Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 435 / * Uppdaterat om Leica M9, om analoga M Leicor och så Leica X2!

 


M Leica år 1964.

Den nya Leican!
Och Leica e ju känsliga grejer för mig, och för andra, det har nog de flesta redan förstått!  :)

så, i dagarna har ju Leica M9 presenterats, och även Leica X1.
Vad gäller Leica M9 så känner jag mig litet kluven...
Tror visst den kommer att funka, det är inte det, utan det är nå't annat...

Jag kanske anar att Leica M9 kommer att bli en "statuskamera" som jag upplevt att en annan kamera blev, en kamera som också va fantastisk och mycket teknisk avancerad, Contax II och Contax IIa.
Vi brukar skoja ibland å säga att det va en "tandläkarkamera"!  ;)

(En statuskamera alltså! För ingenjörer, tandläkare och läkare, dom hade en annan status förr och bra inkomst! Det tänket fanns även i annonserna från den tiden.)

En Contax va dyrare än en Leica på 1930, och 1940-talet. De va Zeiss-kvalitet! Inte för vem som helst! ;)
Leica sålde mer kameror då, sannolikt för de va billigare.

*
Och märk väl kära läsare av bloggen, det här jag skriver om Leica M9, det här är ingen "naturlag",
utan bara mina privata funderingar om Leica M9! ;)

Och den som lever får se! Men jag väntar med att inhandla en M9, dels Pg av priset ;)
och litet annat. Jag får väl tumma ett tag till på mina gamla analoga M Leicor, samtidigt som jag ser tiden an! :)
För det finns en speciell själ i de gamla analoga! ;)


Analog Leica M4 med Canon 1,5/35 mm.

 

Men, har hittat något annat intressant vad gäller Leica!  Leica X1.

Vad jag förstår, så är Leica X1 "sehr kompetent" enligt specarna. Och borde ge en tillräckligt bra bildkvalite, för den har ju en relativt "stor" sensor och en mycket bra ASPH-optik!! Tycker även utseendet är ganska Ok, med bla. stora fina fästöglor för remmen! :)

Men, nu kommer det! ;)  Det kommer alltid ett men!   ;)

Varför har man inte byggt in en optiskt sökare på kameran när det är en fast optik!!!!????

Så här ser den ut med sökare påsatt...   Tycker kameran ser ofärdig ut på nå't sätt..  ;)

 

Jag har satt extrasökare på ett antal kameror gjorda från 1930-talet och framåt till dags dato, och tycker att tekniken nu borde kommit så långt år 2009, att man på en kamera med fast optik lätt kunde bygga in en fast optisk sökare!!

Min Canon G10 har en inbyggd optisk sökare fast den har zoomobjektiv!! Å "kan Canon" så borde väl...!  ;)

Så jag funderade. tittade i PDF-broschyren, X1 är helt klart intressant, men så är det det här med den där extrasökaren!

Och jag har ofta kameran i fickan, vare sig det är Canon G10 eller M Leica, och det går mycket bra, ingen extrasökare som fastnar i fickan! ;)
Och så fotografera jag till 99% med kameran till ögat...
Och gillar M Leicas sökare också just genom att man inte gömmer hela ansiktet bakom kameran...

 

Så jag har funderat vidare, och "grovskissat",  och se'n bett Bernt om hjälp med en skiss!  :)


Varför kunde det inte se ut så här i stället?? 


Hallå Leica!!!! Can you hear me?? Please!! Leica X2!  :)


En Leica X2, med samma innehåll som en X1!  Å då känner jag igen Leicautseendet också!

*
Som sagt, den fina bilden på "nya Leica X2"  har Bernt Carlzon hjälpt mig med att ta fram. Bernt är ju ett PS-proffs!!
Tack Bernt!!! 

 

En Leica X2 med en inbyggd optisk sökare, vad mera behöver man!? :)
"En kamera, ett objektiv..!"  :)

Och den kanske kan bli hela världens Dogma-kamera!?  ;)

Så vare med det.... 

