Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1058 / Robert Frank "The Americans"

 

 

 

 

Vilka fotoböcker bör man ha? Eller varför köpa en gammal fotobok bok med bilder från 1950-talets USA?
Det kan man fråga sig och svaret finns nog bara hos var och en, och kanske beror det på vad man själv gillar att fotografera.
Någon kanske säger när man ser Franks bilder från 1950-talet, visst va det bra bilder då, men nu har samhälls och gatufotot uvecklats!
Visst har tekniken utvecklats, snabbare kameror, enklare handhavande, skarpare bilder och då vore det såklart lättare att ta sådana här bilder med en automatkamera.

 

 


Så det är väl det vi väntar på, liknande bilder tagna med en automatkamera såklart!  ;)

Men det kanske är så att vi numera kräver en tydligare bild, för att hinna förstå vad det handlar om, när vi själva ofta inte vet så mycket om bakgrunden där bilden är tagen, och då vi inte har så mycket tid för varje bild numera, så kräver vi såklart annorlunda bilder, bilder som "syns" bättre?

 

 

 


Det kanske är därför vi ibland har svårt att förstå äldre bilder!?
De kanske va lättare förr! ;)

Jag menar, det fanns inte så mycket att hålla reda på då! Vad gäller världen, tillvaron å historia å sån't, och när det kom bilder, så hade man oftast redan en bakgrund att sätta in bilden i!

 

 

Vet inte om det va bättre eller sämre?
Jag menar såklart inte att det va bättre förr, men mängden av information och antalet bilder va mycket mindre, eller kanske tillräcklig?

Jag vet inte om kunskapen om världen eller människor har ökat genom den oerhörda mängd detaljinformation vi ständigt får oss serverade?
Det kanske bara e oron och rädslan som ökat? Och behovet av tydliga bilder!?  ;)

 

Hur som helst, jag tycker Robert Franks bok, "The Americans" är en viktig bok!

/Bengan

 

 

Inlagt 2011-03-03 11:30 | Läst 4357 ggr. | Permalink
Jättekul att du kör lite tips på fotoböcker, fortsätt gärna med det=), och helst gatufoto-böcker...
Känner att jag verkligen skulle vilja lära mig mer om gatufoto, och att kika på andras bilder måste ju vara det bästa sättet...Tycker att du skriver mycket intressant och din blogg är rolig att läsa....Börjar nästan bli sugen på en M-Leica också....
Mvh,
Daniel
Svar från Benganbus 2011-03-03 20:09
De här med att kolla på andra bra fotografers bilder, tycker jag är underskattat.
Min upplevelse det är, att jag plötsligt "känner" igen något, och då finns det sannolikt något i mitt omedvetna bildminnesförråd, och då trycker jag ofta bara av...
Nu menar jag inte att man skall kopiera bilder, för det hinner man ändå inte i gatufoto, utan jag tror man kan få en slags "igenkänningskänsla" om man tittat på många bra bilder tidigare.
/B
Ps. Vad gäller M Leica, försök att pröva en innan du köper... :)
Helt klart en viktig bok med sköna bilder. Ingen överdriven skärpa utom i innehållet. Och det är väl innehållet som betyder nåt, eller så har jag fattat fel...
Jag är själv på jakt efter den här sortens böcker. Kan du inte göra en 10 i topplista? :-)
Svar från Benganbus 2011-03-03 19:47
De kan bli känsliga saker ;)
Som att föreslå den godaste maten, eller bästa ölen! ;)
Men tack för ideén, jag skall i alla fall försöka göra en personlig smaksammanställning i en blogg framöver.
Eller föreslå en eller flera böcker.
/B
Joakim K E Johansson 2011-03-04 08:46
Ja, det är riskfyllt. Man kan röra upp mycket starka känslor! ;-)

Men skriv gärna ett blogginlägg om saken. Det hade varit kul att läsa! :-)
Jag tycker inte att gatufotot uvecklats sedan Robert Franks bok "The Americans" kom ut, inte framåt iaf. Han var lite före sin tid helt enkelt! ;)
Det är nog så att med annorlunda teknik förväntar vi oss bl a skarpare bilder. Och om det är färg så ska det vara högre briljans. När vi har våra Ellens-möten sitter vi i en lokal som har en storbildsmonitor på väggen. Där kör de bildspel som ser ut att vara hämtade från National Geographic. Skärpan är i allmänhet knviskarp, och färgerna är så starka och bjärta att det ser rent onaturligt ut. Eller förföriskt, om man är på det humöret. Sådana färgbilder fanns helt enkelt inte före den digitala åldern. Så om den typen av bilder sätter standarden för oss, då är vi illa ute. Då kan det vara bra att gå tillbaka till äldre tiders bilder och verkligen begrunda varför vi tycker om dem. I allmänhet är det ju inte vare sig sjärpan eller kraften i färgerna som fått oss att ta till oss dessa bilder.

En tanke för den som omhuldar onödigt skarpa objektiv :-D
Svar från Benganbus 2011-03-03 20:29
En kväll när jag va ute och gick, det va disigt och kyligt och mörkret höll på att falla, så såg jag på andra sidan gatan en människa som gick förbi i motsatt rikting under en gatlykta. De såg ut som om han hade slokhatt och slängkappa, och att han rökte...eller var det andedräkten?
Och jag tyckte att han hade en röd nejliga i knapphålet...
Kanske skulle han på maskerad...
Jag han inte uppfatta så mycket mera innan han försvann i diset nedåt gatan...

Å andra sidan, hade jag haft en strålkastare och kunnat belysa mannen med den, då hade jag nog kunnat se det hela klart vad det egentligen va!

Men det här tydliga, skarpa, det kanske inte är nödvändigt alla gånger... ;)
/B
När det gäller tydlighet finns det inget att anmärka på hos Frank. Tydliga konturer och kontraster hänger inte på kamerans upplösning eller autofokus. Vi brukar tala om "Henrys skärpa". Och den handlar inte om exakt avstånd eller tusendelen. Den handlar om iakttagelsens skärpa, hos H C-B förstås. Och Robert Frank med flera. Där har vi ett föredöme att sträva efter.
Förresten, konst utvecklas inte. Konst har alltid varit konst. Däremot kan man tala om variation.
Den är en av mina absoluta favoriter, en bok som jag ofta återvänder till och som alltid ligger framme ;-)
/Johan E



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?


Lägg till

Tidigare blogginlägg