Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 648 / The time machine strikes back again....

Hittar bilder...
På Rökstenen, den minsta Puben i London, Åreskutans topp, glaciärvandring, modefoto i Rom med M Leica mm, mm..

Min fru säger att jag har dålig ordning bland mina bilder...
Men varför skall allt vara så utstakat, och ordentligt, och ordning och reda-tråkigt!? ;) ;)

*  Litar helt och fullt på vad som sägs i en kommentar här nedan:
"Endast mästaren behärskar kaos".  Tack för kloka ord Krister!

Hur som helst, det blir alltid en spännande upptäcksfärd ned i dia-kartongerna! För mig i alla fall! ;)

Har ett litet förflutet i trakterna runt Åre, har jobbat som skidlärare några år där i trakterna samt haft några korta korttidsvikarieat vid Skidgymnasiet i Järpen, och va första gången och åkte skidor i Åre 1953...tror jag, på en skolresa!

Så det va ju klart att jag skulle visa min blivande fru runt litet i Åre-bygden, både på sommaren och vintern :)

Åreskutans topp i maj för c:a 30 år sedan. Kabinbanan va klar då, så man kunde åka upp en bra bit, men sista biten så fick man gå på skidor. Vi brukar tala om den här dagen, det va helt vindstilla och det är det sällan vindstilla på en bergstopp av den här storleken, Skutan e väl 1420 meter c:a.

Å jag ser saker i den här bilden...efter ett tag! :)
Man ser faktiskt Getryggen!  (Å Snasahögarna, Sönner och Nordertväråklumparna) som nästa bild handlar om..  :) Ni ser det om ni förstorar bilden, det är massivet som ligger till vänster i bildhorisonten.

Efter några år började vi tröttna på Åre, de va inget personligt liksom, utan har man stått i backen som skidlärare/tränare och åkt lift som jag gjort under ett antal år så börjar det kännas litet trångt och ofritt i backen liksom...! ;)

Å då jag börjat åka Telemark, så va Storulvån ett lätt val!

Och där ligger Getryggen. Man åker mot Storlien, tar av litet innan mot Handöl, och sedan fjällvägen upp mot Storulvåns fjällstation. När man är nästan framme vid stationen reser sig Getryggen på höger sida. Det är ett "snällt berg" med ofta fin utförsåkning. Och i april, maj och juni kan det vara mycket bra!!
Men OBS inga liftar! :) Åker man telemark, så gäller stighudar vid uppgång.

Å nu hade det även kommit utlösningsbindningar för telemarksskidor. Att bryta benet i pisten e väl Ok, för där finns ofta folk/personal i närheten, men att bryta benet ute på fjället det är inte så praktiskt, då kändes det Ok att det kommit bindningar som kunde minska risken litet i alla fall.

Fast klädseln på min fru på bilden ovan är nog ett gränsfall... ;)
Så här lättklädd bör man inte vara så här års, här finns stor risk för hudbrännskador!
Nu va nog den tillfälliga avklädningen betingad av att någon börjat blivit svettig av att att gå uppför under några timmar...
Men som sagt, skall ni pröva på den här skidåkningen i maj och det är sol, se upp!

Annars är det ett mycket fint och lättillgängligt vårskidområde! Men även senare framåt vår/sommar/höst så är det ett mycket fint vandringsområde! Jag har fjällvandrat här i olika omgångar i en 40-45 års tid.
Men vandra gärna före midsommar och efter att skolorna har börjat, då brukar det inte finnas så mycket mygg!

Jag har även åkt ensam i Storulvån! Men det e inte lätt att både fota och åka! Så då är det bara att åka, stanna och försöka föreviga de vackra svängar man gjort! :)

Å här ser det hyffsat lättåkt ut. Det ser ut som om det finns en fast yta under nysnön...

En litet bättre nedfart än den som jag åkt här, ligger till vänster om bilden. (Syns inte här).
Den är inte så brant, men den kan bli lång! :)
Å en 20-30 svängar går ofta bra, men när det börjar komma upp i 50 svängar och över, då kan man lätt börja "snubbla" litet i koordinationen!  :)
Men det mesta beror såklart på föret och snödjupet!