/Bengan

 

Ps.
Ni som undrar vad för handgrepp till Canon G9 som Mats Abrahamsson talar om i kommentarer nedan,
här kommer en bild!  :)
Skall kolla om det passar G10! :)


Å handgreppet finns att titta på och betälla här som sagt: http://www.kleptography.com/rf/

 

Inlagt 2009-09-15 13:10 | Läst 10835 ggr. | Permalink
Den sista (med Carlzon-sökare) skulle t.om jag kunna tänka mig att lägga pengar på. Det finns ju små analoga kompakter (mindre än X1 tror jag) med inbyggd mätsökare, t.ex Olympus XA. Och de kostade inte så mycket. Så varför inte en mätsökare dessutom i kommande X2? Men då skulle väl M9 får konkurrens....?
Svar från Benganbus   2009-09-15 21:29
Tack Nils!
När "tunga namn" gillar min konstruktion,
då e jag nöjd!
Din X2:a ser mer kompetent ut än X1:an =) En så skulle jag kunna tänka mig att äga.
En X2 med M bajonett?
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:24
Nix, som en X1, men med en "riktig" sökare bara! :)
Leica har i många decennier varit en statuskamera, visst har den varit ett arbetsredskap också, men likväl kameran alla drägglade över på fotoklubben.

Läste i Aktuell Fotografi från mitten av 80-talet om hur ett flertal herrar gick runt på fotomässan i Nybro med en Leica M på magen och trodde de var för mer.

X1 med genomsiktssökare skulle bli större och klumpigare. Dessutom skulle Leica konkurrera med sig själva.

Summa summarum låter det som du tycker det är jobbigt att du inte har råd med M9:an.
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:21
Hej Magnus...och hoppsan! ;)
Då jag skrivit om M9:an några gånger,
så väntade jag väl nå'n gång en så'n kommentar..
....att du inte har råd med M9:an..." :)

Men du va först med den kommentaren!
Får väl vara generös och säga grattis till förstaplatsen! ;)
B)
Naturligtvis har du helt rätt i dina tankar Bengt! Men..(det där men du vet!)..personligen känner jag att eventuella digitala nyanskaffningar för mig inte kommer att vara från Leica... Kamerorna må vara de bästa, men digitalt fotar jag på jobb och då kommer ekonomin in i bilden! Antagligen får jag tillräcklig bildkvalitet med kameror för en bråkdel av Leicans pris.

Å så var det känslan... Jag laddar film inte batterier i en äkta Leica! //Hasse
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:56
Känsliga saker det här Hans!! ;)
"....tillräcklig bildkvalitet med kameror för en bråkdel av Leicans pris..."
Aktar'e så inte nå'n sätter dig på en tjärad stång, och häller fjädrar över dig!! ;)

Håller med dig,
bättre med film än batterier,
då det gäller känslan! :)
/B
Bengan och Calzon,,två genier,,,Ni blir anställda hos Canon när som helst. I alla fall. Jag har haft ett antal Leicor o dom var dyra, men inte som nu. Då bet man ihopoch köpte en M6, som jag hade i tio, femton år. Att köpa en M9 är omöjligt. Jag tycker det blir löjligt då folk som är amatörer( tandläkare) köper bättre utrustning än vad proffsen har. Å andra sidan bevisar det bara vad jag alltid misstänkt: Kameran har väldigt lite med bilderna att göra.Den enda kameran som verkar vettig är ju Canon G11,,,Panasonicen schabblar bort sig på den där lösa sökaren, Leica på priset, Olympus på avsaknad av sökare osv,,,finns det ingen som kan kontakta Carlzon/Benganbus innan donm ritar en kamera?
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:36
Tack Micke!!! :) :)
/B
Med tanke på vad analoga M-kameror och objektiv betingar på begagnatmarknaden idag så kanske du skulle ha råd med en M9´a Bengt :) Men då skulle du vara tvungen att sälja några av dina klenoder och det är kanske ett för stort steg att ta.
//Chasid
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:35
Sälja, aldrig i livet!!!! ;)
/B
M9:an ligger faktiskt närmare i pris till andra jämförbara kameror än Leica någonsin gjort. Den är till och med billigare än Canon & Nikons toppmodeller. Sedan är givetvis +60 tusen för en kamera en herrans massa pengar.

En analog M7 eller MP kostar 40 tusen, att jämföras med Canon eos 1V ca 24 tusen och Nikon F6 ca 18 tusen. Så har det varit så länge jag kan minnas, Leica har alltid varit dyrare. Och om man snackar optik är skillnaderna gigantiska, som du vet.

