Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 989 / Mera om den nya Fujikameran X100! Intressant teknik! Å den kanske blir en Dogma-kamera!?

 

Peter Hennig har sett saker som nog de flesta av oss inte har uppfattat i den den något "underliga" objektivkonstruktion i Fujifilms nya kamera Finepix X100. 

En lösning kanske för flera andra digitala kameror? 

Så här kommer Peters funderingar.
Håll till godo!

/Bengan

 

 

Inlagt 2011-01-13 12:50 | Läst 3821 ggr. | Permalink
Intressant läsning. Även om jag inte riktigt förstod ett par av begreppen. :-)

Att mätsökarkameror är kul håller jag med om. Köpte precis en gammal Canonet från 70-talet. Och det är tveklöst något speciellt med dessa gamla kameror. Det går inte att komma ifrån.

http://www.masterpix.se/?p=1646
Svar från Benganbus 2011-01-13 16:42
Man behöver inte förstå alla detaljer, det är att förstå helheten som är viktigast!
"Dom gamla" kamerorna, de e "tunga" grejer, på flera sätt,
både vad gäller vikt och bilder!
Och Slow Photography, som det ofta blir med en analog, de e ingen nackdel, det är då man hinner se saker och fånga dom! :)
/B
Ps. Se'n att det inte går lika fort att ta fram bilderna analogt, och? ;)
Aha, så en del av problemen med aberration har med vinkeln på ljusstrålarna att göra!
Det här talar ju för ljusstarka spegellösa konstruktioner med mycket hög kvalitet på bilderna är framtiden, samtidigt som att X100 är retro på många sätt.
/Peter
Svar från Benganbus 2011-01-13 16:46
Och det man nu ser, så verkar det har det varit en del "onödiga" kamerakonstruktioner innan X100 kom liksom! ;)
/B
Jo, det är nog så att trenden går mot spegellösa konstruktioner. Sökarkameran och den digitala sensorn passar bra ihop - ett mycket utvecklingsbart koncept. Samtidigt är det ju så att de allra flesta DSLR- kameror har en mindre sensor än 24x36. Det betyder att spegelreflexsökarna är motsvarande mindre - ja rent av pluttigt små ibland, en slags "tunnelseende". Det handlar om spegelreflexssökare som ingen på 1970 och 1980-talet skulle ha accepterat. Det talar inte för någon ljus framtid för DSLR-kameran.
Att sensorer skulle vara mer känsliga för koma (punktdistorsion) vet jag inte om jag riktigt håller med om. Och jag tror inte heller att optik med bakre linsgruppen närmare film/sensor (som icke retrofokusobjektiv) och flackare ljusvinklar generellt har mer koma än än andra. Anledningen till att flacka ljusvinklar ställer till det för sensorer är att fotodioderna sitter som nedsänkta i en brunn och om ljusvinklarna blir flacka får de svårt att "nå botten av brunnen", eller fotodioden, de kommer i stället att träffa "brunnens väggar". Det var till stor del detta som ställde till problem att konstruera en fullformatssensor till Leica-M och därför man konstruerade M8 med cropsensor. Utvecklingen har dock gått framåt, så med en kombination av fysiska åtgärder som anpassning av microlinsernas placering, tunt uv filter och inget aa filter och elektroniska åtgärder där man förstärker signalen mer mot bildkanterna lyckades man göra M9 med fullformatssensor. I framtiden kommer vi att se sensorer med ytplacerade fotodioder (finns redan) som kommer att om inte helt eliminera problemet så åtminstone göra det mycket mindre.

Sedan kan man med konstruktioner som ger rakare ljusvinklar även korrigera mot koma och andra aberrationer men det finns det även andra sätt att göra, som med asfäriska linser och exotiska glas till exempel.

-affe
Läst men ej förstått! :-D

Jo, jag förstår att allt blir bättre. När jag jämför vad min billiga Kodakkamera åstadkommer med vad som gick att göra för 5 år sedan så är det uppenbart att kameratekniken går framåt med stormsteg. Retrolooken på X100 gör den rolig att titta på, det gamla sättet att ställa in den med fokus- och bländarringar och slutarinställning med ratt gör den säkert trevlig att använda. Den nya sökaren kan visa sig vara en hit, får väl se.

Men det som verkligen kan göra kameran intressant är om kombination av optik och sensor lyfter bildkvaliteten.
Svar från Benganbus 2011-01-13 20:56
Om framtiden vet vi intet, kaos råder! ;)
Men kameraframtiden verkar spännande i alla fall,
och det vore trevligt om kameran kom i svart utförande också! :)
/B
Svar till Alf Johansson: Nej jag talar inte om punkdistorsion orsakad av koma. Korrektionstillståndet avseende koma är fullt tillräckligt hos modern optik för att den saken skall vara i stort sett problemfri i kombination med digitala sensorer. Möjligen skulle jag inte ha använt termer "punktdistorsion" fastän det är just vad det handlar om när en ljusstråle går snett mot sensorns yttre delar - även avseende Alfs brunnsliknelse. En del av ljuset når inte ner, och en punkt kan därför inte definieras. Då är man i högsta grad hjälpt av om den rackarns ljusstrålen har vänligheten att komma lite mindre flackt. Den typen av optisk konstruktion är ju sist och slutligen även mycket gynnsam ur vingetteringssynvinkel.
I de båda slutexempel jag nämner; den moderna Ernostaren fån 2009 och Fujinonobjektivet, är flack strålvinkel i stort sett eliminerad mellan slutlinsyta och sensor - och det är just själva poängen.
Tänkte på det här med koma. Koma är ett specialfall av sfärisk aberration som yttrar sig som att en punkt framstår som en utdragen "droppe". Detta blir till en enorm lyster i exempelvis kvinnors hår i porträtt. Fotografen ligger därefter mycket bra till hos personen ifråga. Det tekniskt formellt felfria ger inte alltid det bästa resultatet. Ibland blir fel rätt. En synpunkt som säkert kvinnor har full förståelse för.
Tror Staffan J. att det är en slump att Fjiobjektivets bakre linsgrupp ser ut som den gör? Det finns i princip två sätt att åstadkomma en relativt rak strålgång. Det som Staffan nämner, det vill säga en lång snittvidd som på ESR-kameror. Där är det, som Staffan säger, inga problem med vidvinklar, eftersom objektiven är av retrofokustyp. Alla gluggar från 50mm och nedåt har i princip samma snittvidd. Det andra sättet, som i vissa fall kan ge en i det närmaste helt rak bakre strålgång, är att länka ut ljuset via den bakre linsgruppen. Om du tar och tittar Staffan, på principritningen av Keyences Ernostarobjektiv i min DVB ovan, så får du en enkel antydan om hur det går till. Svart på vitt så att säga - jag vet att du vill ha allt verifierat genom vad andra skriver. Fuji visar inte strålpassagen genom objektivet i sin ritning, men det går bra att räkna på det - gör det Staffan. Det finns program för sådant - men egentligen räcker det med ungefärligt approximerade brytningsindex så kan du lätt rita upp saken på en pappersbit med Fujis ritning, och kanske bättre förstå vad det går ut på.



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg