lever eller har levt, är det sista dom tänker på.
Men nu finns bilder tagna av fotografer som varit "på platsen", och som sannolikt förstår orsaken till att medmänniskor befinner sig i den här situationen. Och börjat fotodokumentera! Då blir fotograferandet något helt annat än att bara slumpfota utsatta människor på gatan!
Läs vad Lars Epstein skriver i DN i dag! "Bilder det inte går att värja sig emot"
http://www.dn.se/blogg/epstein/2012/05/05/inifranbilder-fran-hemlosheten/
Och passa på att se den här utställningen på Galleri Kontrast, för en så'n här bildutställning kommer sannolikt aldrig på Moderna eller på Fotografiska!
/Bengan
/Torbjörn
Tycker dock diskussionen kan breddas, Bengt. Din inledning får lite slagsida tycker jag. Man måste absolut kunna fotografera olika företeelser i samhället, men samtidigt måste det ske med ansvar och bilderna måste sättas in i någon typ av sammanhang för att förstås och fungera. Att dra alla bilder på "fula gubbar" över en kam, ungefär som barnpornografi, det tycker jag är att göra diskussionen en otjänst. På min kommande utställning där jag fotograferat stockholmsbilder 2011-2012 vore det högst oärligt att inte ha med det betydande inslaget av tiggare med romskt ursprung som vi nu ser i vår stad. Det betyder ju inte att jag profiterar på dessa människors utsatthet. Att helt lämna dem utanför sammanhanget vore ju lika oriktigt. Vilka fler grupper på våra gator ska då uteslutas. Lattemammor? Gatumusiker? Gamla tanter med käpp? Vad blir kvar och tillåtet?
Om vi återgår till utställningen. Utställningen marknadsförs med en bild på en kvinna i solariet som sätter en sil. En högst spektakulär bild. Om det bara handlar om denna typ av bilder utan sammanhang och inramning så vet jag inte om jag tycker det är speciellt ansvarsfullt, mer än att det skapar sensation. Hoppas verkligen det finns en rejäl dos historia att knyta till materialet.