Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1100 / Finns det i Sverige utrymme för en fotograferingskonst på djupet?
Kurt Bergengren, ställer frågan i en artikel i Fotografisk årsbok 1961.
Finns det i Sverige utrymme för en fotograferingskonst på djupet. Frågan verkar högtravande. Men även bildredaktörer som har resurser att släppa fram våra yttersta bildjournalister tycks stimulera dessa att bege sig till en ny exotiskt fruktmarknad varje år hellre än att ge dem tid och tillfälle att tränga under ytan i levnadsfrågor och samhällsproblem som ligger den svenska publiken närmare men därför inte är lätta att klargöra.
Det kan tänkas att de klart lysande kamerastjärnorna är barn i ögonblickens och flygbiljetternas värld och att fotografer i allmänhet är för obildade för att ta itu med samhällsproblemen eller lära oss de mänskliga villkoren, och inte bara visa olika levnadsförhållanden.
Inte många kan ge en bild åt särskillt intressanta upplevelser av den verklighet vi delar.
För att göra formuleringen ännu mera drastisk: svensk fotografi saknar en motsvarighet till Strindberg.
Det här frågan ställde som sagt Kurt Bergengren 1961 i en artikel i Fotografisk årsbok, "Det är nödvändigt att fotografera".
...att fotografer i allmänhet är för obildade för att ta itu med samhälls-problemen eller lära oss de mänskliga villkoren, och inte bara visa olika levnadsförhållanden?
:-)
Ursäkta skämtet men jag tror inte det finns många som kan ge ett vettigt svar på frågan. Uttrycket "som ligger den svenska publiken närmare" känns utopiskt om man med "publiken" menar en genomsnittlig bildkonsument. På något sätt får ju vi i publiken vad vi vill ha, det är ju inte så att vi blir påtvingade dagens ytliga bilder. Jag tror tvärtom att det skulle bli ett jäkla liv om någon försökte prångla på oss något djupt mot vår vilja.
Ha det gott! /Thomas
Men jag håller med dig, att så är det nog, "publiken" får vad den vill ha,
både vad gäller bilder, tidningar och Tv osv...
För marknaden och tittarsiffrorna styr såklart det hela, annars får redaktören sparken! ;)
Fast ibland så undrar jag om dom inte kommer att undra i framtiden, "Va fan, va det bara glättade reklambilder om bildfabuleringar i PS som dom höll på med på 2000-talet!? Fanns det ingen som fotade som Strindberg skrev liksom!" :)
//Chasid
Viss fotografi är idag nästan väl intellektuell. Men det är bara en mindre klick som ägnar sig åt samhälls- eller världsproblem.
Å visst är det en mindre klick hos oss som fotar samhällsproblem, helt klart.
Det lönar sig inte! ;)
Mitt eget fotointresse är inte alls överdriven socialrealism (eller mordor-foto) och har aldrig varit. Vardagsrealism, sökande efter estetiska värden i mitt eget ganska borgerliga och föga upphetsande liv är det jag själv söker, både i mina egna och andras bilder. Som bilden från kaféet ovan, det är sådana bilder jag verkligen älskar!
Mycket av det privata utforskande som sker, tycker jag kanske man kan kalla litet av ett lyxutforskande!? ;) Någon som har tid och kanske är litet kändis kan fotografiskt utforska sitt inre till allmänt beskådande! ;) Säkert intressant att sälja.
Så det är nog svårt att få till det i vårt västerländska samhälle om man inte byter "yrke" ett tag och kollar hur dom andra har det. Å då e det Wallraff igen som gäller, men för det behöver det inte vara ett socialreportage, utan mera att byta plats för att se saker från ett annat håll. Att "byta utsikt" kan ge många intressanta och nya tankar och även nya bilder! :)
Den egna praktiken och de vanemässiga motivområdena kan därför kanske lättare skärskådas ungefär som Bourdieu redan visat. Eller inte?
För svensk del har vi Elin Berge, Johan Willner, Annika von Hausswolff, Peter Andreasson för att nämna ett fåtal av många duktiga fotokonstnärer.