Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2 / Boktips och Hyperfokal
Ett boktips.
En avhandlig gjord av Anna Tellgren, "Tio fotografer. Självsyn och bildsyn".
Informationsförlaget 1997. (Med en del fina bilder också)
Vad gäller gatufoto, så är Gatufotografering för mig stadsflanering med en kamera. Och kameravalet är då viktigt! Ett bra "kameraflanerande" är ju att kameran inte skall vara en belastning, utan en tillgång! Och för att jämföra litet, gatufoto påminner mig mycket om det fotograferande jag gör som turist utomlands! Och då gäller det att inte släpa på för mycket om man skall kunna flanera på ett bra sätt mellan sevärdheterna!
Och jag använder ofta "hyperfokal!" Det har nog en del av er hört hört förut! Ursäkta!! ;) Men för er andra.
Hyperfokal betyder att jag använder det skärpedjup som blir då jag bländar ned ett normal/vidvinkelobjektiv!
En fin sommardag i sta'n, med en 400 ASA film, så kan jag använda 1/500 sek och Bl 8 . Och bländare 8 på ett 35 mm objektiv inställt på 5 m på en Leica,
(Nu fick jag säga det också) ger en skarp bild mellan 2,5 meter till nästan oändligt!! Det betyder att jag sällan behöver ställa in avståndet,
vare sig jag sätter kameran till ögat, eller då jag tar ett "höftskott"!
Det här underlättar fotograferandet, gatufoto är ju ofta "ögonblickets svåra konst", så nu behöver jag bara trycka av kameran...
Och jag kommer tillbaka litet till "gatufototuristandet". Min erfarenhet är att inte försöka "gömma kameran" innanför jackan, om det inte nu är spöregn eller bitande kyla förstås, utan jag vill uppfattas som en turist! För då kan jag slappna av "mitt på Västerlånggatan" tillsammans med alla andra "gatufotografer!" :)
Slut för idag!
/Bengan!
Kul att läsa om hyperfokal! Jag vet vad det är men trodde inte att det hade något namn! Själv brukar jag dock använda bl. 11 för att garantera mig om att det blir skarpt! Är det solsken så kan man ju ändå, med en 400 film, använda 1/500s (syftar på en 35mm-glugg)! Har också märkt en sak! Upplever det som att skärpedjupet blir större när man kör "hyperfokal" med en Leica-mätsökare och Summicron, än vanliga spegelreflexer typ Nikon! Vet inte om det beror på att objektivet sitter närmare filmen på en mätsökarkamera än en spegelreflex (och att det kanske kan påverka perspektivet på nåt sätt?), eller om det beror på den fina bokeh som brukar förknippas med leitz-objektiv (alltså, då kan man ju uppfatta att även det som befinner sig utanför fokus kan se skarpt ut, på nåt vis)! Har du någon erfarenhet av det? Nu vet jag ju att du kör en Nikon med en 24-glugg så det kanske inte är jämförbart precis? :)
Finns det någon gatufotograf som gått tvärtemot hyperfokalen och verkligen arbetat med att ha kort skärpedjup?
Det är alltid kul med människor som går sin egen väg även om resultaten varierar.