Andra år, så kan det vara bristande skare, eller tung blötsnö, å de e inte alls så kul.
Å då åker man med skidorna under skaren liksom, eller på blötsnön, och inget vill funka liksom, och skidorna sittter liksom litet fast, och vill inte svänga riktigt även om kroppen vill....

Men det gäller ändå att var litet modig och försöka hålla litet fart i "snön"....
"Det må bära eller brista!"  ;) ;)

Å här då...!?

Jag har ju jobbar litet olika liksom under åren, bla som skidlärare, gympalärare od, det hjälpte mig att kunna planera för en längre ledighet i bland!

För jag umgicks med litet underliga typer  ;)  Och plötsligt hade nå'n av dom underliga, Danne eller Tommy (eller kanske jag)  kollat på en karta och sett att det låg en glaciär uppe i Norge i höjd med Hemavan, och då skulle vi dit och åka skidor såklart! :)

För att göra en lång historia kort, vi packade in canadensare, skidor och grejer i en Volvo Duett och drog iväg. Vi ställde bilen i Umbukta (på Norska sidan om gränsen) lastade grejerna i canadensaren och paddlade över Överuman. Det blev två vändor. Sedan traskade vi med packning och drog canadensaren över myrar till några sjöar och kom till slut fram till kanten av Oxtindan.

Danne och Tommy tog ofta packningen i canadensaren på sjöarna, jag gick med lätt packning på stranden. Och ibland tappade vi bort varandra, som under en snöstorm. Men då jag hade ett litet tält med mig och litet käk och tändstickor, så var'e inga problem, vi hittade varandra någon dag senare! :)

Här på bilden ovan är vi tillsammans och undersöker en forskningsstation som Universitetet i Reading hade uppfört i en bergsskreva. De e Danne som ser ut som Micke Borg, ursäkta Darth Vader menar jag förståss   :) ;)

Å nu blir det ett litet hopp till liksom..  :)

Har varit några gånger i London, och även fotat såklart! :) Och en vän till mig jobbade där, och ville visa mig en Pub-runda! :)
Nu va det en litet annorlunda Pub-runda, till den minsta Puben, till den Pub som den dagen serverade Bloody Mary, osv, osv.

Bilden ovan visar den minsta Puben i London. (Enligt Hasse, som står vid trappan i svart skinnjacka) Jag står tryckt mot fönstret när jag fotar med M Leica och 35 mm. Puben hade även tillstånd att elda i en liten kokskamin! Kaminen  syns nog inte här...men den står till höger i bilden vid trappan.

Och till något helt annat...igen! ;)

Rökstenen.

När vi tidigare drog söderut, till Skåne eller Danmark, så tog vi ofta första fikat vid Röktenen som står vi Röks kyrka i Östergötland.  (Skrev Västergötland tidigare, ursäkta)   Men nu går motorvägen en bit ifrån Röks kyrka, tyvärr.
Förr stog stenen under ett litet tak, som bilden visar här, men nu står den i ett litet hus, och det är nog inte så dumt med tanke på det värde som den här stenen har för oss Nordbor.

Stenen kan nog sägas vara startpunkten i den svenska litteraturens historia, vårt äldsta bevarade litterära verk.
Rökstenen restes sannolikt under första halvan av 800-talet. För detta talar det ålderdomliga språket som utgör en tidig form av fornnordiska.

"Till minne av Vämod står dessa runor..
Då rådde Tjodrik den dristige, sjökrigarnas hövding över Reidhavets kust. Nu sitter han rustad på sin gotiska häst, med sköld över axeln, den främste av Märingar... "

Å så till nå't helt annat...igen! :)

Det finns ju några kullar i Rom, litet parkliknande plats liksom, ligger litet ovanför Rom, å det här va för en tjugofem år sedan, då såg jag en kille som höll på att fota ett par. De va väl nå't reklamliknande. Han hade en ministab med sminkare och några som skulle hålla litet skärmar osv, men här går han och fotar med en M Leica med en Winder!!

