Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 874 / Att få en bild i en motortidning, de e alltid kul!

 

Å så kan jag även visa en del bilnyheter i tidningen där min bild är med!  :)  Vad sägs om den nya Saaben!  Och den nya Skodan?  Här kommer dom, håll till godo! :)

Men tar först min egen bild, en reportagebild tagen vid en motortävling i södra Stockholm!  På den tävlingsbanan  är det bostäder numera!  Å varvtider under en minut på banan, då förstår ni resten va!?

 


(Jag tävlade faktiskt några år senare mot Joakim Bonnier i en 24-timmars biltävling)

 

 

 

Å så va det Saab!

 

Rykande Saab-nyheter!

 

 

Å nya Skodan! Fina personliga former va!?

 

 

Å så priser på Ford-bilar!

 

 

 

Å här en bild på motortidningens framsida!

 

Å som sagt, visst e det kul att få en bild i en tidning! :)

/Bengan

 

Ps. And the Biometar project continues!

Å här ser man svaret på förra bloggens kluriga fråga!  :) ;)

 

 

 

Inlagt 2010-09-29 07:55 | Läst 12314 ggr. | Permalink
Min första bil var en SAAB 93 -64. Den sista tvåtaktaren. Ibland saknar jag frihjulet... och visst hade bilarna förr mycket mer karaktär! Och priset var ju bra =)
Jocke Bonnier var en tidig idol. Sen kom Ronnie. Sportvagnsförare hade förtur hos mig
Svar från Benganbus 2010-09-29 09:03
Å frihjul på en miljöbil, varför inte!? :)
/B
Den där tidningen skickades inte utrikes med tanke på titeln, antar jag :)

Johan
Svar från Benganbus 2010-09-29 09:02
Man hade inte så mycket kontakter med utlandet på den tiden,
inte språkligt i alla fall! ;) :)
/B
elgenper 2022-06-12 10:10
Nja, den hette ju "Fartmagasinet" rätt länge.... Men sen kom en ny kvast i bygget, som skulle använda ett världsspråk - och det blev ju då "Fart Magazine". Den sålde oväntat bra till turister.....
It's not the fart that kills, it's the smell...
Svar från Benganbus 2010-09-29 11:29
:) :)
Man tänkte inte på det då! :)
/B
Den där Biogon'en eller vad det är, skulle inte jag vilja sätta på min digitala Leica.
Insticket skulle effektivt förstöra all möjlighet till bra exponeringsmätning och skulle dessutom göra färgbrytningen i kanterna horribel.
Leica's modernare vidvinklar har fått kortare instick än förr i tiden.
Svar från Benganbus 2010-09-29 13:55
Biogonen, den med stora baklinsen, e en konstruktion från mitten av 1930-talet.
Och en del rika Leica-ägare kontaktade Zeiss för att få en Biogon med leicagänga!
De va tider de! ;)
/B
Det blev en hel del besök även för mig på motortävlingar i slutet på 50-talet.. Speedway på Stadion, motorkross på Pampas och tävlingar på 1000 meter bana på Solvalla med Varg-Olle och Basse Hvem. En gång åkte jag och mina moppekompisar tom ända upp till Hedemora för att titta på TT-tävlingar. Jag hade en moppe som hette Victoria Vicky med ställbar specialtrimmad förgasare som en av mina kompisar gjort vilket gjorde att den kunde komma upp i 60 km. Victoria moppen kostade runt 800 kronor när jag köpte den och farsan betalade hälften resten fick jag betala på avbetalning med 30 kronor i månaden.
Sådana här minnen rasslar fram ur "kartoteket" när man fick se din bild på Jocke Bonnier. Kommer också ihåg att Jocke Bonnier hade en av sina racerbilar upphängd på väggen i sin kåk i Schweiz.
Svar från Benganbus 2010-09-29 14:00
Verkar vara populärt att åka Victoria Vicky till Hedemora! :)
Jag åkte också dit på en så'n på 1950-talet och kollade på TT-tävlingarna.
DKW, AJS, Norton osv, osv, osv.. :)
Fast min Vicky gick fortare! ;)
Men så nöp den litet då och då på vägen upp!
Vilka tider det här va!! :)
/B
Var det på Skarpnäck, månntro?
Svar från Benganbus 2010-09-29 14:01
Helt rätt!
/B
Biogon 2,8/3,5cm var världens ljusstarkaste vidvinkelobjektiv när det presenterades 1935. Med den tidens glassorter var den stora och långt instickande baklinsen nödvändig för att få rimligen likformig skärpa och rimligt låg vingetering.
Och man tryckte på matta papper med djuptryck och bilarna var olika som
den värld vi ännu inte begripit. Fint med gamla grejor som blir till ett slags mekano. Det är fint med entuaster!!!.
mvh
Lasse
Joakim Bonnier körde Porsche Abarth, med förlängd svans. Jag bodde på Gamla Tyresövägen på den tiden, och ibland såg man honom komma visslande så det rök om det utanför vårt varagsrumsfönster. I den lilla kröken där kyrkogårdsvägen korsade var det många bilar som for av och hamnade i Dalens koloniområde. Men det var mest Saab av någon anledning.
Kul med lite motorsport;) Skarpnäck var ju närmaste riktiga bana om man bortser från alla otaliga crossbanor på den tiden. Bonnier minns jag nog mest genom sin internationella karriär och så hade han sin gamla GP Ferrari på gillestugeväggen i Schweiz

I sverige var det CG som regerade under ganska många år med sin Porsche Abarth
/Stephan.
Svar från Benganbus 2010-09-30 15:31
Å när det begav sig med mitt lilla tävlande, så blev jag inbjuden att tala i Sveriges Bilradio med CG! :)
Vilka tider! :)



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?


Lägg till

Tidigare blogginlägg