Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1102 / M Leica, Hasselblad och dagens fotografer, e dom så bra!?
Jag har haft en Hasselblad också! De trodde ni inte va!? Men efter att jag haft Hasselbladaren ett tag, så började jag fundera, vad skall jag ha den till?
För stor för snapshots, å då va det kört för min del! Men vilka negativ jag fick! Jag använde Tri-X även här och har några porträttbilder, som jag skall ta fram senare, som sagt, vilka negativ!
Och idag har jag "skannat" några Hasselblads-negativ. Satte negativet en klämma, och höll det i ena handen och digitalkameran i andra handen! Fattigmansskanner! ;)
Anna-Lena Löfgren på Nalen
Vem kan det här vara?
Men här är jag i alla fall! :)
Så var'e med det!
Den här debatten om att fotograferna har blivit bättre och skickligare numera,
det är jag inte riktigt så säker på, för jag tror man kanske blandar ihop den tekniska utvecklingen med den konstnärliga!?
Brukar tänka på liknande saker inom andra områden, tex idrotten. Jesse Owens sprang ju ganska fort på kolstybb på 1930-talet och med grävda startgropar och med en "gammalmodig" sprinterträning. Visst ser det gammaldags ut på de här bilderna, men jag undrar hur fort han hade sprungit med dagens utrustning och på dagens underlag och blivit fotad med digitalkamera? ;)
Mao, vad har hänt?
http://www.youtube.com/watch?v=K1XclGwJY8s
Nu vill jag inte förringa att det finns bra fotografer i dag, men jag tror ibland att presentation OCH tekniken bländar oss en aning...?
Och så finns det en annan ingrediens, kanske litet känsligare...?
Sannolikt så är det så att fotografer och även bildtittare har mera bråttom i dag när man tittar på bilder? Ont om tid liksom, och så finns det många bilder att titta på. Vad gör man då som fotograf för att fånga betraktarens uppmärksamhet?
Att jobba med subtila bilder, och med "bildgåtor" det är nog inte nå'n bra idé!
Utan pang på rödbetan bara! ;) Med stora häftiga färgbilder med jätteskärpa! ;)
Exotiska länder, människor och händelser!
Och den här bildpresentationen är en del fotografer självklart bra på! ;) :)
Men vad är det som hänt egentligen? Bättre fotografer, eller...?
En fundering alltså! :)
Å se'n e jag väl inte så säker på om man ger en miniräknare till alla att det blir bättre uträkningar heller!? ;)
Men det är en helt annan sak! ;)
Å vad gäller Hasselbladaren, den hade jag som sagt nå't år tillsammans med M Leica, men se'n blev det bara M Leica igen!
Det här blir litet mer praktiskt så här liksom!
Just det, kom ihåg en annan sak! :)
Det verkar finnas två skolor vad gäller M Leica!
Fritänkarskolan och den ortodoxa skolan.
För fritänkarna är M Huset det viktiga,
för de ortodoxa är det viktigt att även optiken är Leica!
Som sagt, alla blir saliga på sin fason, eller på sin tro! :)
/Bengan
Kan ändå vara nyttigt att kunna bemästra olika format.
Kolla Joel Meyerowitz Street Phot från New Tork år 1981 med både en Leica samt en storformatkamera, (som får en Hasselblad att framstå som en miniatyrkamera):
http://www.in-public.com/news/2011/3/1981
Hälsningar från ett begynnande grönskande Skåne, Ronny Persson Helsingborg
Blir litet avundsjuk på våren,
i morse va det gråväder några regnstänk och +4 grader i Gnesta...
/Bengan
Är det inlägget i dag som skulle handla om att "Det finns inga bra fotografer i Sverige"?
Eller kommer det mer?
GustafE/ sofflogg.se
Å världen blir som vi själva uppfattar den, gäller även bloggar! ;)
Inte mycket jag kan göra nå't åt tyvärr! ;)
Och visst är det en fantastisk kamera och visst blir negativen grymma - som du påpekar. Men jag drog samma slutsats som du - vad ska jag ha den till?
