Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 727 / Tidig morgon i universum, med en del "underliga" bilder...

 

 

 

Morgonstund är lässtund för mig, och oftast startar det omkring 06.15, då min fru nyss gått för att ta regionaltåget in till sta'n och jag sitter kvar med en tom kaffekopp och läser vidare i morgontidningarna, och ibland så blir det även annan läsning.

 

 

Idag blev det i fotoböcker med några "underliga" bilder...

 

 

(Med fotografer som Winogrand, Strömholm, Tore Johnson, Hans Malmberg,  Eugene Smith, Kertesz, HCB mfl)

 

 

Många av de här bilderna är nog litet "underliga" om man vill använda vanliga mått som komposition, balans i bilden, skärpa, kontrast, mao saker som vi fått lära oss i "fotoskolan" som är viktiga för en bra bild......

 

 

Men ändå så är dom här bilderna välkända, och ibland världsberömda och utplockade för att vara med i fotoböcker..

 

 

Jag gillar själv flera av de här bilderna, och många av de här "underliga " bilderna är ju bilder som är överlevare!

 

 

Visst är det intressant!

 

 

 

Men vad är det med de här bilderna som gör dom så spännande och intressanta?
Bra och svår fråga tycker i alla fall jag...
För de flesta av de här bilderna är ju inte dokumentära eller avbildande!

 

 

Jag kan inte ge något bra svar på varför jag gillar dom här bilderna, men en egen fundering är att det finns något outtalat i bilden, något oklart, något som ger mig friheten att själv fantisera, och ibland finns det även något absurt i bilden och ofta så är bilden ett snapshoot....

 

 

Någon annan som har synpunkter på den här typen av "underliga" bilder?

 

/Bengan

 

Inlagt 2010-05-14 08:22 | Läst 5927 ggr. | Permalink
Kanske är det så att det händer något i bilderna som man inte riktigt kan greppa. Man förstår inte riktigt vad som är i görningen och måste fylla luckorna själv. Andra bilder är vackra därför att syftet var att de skulle vara det. Men det räcker oftast inte för mig. Det måste nog finnas nåt där som kräver en förklaring som man inte får. Nåt som sticker en i själen.
Det är bilder som har "det" lilla extra och då spelar regler mindre roll. Vidare så är det väl så med oss människor att vi dras till sådant som sticker ut mer än "normalt".
/Gunte
Ah, två av mina favoriter; Bressonbilden med cyklisten samt Tore Johnssonbilden två hack upp.

Underligt? - Jag vet inte. Det fina med fotografi är ju att tolkningen finns hos dig som betraktare, poesi kan uttryckas utan att peka på en inneboende "sanning". Cartier-Bresson sa att han ger dig geometrin, känslorna får du stå för, ungefär. Fantastiskt, eller hur!

(förresten, vilken bok kommer Tore Johnssonbilden ur?)
Svar från Benganbus 2010-05-14 09:45
Boken heter, "Still Moments in the River of Life" (Lucia Pocket)
/B
Till mig ger bilderna en känsla av att vara där, på en plats och/eller i en tid som jag inte kan nå i verkliga livet. Det är ju inget exceptionellt som händer i bilderna men ändå är det som att jag aldrig sett något liknande förr, är det för att jag inte ser mig omkring i min vardag månntro?

Det är egentligen bara bilden på hönan som är underlig, men den är ändå svår att bläddra förbi, man stannar upp och undrar vad man ser.
Och bilden på köksbordet förstås, den känns bekant och vardaglig. Den kommer inte ur någon fotobok va? :-)

Jag vet inte vad du menar med dokumentärt eller avbildande, men jag håller nog inte med dig. Jag ser både dokumentära och avbildande bilder, men det där är ju bara en semantisk fråga som inte påverkar bilderna på något sätt.

Ha det gott! /Thomas
Svar från Benganbus 2010-05-14 12:24
Tack för kommentar om köksbordet också! :)
/Bengan
Kan bara hålla med de visa ord som formulerats i övriga kommentarer. Men när jag tittar igenom bilderna en gång till så slår det mig att de flesta innehåller ett moment av att något försigår som har väckt uppmärksamheten hos människarna (och hönan) på bilderna, men vi som betraktare inte ser. Det är egentligen bara pojken som leker på parkbänken och gruvarbetarna som tittar på fotografen. Och vart är cyklisten på väg? Alla är väldigt sysselsatta med något.
Det intressanta är ju att ett vackert men statiskt motiv plötsligt blir mer intressant när det händer något. Jag skulle kunna tänka mig att fotografen var ute efter att fotografera en vacker kvinna, men kombinationen av att hon vände på huvudet och "no left turn"-skylten gav bilden en helt annan dubbeltydighet och sammanhang än han hade tänkt. Samma med bilden på cyklisten: trappan är harmonisk men tråkig utan rörelsen från cyklisten.
Regler för "komposition, balans i bilden, skärpa, kontrast", jag började med att kolla de "stora namnen" inom gatufoto innan jag gjorde mina egna försök. Vissa bilder var obegripliga, fula och för mig intetsägande, medan andra hade "det". Något som fångade, fascinerade, förvånade. Det kunde vara oskärpa, svärta eller som i första bloggbilden, överraskande. Eller en vacker komposition som i HCB-bilden. Tore Johnsons Parisbild och kvinnan som spelar piano (?) fascinerar på ett mer oförklarligt sett. Familjen resp blöjbarnet på garageuppfarten gillar jag för ögonblicket, kompen och kontrasten mellan svart och vitt, medan varken unga kvinnan med glasflaskorna eller kvinnan på övergångsstället berör mig. Läste just Svart på vitt om Tio fotografer f ö. /Matti
Vilka bra böcker du läser i ottan, Bengan. Fina bilder!
Även jag är fascinerad av HCB:s cyklist. En klar favoritbild om jag fick välja bland hans många fotorafier!

/Jonas
Visst är det givande att ta det lite lugnt på morgonen och se den nya dagen gry och samtidigt se verk från stora skapare. Exakt vad jag också brukar göra och då inte bara fotografer utan också andra konstnärer inom olika områden...
Jo du har rätt, m ånga av dessa bilder återvänder man gärna till och njuter av. Och att förklara vad som gör dem bra är något jag inte ens skulle våga försöka. Kanske en kunnig konsthistoriker kunde reda ut det? Sedan kan man ju fråga sig vilket som är viktigast, att uppleva bilden eller att förklara varför man upplever den på ett visst sätt. Sådana förklaringar blir i mina öron ofta platta och intresselösa på ett sätt som bilden inte blir.
Frågan är om man kan gå med på beteckningen "underlig"? Jag finner inte motsatsen icke-underlig vara ett epitet för en intressant bild. Alltså måste det vara något annat som gör bilden till intressant i den ocean av visuella alster som sköljer över oss.



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?

Lägg till

Tidigare blogginlägg