Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 615 / Samlarvärdet på olika kameror. Vad bestämmer priset?
Vi har väl alla som fotograferar fattat att man kan samla på kameror. Och vissa kameror är mer värda än andra. Så är det såklart med många andra saker som man samlar på, vissa saker har ett högra samlarvärde, mao, dom kostar mer att inhandla och man får ofta bra betalt då man säljer.
Om vi håller oss vid kameror, och 35 mm analoga, så brukar många tänka på Leica när det gäller kamerasamlande, och varför?
Sannolikt det gamla vanliga, tillgång och efterfrågan, samt hur känd produkten är.
Många vill tex ha en "Svart-Leica", även om inte du vill ha en så'n, så finns det tillräckligt många andra som vill ha en sådan, och finns det en begänsad "upplaga", så förstår ni resten! ;)
Andra kameror som tillverkats i små serier, men som inte är så intressanta ur samlarsynpunkt, kan vara den kamera jag visat några gånger, den "Kiev" som "plockats ihop" i Arsenal-verken under åren 1946-1948. Några hundra kameror med märkning 1947, samt några hundra märkta 1948. Och hur många av dom finns kvar idag?
Så en tidig Kiev borde vara ett intressant samlarobjekt.
Nu kan man väl ha synpunkter på äkthet, eller förfalskningar, för det är ganska lätt att "förfalska" både en M Leica och en Kiev!
Men vad gäller tex Kiev, så handlar det mera om att kameran inte är så känd bland en större grupp, en Leica vet nästan alla vad det är.
Så det räcker inte med en kamera som tillverkats i några hundra exemplar, å det kanske bara finns tjugo-trettio kvar, den måste vara en kändis också! :)
/Bengan
Ps.
Å så skall man inte fota med sina samlarobjekt, säger dom som kan det här...
Hoppas ingen ser mig! :)
Ja, det är väl onödigt att tillrättavisa dig. En flitigare användare av sina samlarkameror får man leta efter =)
Nu när du gör så mycket reklam för Kiev kanske min stiger i värde så mycket att jag kan få råd med en Contax om jag säljer den om ett tag =)
/John-Erik
Använd du dina kameror, vare sig folk ser dig eller inte. :-)
Hellre några skavanker, så man vågar använda den, än en mint condition som beckar igen i vitrinskåpet.
Trevligt för oss att du gjorde ett litet avbrott i semestern.
Är det dax för samma sak för Kiev kameror nu?
/Bernt
-som har semester året runt!
Det är väl trevligt att kunna ha teknik och funktion som intresse. Prylar som går att använda för att kunna fånga förgängliga motiv. Som blir ett stöd för minnet och som kan intressera allt ifrån endast en person, till hur många som helst. Sådana användbara samlarprylar är ju inte dumt att ha som en liten pensionsförsäkring. Bankens alternativ går ju till interna bonus och helt andra intressen. Men använd grejorna, det tål dom, det blir mycket roligare då.
Kvällshälsningar Ronny Persson helsingborg
utan jag bara slänger upp en bild med några textrader litet snabbt liksom! :) :)
/B
Detta kan jag skriva under på. Jag har varit samlare så länge som jag lärt mig grejerna, sedan har jag bytt samlarområde.
Vad samlar då samlarna på, oftast sånt som inte gick att sälja då det begav sig. Inom klockvärlden var det ofta svarta urtavlor förr som inte gick att sälja. I dag är det lite mer populära bland samlarna om märket är ex. Omega eller annat.
Likadant Leica M2, M3 svarta som sålde dåligt, där färgen inte höll. Mässingen kom igenom. Ser skitfula ut i mina ögon, men då blir det helt plötsligt något som heter patina, jag vill säga dålig lack. Men patina låter dyrare och blir då lättare att sätta ett högt pris på. Det finns alltid andra samlare som lyssnar på sånt här och som kan betala för det.
Likaså gäller det Leica M5 som höll på att störta M-tillverkningen. Ingen gillar den modellen efter vad jag förstått, det blir en samlarkamera då i stället.
Leica har alltid varit dyra då Tyskarna alltid har lyft upp dessa. Hasselblad har inte varit lika dyra och i dag kan man på blocket få en fin HB i guld med blått läder, en jubileumsmodell till ett skrämmande lågt pris.
Samlarna sätter priser, program som antikrundan jagar upp värdet. Men en sak ska man tänka på. Saker som varit bruksföremål, som användts ex. en gammal Leica, Canon, Nikon eller dylikt kan inte enligt mina ögon bli en samlarkamera. En samlarkamera ska ha ett skick som är mkt fint, oanvändt, samt ha originalask, historia osv...
mkt snack....
mvh
Morgan Larm
De flesta som handlar med samlarsaker är inte samlare utan handlare....
De här va proffsens kameror på den tiden, och serier om 200 kameror va inte ovanliga hos Leica på vissa svarta modeller och åren gick och allt va frid och fröjd...
Sedan började man förstå att vissa av de här svarta kamerorna hade tillverkats i väldigt små serier, å då blev dom intressanta!
Så vad det handlar om i botten, är möjligheten att tjäna pengar! :)
En del köper lotter, andra köper grejer för att sälja vidare!
Samma med Nikon, Canon mfl. Det finns en "urful" svartmålad Nikon 1, tillverkad i ETT exemplar till en amerikansk fotojournalist.
Nu fattar de flesta vad det handlar om ETT exemplar!!! :)
Å svarta, Canon RF VI-L kostar 10-15.000:-
En kromad sådan...tja 3000:-
Så det är det gamla vanliga, unika grejer, vare sig det gäller bilar, båtar, lägenheter eller kameror, då vaknar intresset för att tjäna en slant!
Och det drabbar mig som gärna skulle vilja ha en svartlackad M4 att plåta med...
Obs, svartlackad, inte svarteloxerad Leica M4!
B)
mvh
Morgan Larm
Personligen förstår jag inte snyggheten i helt svarta Leica, cromade är mkt snyggare i mina ögon sett.
Men detta är en smaksak.
Sedan tillverkar alla företagare olika typer av låga serienr just för att de ska ha lite samlarmodeller, dessa ska då inte vara använda, ska vara nya men gamla.....
Har även sålt 190 ölburkar för 3600 kr, hade en gammal bil jag vid samma tid fick 3200 kr för. Den ölburken som gav mig mest bud var en som kostade 600 kr, helt genomrostig.