En mellanformatare passar nog inte mitt fotografiska kynne. Fast det är klart. Numera kan man ju komma över vissa mellanformatare för ett par tusenlappar. Så man skulle ju kunna köpa en sådan mest för skojs skull.
Om du skall undersöka hur djupt kaninhålet går,
så räcker det med en M Leica! :) ;)
/B
Ps. Men visst är det en konstig tid vi lever i, fullt funtionella analoga proffskameror kan man numera få för en spottstyver...
Jag får se hur djupt Canonetens kaninhål går! ;-)
Men för att svara på frågan, jag var nog 22 eller 23 år på bilden.
I den åldern, det kommer jag ihåg, då e man både osäker OCH tvärsäker! ;) :) ;)
/B
Ja, herrejisses va uttömmande det var.
GustafE sofflogg.se
Det verkar rimligt va?
Att jag tror att du återkommer alltså! :)
/B
När jag började fotografera på 1960-talet använde jag visserligen en hel del småbild, men jag var i början inte tillräckligt skicklig för att få ut det som är möjligt ur det lilla formatet. Bilderna håller inte riktigt, rent tekniskt. Genom att jag även fotade en hel del 6x6, har jag i dag ändå ett fullödigt bildmaterial från den tiden. Tiden har utvisat vad jag "skulle ha" den kameran till.
B)
Har några sk "fotokompisar" som hela tiden försöker lura mig att pröva nya grejer, nya filmer och framkallning osv, osv! ;)
Men det är som du säger, har man hittat ett koncept som fungerar, varför byta?
Inga nyheter är bra nyheter! M Leica, 35 mm och Tri-X! :)
Oftast i alla fall! :)
/B
Hur som helst, tack för informationen! ;) :)
/B
Skämt åsido, jag grunnar fortfarande över vad du egentligen vill säga. Att det var bättre förr? Annorlunda var det, OK, men bättre? Eller att i alla fall fotograferna var bättre? Eller åtminstone kamerorna? Eller fototekniken rent allmänt? Eller just Leica?
Men för att försöka, jag tror inte människor förändras så mycket, visst ökar kunskapen på vissa fält, men man tappar kunskap på andra, och vad gäller fotografin så kanske vi bländas för mycket av den nya teknikens möjligheter i stället för att kritiskt granska innehåll och budskap i en bild ...?
Tänker på de bilder jag länkade till som visar Jesse Owens i Berlin 1936. Sätt på honom moderna kläder, ge honom våra lätta och effektiva sprintskor, låt honom löpa på det snabba arenaunderlag som vi har på arenorna i dag och fota allt i färg digitalt!
Vad är det som har hänt? ;)
/B
Den verkligt stora förändringen under de senaste decennierna är nog att så oerhört många människor fotograferar, och att så oerhört många bilder sprids över Nätet. Den digitala kameratekniken är en av de förutsättningar som möjliggjort fotografi som massrörelse. Men bildinnehållet har kanske inte förändrats så mycket.
Vad man sedan använder för kamera, är det så viktigt? Annat än som en personlig trivselfråga, vilket ju är viktigt nog. Jag minns en gång en intervju med pianisten Käbi Laretei. Hon menade att Bachs musik var präglad av begränsningarna i hans samtida instrumentteknik. Hade han haft tillgång till en modern konsertflygel, då hade vi fått höra på andra tongångar! Jag diskuterade detta med en vän som var musikhistoriskt bildad. Han fnös och sa att det var tvärt om, varje tid utvecklade de instrument som svarade mot samtidens uttrycksbehov. Kanske är det i alla fall delvis sant. Bach var ju orgelspecialist, och det är svårt att se att en orgel skulle vara mer primitiv i konstruktionen än en konsertflygel. Kanske är det samma sak med kameror?
Men visst blir musik annorlunda som spelas på cembalo än som spelas på piano. Blir bilden tagen med en gammal M-Leica annorlunda än bilden tagen med en DSLR-kamera? Jo, ibland.