Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 543 / God fortsättning på Julen med Thomasevangeliet, Joe Bonamassa och att fotografera "unplugged!"
Under vår jul så har ju Jesus huvudrollen, men det fanns flera evangelium som inte kom med i vårt Nya Testamente, ett av dom var Tomasevangeliet, som också handlar om Jesus.
Thomasevangeliet som börjar så här:
"Dessa äro de hemliga ord, som den levande Jesus sade, och Didymos Judas Thomas skrev dem, och Han sade, Den som finner uttydningen av dessa ord, skall icke smaka döden".
Skriften härstammar troligen från 100-talet, men vissa delar kan vara äldre. Återfunnen i Nag Hammadi 1945 i en koptisk handskrift daterad till mitten av 300-talet. Några äldre papyrusfragment på grekiska finns också bevarade och dateras till 200-talet.
Koptiska var det språk som kopterna i Egypten talade vid kristendomens uppkomst, och är därför fortfarande Koptisk-ortodoxa kyrkans och Koptisk-katolska kyrkans liturgiska språk.
Trots att fynden gjordes för närmare 60 år sedan är förbluffande lite allmänt känt om Nag Hammadifynden utanför de invigdas krets. En av dem som gjort mest för att sprida kunskapen är den amerikanska religionshistorikern Elaine Pagels, vars prisbelönta bok "De gnostiska evangelierna" (1979) var ett första försök att popularisera fynden.
Tjugofem år senare återvänder hon nu till Thomasevangeliet i boken "Beyond Belief: the Secret Gospel of Thomas". Det är en mycket tankeväckande läsning, därtill ganska provokativ, åtminstone för den kanoniska traditionens försvarare.
Elaine Pagels hävdar att Thomasevangeliet är äldre än Johannesevangeliet (nedtecknad mellan 90 och 100 e Kr) och att det senare skrevs i polemik mot det i Johannes ögon hädiska Thomasevangeliet.
Länk till Östgöta Corren.
"Ord som brinner"
http://archive.corren.se/nYhEteR/?articleId=4607767
Thomasevangeliet enligt Wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomasevangeliet
Som sagt, före Nag Hammadi-fyndet var Thomasevangeliet enbart känd genom den hätska kristna polemiken mot evangeliet..
För Thomasevangeliet har alltid oroat...
Sitter och tittar runt på Youtube.....
Hittar Bobby McFerrin - Ave Maria
http://www.youtube.com/watch?v=PgvJg7D6Qck&feature=related
Bobby McFerrin Bach Partita 3 violin
http://www.youtube.com/watch?v=7vNB5d8cU1Y&feature=related
I går sen't på Julaftonen tittade vi på en DVD, Joe Bonamassa - Live at the Royal Albert Hall
Här är "Further on up the Road" (Featuring Eric Clapton)
http://www.youtube.com/watch?v=VEEfDdJyxPY
En annan skicklig musiker!
Tommy Emmanuel, här med "Classical Gas"
http://www.youtube.com/watch?v=TX0eTp7SoNU&feature=related
Som sagt, ha en fin fortsättning på Julen, å varför inte läsa, lyssna på musik och fota litet "unplugged!" :)
/Bengan
Unplugged! Leica M4 med Canon 1,8/35 mm och Tri-X
Ps.
Då jag fått in några kommentarer om Thomasevangeliet, så vill jag förmedla en dikt av Jesper Svenbro (från DN 24 december 2007) http://www.svenskaakademien.se/web/Jesper_Svenbro.aspx
Kamelstig.
Och det hände sig strax före den koptiska julen att Muhammads Alis kameler satte sig i rörelse mot al-Qasr. Jag kan se horisonten gunga där jag sitter högt uppe på min kamelrygg.
För eftersom jag aldrig kommer att få se Nag Hammadi måste jag anstränga mig alldeles speciellt när jag föreställer mig omständigheterna kring transporten- Liksom själva ökenlandskapet:
Nilen är inte långt borta, nakna klippblock i sluttningen- Den sena eftermiddagen i öknen är kylig.
Och på kamelryggen känner jag himlen gunga, fast jag vet att det är kamelernas rörelse som är orsak till gungningen.
Sadelsäckarna är fulla av kväverik jord som Mohammad Ali skall använda till gödning på sina fält.
Papyrusböckerna har han lindat in i ett tygstycke. Thomasevangeliet ligger med andra ord inlindat i egyptiskt bomull. Det vilar i hans armar som ett lindebarn.
