Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 920 / Hur mycket häftig och modern teknik behöver en "fotopoet" egentligen? ;)



Brukar fundera på det här när jag besöker fotoutställningar där det även finns "gamla bilder" tagna för länge sedan vid sidan av de nyare bilderna.

Tanken slog mig också vid mitt besök på nya Moderna, där det fanns äldre modebilder vid sidan av nyare modebilder på utställningen om modefoto.

Nu är det självklart annat som gäller när man skall sälja bilder till modetidningar, beställarens behov liksom = reklambehovet,
och kravet att snabbt leverera sina tagna bilder till beställaren....

 

Men för oss vanliga "fotopoeter" eller "fotokonstnärer"...   ;) 
Hur mycket häftiga prylar behöver en "fotokonstnär" egentligen?

Bara en fråga liksom!?  :)

 

 

 

Bilden ovan är tagen med en kamera från 1951, med en aningen repig optik från 1950. Kameran är utan exponeringsmätare, och filmen är Kodak Tri-X exponerad efter c:a 400 ASA. Optik och kamerakonstruktionen är från 1930-talet, fast här är det hela i rysk tappning, en Kiev och en Zorki-optik, 1:2,8/3,5 cm.

Fotodata: Bl 2,8 och 1/25-del på fri hand.  Sannolikt litet skakningoskärpa i bilden.

 

Här e kameran med optiken.  Poetens fotoapparat! :)

 

 

Inlagt 2010-11-12 11:33 | Läst 3277 ggr. | Permalink
Mm, mycket ska gå snabbt och vara tillgängligt överallt, tid och otid. Man kan skylla på kommunikationskanaler som t ex internet.

Hörde uttrycket "Den bästa kameran är den du med dig" för ett tag sedan. Generellt och överlag tycker jag tanken kan appliceras. Teknik och utveckling går hand i hand.

Personligen tror jag att det är de som fotograferar för kommersiellt bruk, som egentligen har behovet att hålla jämna steg med teknik och utveckling. Resten är det mer ett intresse.

Se i ditt skåp med fotoutrustning och fråga dig själv, behöver jag det här eller det här. ;) Nu vet jag att du är samlare, men du förstår säkert poängen. :)

Ha en bra fredag och en trevlig helg, Bengt!
Idag klarar jag mig ganska långt med en liten digitalkamera med motsvarande 40 mm optik, den tillsammans med en japansk Leica har blivit min fotopoet utrustning. Men när jag jobbar har jag lite mera krav på mig och därför har jag köpt på mig den utrustning som jag behöver för att göra ett bra jobb!

Men frosseri behöver inte enbart handla om mat det kan även handla om prylar och jag för en ständig kamp mot frosseriet och som tur är vinner oftast förnuftet över begäret :)
//Chasid
Det behövs inga häftiga prylar alls. En poet klarar sig med en blyertspenna! För en bild spelar det ingen roll om kameran är gjord av titan eller kartong. Bara det finns ett par glasbitar framför "sensorn".
Din bild är riktig bildpoesi. Det klarar ingen digitalkamera. Det blir FÖR bra.
En ”fotopoet” behöver ofta det enklaste, en kamera en optik och en film.
Ja helt enkel som du själv gör.
Kanske som dogmapoolen.
Göran
Den där Kiev-kameran är onödigt bra. Jag föreslår Diana!
Jag tror att det är få som ser sig som fotopoeter när de står i begrepp att köpa sig ett nytt objektiv eller en ny kamera. Lusten att äga och bruka kanske också är ett ändamål i sig, en sorts begärsstillande känsla. Men om bilder med djup tolkningspotential är målet med inköp är tillfredsställelsen inte i första hand kopplad till fotoapparaten i sig utan bilden.
Det problematiska är att det kan krävas en hel del utrustning beroende på motivets art. Om fågel- eller isbjörnsfotografer skulle tänka i poesitermer kommer de ändå inte ifrån tyngden av bra-att-ha-utrustning.

Idag säljs fotoutrustning just baserat på bra-att-ha argumenten. Även till oss som har vaga uppfattningar om vad som exakt ska avbildas. Paradoxen manifesteras i att det som är bra-att-ha blir ett ändamål i sig. Det är därför jag döljer min utrustningslista på Fotosidan. Skäms lite. Men bara lite ;)



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

Lägg till

Tidigare blogginlägg