Snacka om underligt val av modefotokamera! ;)

Å den här Leica- Winder är ju inte helt tyst liksom, så det sa klick-KLONK, klick-KLONK, klick-KLONK hela tiden! :)

Men mina bilder är tagna med en M Leica, och 35 mm, utan winder, men med diafilm! :)

Ha en fin helg!!
/Bengan

Ps.
"Diabildsutgrävningarna" kommer att fortsätta! Efter ett ev tillfälligt uppehåll över helgen bara!

Inlagt 2010-03-12 09:33 | Läst 5347 ggr. | Permalink
Kul att följa din resa med tidmaskinen Bengan.
Och när det gäller ordning och reda bland bilderna, du vet väl att; "Endast mästaren behärskar kaos".
/Krister
Svar från Benganbus 2010-03-12 11:52
Tack Krister!!
Dom kloka orden skall jag visa min fru!! :)
/B
Trevlig läsning. Om en vecka bär det av till Vålådalen för mig och min fru, för turåkning på fjället. Lite gruvar jag mig, är ju inte vältränad precis även om det gått att åka ganska mycket skidor i Skåne denna vinter. Nu lär man väl få reda på var musklerna sitter, som man inte använder så ofta.
Svar från Benganbus 2010-03-12 12:27
Vålådalen e fint!!
Ta en tur upp mot Kyrkstenen, å kommer man inte ända dit, så bara man har en bra matsäck med sig och tändstickor och en liten yxa, så blir det bra ändå! :)
Fina bilder som vanligt och en intressant berättelse. Jag gillar särskilt dina äventyr på skidor.
/John-Erik
Svar från Benganbus 2010-03-12 12:19
Tack! :)
Hej Bengt!
Jag får nog rätta dig om Rökstenen så att inte någon far iväg på fel sida om Vättern. Rökstenen står i Ödeshögs kommun i Östergötland.
/Jan-Olof
Svar från Benganbus 2010-03-12 10:35
Jag har den bästa av läsarkretsar i bloggen brukar jag säga!
Trevliga OCH kunniga! :)
Tack! :)
/B
Det var granna svängar i tredje bilden. :-)
Svar från Benganbus 2010-03-12 12:12
Tack Olle! Det är det man vill höra liksom! :)
Därför e det inget kul att åka ensam... ;)

Å man kan paråka också! :)
Blir som åttor liksom!!
Mycket visuellt! :)
/B
Tack för tipset från Vålådalen. Har aldrig varit där förut, så jag vet inte så mycket om vad som väntar. Fast lite fjällvana har jag ju. Är född nära Tärna-fjällen, Umbukta känner jag till och den norska fjälltoppen du nämnde.
Svar från Benganbus 2010-03-12 16:50
Å glöm inte å fråga i reception på hotellet i Vålådalen, dom vet sannolikt mer än vad jag vet om bra turer..

Efter att vi varit en 14 dagar runt Okstindan, så på hemvägen tog vi en bastu med bad på Tärna turisthotell...
Å de va inte så dumt! ;)
Jag avviker från föregående talare! Jag gillar verkligen dina textkommentarer. Den som inte vill ha dem kan väl för fasiken låta bli att läsa! :-)

Text och bild tillsammans är oslagbart!

Tur för dig att du hittade en fru med stadigt virke i, så att hon kunde följa med dig på fjället. Hon är verkligen stilig på dina bilder.

Ser ut som om du glömt att sätta på UV-filtret när du tog den tredje bilden. En väldigt typisk violett ton, jag hade det på många diabilder själv.
Tjena Bengt!
Ska snart börja lufta min Kiev på riktigt, och vill gärna hitta en rysk 36mm-sökare.

Kul att läsa om dina skidminnen. Hade mina första telemarkserfarenheter på Getryggen....Många lärdomar... bl a vikten av kläder som fixar fukt från alla håll, om man säger... Det har bilvit många turer i de fjällområdet. har faktiskt varit där från det att jag var väldigt liten (tidigt 60-tal) till nutid. Mest vintertid, och på senare år alltid runt påsk. Trevliga trakter, både snälla och ganska krävande.

Har du sett Bolinder-Munktell kanlinerna i Rosa jaktslottet med sina grundstenare av Buhuisgranit.? Resureser var inget problem vid den typen av byggen.

Rota mer i kortåldan!
/Mats

(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?