"Det är den koptiska julen" säger jag till mig själv och känner hur adjektivet får meningen jag yttrat att stråla. Den koptiska julen strålar.
Liksom Mohammad Ali är jag obevandrad i koptiska men känner igen några grekiska ord i texten.
Här färdas Thomas-evangeliet som ett nyfött barn i famnen på en som inte vet vem det är.
Längs koptiskans gamla kamelstig.
Det nyfödda barnet sover i famnen på honom som inte vet vem det är.
Kamelen bär en gungande himmel på ryggen.
Jag ska kolla vad som finns av Elaine Pagels på biblioteket och i bokhandeln. Utan att vara särskilt religiös tycker jag att Jesu liv är väldigt spännande. Genom urvalet av evangelister är ju nya testamentet väldigt tillrättalagt för att passa dåtidens makthavare, och då främst den romerske kejsaren.
Annars så gräver jag i gamla negativalbum i jakten efter något kul och försöker samtidigt kurera min förkylning jag fick i julklapp.
God fortsättning.
/Torbjörn
(De gnostiska evangelierna, Elaine Pagels. W & W)
Och den svenska boken om Thomasevangeliet.
(Arcus. Thomasevangeliet. Bo Frid - Jesper Svartvik)
Den första är en pocket, den andra borde finnas på Biblan, det gör den i Gnesta i alla fall.
/Bengan
För övrigt är synkretismen påfallande hög och fyller på den religiösa soppan ungefär som replenishern till gammal D-76!
Den som förstår betydelsen av dessa ord drar på munnen...
"Thomasevangeliet är tidigt, oberoende och näppeligen gnostiskt."
I det här gnostiska biblioteket, Nag Hammadi Library, hittade man bla Platon...
Även han är nog ickegnostiker.
Spännande det här! ;)
Thomasevangeliet tillhör de s.k. kallade "Gnostiska evangelierna".
Gnostiska tendenser uppstod tidigt, och redan Paulus går i direkt polemik mot de läror som Gnostikerna lärde ut.
Exempelvis så är Kolosserbrevet skrivet i direkt polemik till Gnosticismen och liknande läror.
Annorlunda uttryckt, så kan du inte tro på Bibelns Evangelier och de Gnostiska evangelierna på samma gång. De står i allt för stor kontrast till varandra för att det skall vara möjligt.
Skulle kunna skriva en lång utläggning i ämnet.
Men det här tycker jag inte är riktigt rätt plats för det.
Vill du veta mer så kan du kontakta mig via min "pres" här på FS. Så ska jag försöka att besvara dina frågor efter bästa förmåga.
(Har pluggat teologi i tre år, så jag är bekant med ämnet, och hur "kanoniseringen" gick till).
Det har varit diskussioner under nästan två tusen år om några andra evangelier, som inte ansågs äkta, och därför inte kom med i Bibeln (NT)
Men nu 1945 så har man ju hittat några av dessa evangelier, och det tycker jag är intressant, så nu kan man läsa vad som är sagt även i dessa evangelier.
Ett ontologiskt privilegium etableras således.
Maria va ju det första vittnet till uppståndelsen....
Hon borde ju vara den viktigaste aposteln...
Men det blev Petrus som blev ledaren...
Intressant det här! :)
God fortsättning.
/Stephan
Letade fram några länkar, som kanske kan vara av intresse.
Möjligen kan de vara svåra att förstå för den som inte har grundläggande kunskaper på området.
(De bästa länkarna är de tre sista, som tyvärr innehåller en del akademiska uttryck, och dessutom är skrivna på Engelska).
http://web.telia.com/~u38010778/gnostici.htm
http://web.telia.com/~u38010778/nicaea.htm
http://www.beliefnet.com/Faiths/Christianity/2004/04/Gnostic-Texts-Vs-The-New-Testament.aspx
http://www.crossroad.to/charts/gnosticism.html
http://www.creedopedia.com/topics/Gnostic-Christianity
http://www.creedopedia.com/topics/Gnostic-Christianity
Och jag kanske inte har så grundläggande kunskaper, det kan nog stämma,
så jag tror att en mer givande diskussion för dig vore nog med Elaine Pagels...?
Och jag tror att den här frågan är svår,
då det är tro inblandad.
Det är väl så det har varit under några tusen år...!?
/Bengan
Mvh Michael
Mvh Bengan
därför fick inte de kvinnliga apostlarna vara med.
/B