Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1334 / Forskning & Framsteg kom idag! And The Olympus Projekt Continue!
I dag e det en liten vilodag liksom, och då F & F kom i brevlådan så passade det utmärkt med litet intressant läsning. För igår va det minsann ingen vilodag, för i går va jag hos kirurgen för att plocka bort en liten hudbit från örat.
När man e ung, så leker livet, inget va farligt, utan jag solade på friskt under mina år som skidåkare! De e snyggt med litet solbränna liksom! :)
Men huden har ett skademinne, för om man solar för mycket så blir det en hudskada, fast det kanske inte syns just då, men huden minns, och kommer igen! ;)
Så efter trettio till fyrtio år, kanske med hjälp av litet extra sol på golfbanan också, så fick jag en liten hudförändring i örat. Storlek som den lilla tändsatsen på en tändsticka, men den syntes knappt, men den började kliade en liten, liten aning...
Så igår va det andra besöket hos kirurgen, den här gången ingen kniv ;) eller vad det heter, utan ett vasst litet rör, som han tryckte in i huden och tog bort en liten hudbit! Tar en plugg tror jag man säger...?
Nu blev det bara ett stygn i örat, förra gången jag va hos honom så va det tre stygn!
Så idag behövde jag vila litet! ;) Så det har blivit en del läsning.
Vad gäller F & F så finns det mycket att läsa, bla om att man "måste kunna flyga med rumpan!" Ibland när flyginstrumenten får fnatt, gäller även på stora trafikflygplan, för digital teknik har en tendens att fungera felfritt tills den inte fungerar alls, då är det bra om piloten kan flyga på känsla och gammal flygkunskap om den möjligheten finns. Som i Gottröra tex, men tyvärr inte på Air France Flight 447 från Rio till Paris 2009...
Och en annan artikel i F & F,
"Universum växer allt snabbare". (Men det va väl ingen nyhet....)
And The Olympus Projekt Continue!
Ni ser va liten och kompakt en OM-1 är!
Kompaktheten på kameran uppfattar man även bakifrån.
Och om batteriet tar slut i exponeringmätaren, "så flyger man med rumpan! ;) :) Eller kalla det Sunny 16! :) ;)
/Bengan
Ps. För övrigt anser jag, inte att Karthago bör förstöras nå't mer,
utan att priserna på tåg och kollektivtrafiken bör vara mycket, mycket lägre!!
För miljön och planetens skull!!
Nu kostar tex en tågresa på 35 minuter mellan Gnesta till Sthlm C 95:--
T/R 190:-
Gissa vad man väljer då i stället!?
Å med litet hjälp från samhället, tex med billigare kollektivtrafik,
så skulle jag nog lätt kunna krypa ner under 4 ton!
http://www.klimatkontot.se/
En fråga också, har du hittat ett lämpligt batteri som passar kameran? Eller kompenserar du för ett starkare batteri, kan vara svårt att flyga med rumpan i vissa situationer. =)
Det satt batteri i kamerorna! :)
Jag kör med dom batterierna tills dom tar slut, se'n får jag ta problemen! ;)
Tränar rumpflygning då och då! Spar batteri också liksom! ;)
/B
Var det 447 som trodde att instrumenten visade fel och gjorde en oplanerad looping i dimma, men ändå lyckades landa? Såg ett program om den på TV och när man såg hur kärran såg ut efter landning så insåg man verkligen att de måste haft änglavakt. Det var bara trasor kvar!
Ja lägre biljettkostnader skulle vara bra. Visseligen ökar slitaget, men visst är det bättre att man åker kollektivt och tåg än att alla skall sitta i varsin bil och producera avgaser och mikropartiklar.
OM-1'an är nu försedd med batteri (1,5V) och nödvändiga filter. Gäller bara att uppmana lite mer kurage också. Fega flickor får inga bra bilder, eller hur det nu var ordspråket lydde.
Vad gäller 447 mellan Rio och Paris, så gick det inte så bra...
Piloterna analyserade den bristfälliga informationen olika, det vet man nu efter att ha hittat de svarta lådorna i havet några år efteråt...
Jag förundras hela tiden över att inte samhället tar ett helhetsansvar över viktiga samhällsfunktioner som kommunikationer, elförsörjning, vård och skola...
Annars så blir det bara Grönköping! Som vi kanske märkt!
Det viktiga med en Olympus OM-1, det är att ha kameran med sig hela tiden!
Då ger den bäst bilder! ;)
/B