En Leica är lite som en Omega klocka, ett hantverk på ett annat sätt än tex en Certina. Den tillverkas dessutom i mycket mindre serier, vilket kostar en hel del. Sedan kan man givetvis ställa sig frågan om en omega är värd sitt pris? Men det är en realitet att förhålla sig till. Men personligen tycker jag inte att M9 är dyr förhållandevis sett.

När det gäller X1 är det en helt annan sak, det är en produkt som till stora delar bygger på inköpt färdig teknik, lite som digilux och panasonic. Iofs är optiken intressant och förmodligen av en högre kvalitet än konkurrenternas.

Själv köpte jag en Nikon D90 här om sistens och går runt med den och den fina Nikon AF-S 35/1,8G och måste väl motvilligt erkänna att det går att plåta med en sådan också ;)
Fantastiskt fina egenskaper på höga iso har den också :)

-affe

Ps. När det gäller att vissa amatörer har bättre grejor, eller åtminstone dyrare, än vissa proffs är väl inte det heller någon nyhet direkt. Men en Contax T3 som gillas och används av många proffs kostade ju också många gånger mer än en "vanlig" kompaktkamera. Och ganska många proffs fotar med såväl canon och nikons toppmodeller som med hasselblads dyrare digitala h3d tex. Men för personlig del spelar det egentligen inte så stor roll, svartvit film kommer det nog att gå att få tag på så länge jag håller på och jag tycker att jag får ett bättre resultat med den än med en aldrig så exklusiv och bra digitalare.
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:49
Sitter och räknar och undrar hur jag hade råd att köpa två svarta M Leicor en gång i världen...?
Ingen aning, å tror jag jobbade på lager då...

Se'n M6:an...köpte den ny för 12.000:- för en 15 år sedan...tror jag..?

Tycker i alla fall Leica M9 e litet dyr..!?

Och undrar om jag skulle se någon större skillnad på bilder tagna med en M9:an eller en Canon 5D II!?
De får väl bli "Leica-känslan" man betalar litet extra för, om man inte skulle se nå'n skillnad?

Nåja, jag kör ju med en "gammal" Canon-glugg från 1950-talet på mina M Leicor, å inte ser jag nå'n skillad! :)
/B
Ja, skulle Leica komma ut med en X2 enligt Bengans förslag, så köper jag den direkt. Vilken kul idé.
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:34
Tack Claes!!!
Det är inte alla här som fattar så'na här finesser! :)
/Bengan
Hade jag varit tandläkare skulle jag tveklöst köpa en M9;a! :) Nu funderar jag på att sälja min Leica M4-2 med Summicron 35;an, och skaffa en X1;a. Men jag får nog vänta tills det dyker upp en begagnad, för 17000:- lär jag inte få för mina nuvarande grejor.
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:39
Ta det lugnt Johan!
Det här kommer att bli som när man köper en bil,
såfort nå'n tagit ut den på gatan,
- 30% då slår du till! :)
/B
Är en Leica X1 10000:- bättre än en kompaktkamera från Canon, Olympus eller Panasonic? Och sedan: Har ni sett hur den ser ut då objektivet är utfällt? Då ser den ut som vilken kompakt som helst, hela Leicastuket är borta!
/John-Erik
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:30
John-Erik!! :)
Du får inte vara negativ om Leica här.. ;)
Nå'n kan tro att du inte har råd att köpa den! ;)
B)
Leica X2 verkar vara den fulländade street-kameran med ”Carlzonsökare”.
Något för Leica att bita i.
Göran
Svar från Benganbus   2009-09-15 18:28
Det va så jag tänkte! ;)
Allt är ju nästan perfekt på X1:an (för gatufoto)
En liten justering bara, in med sökaren i kameran,
se'n blir det super! :)
Inte bara är X1:ans extrasökare i vägen – hur förväntas du veta var du sätter skärpan?

Jag tycker att extern sökare fungerar hjälpligt på Ricoh GR-serien eftersom skärpedjupet är hyggligt, men på en kamera med APS-C-sensor känns det helt hopplöst.
Men Segerholm, skärpan sätter man ju alltid i miten om man står bredbent.
Jag tycker den där Carlzon-sökaren saknar något för att det ska bli en mätsökarkamera, men jag kanske inte förstått tanken helt och hållet.

Jag har i alla fall en tandläkar-leica, eller kanske man ska kalla den konsult-leica i mitt fall, och digital är den också så jag känner mig som en riktigt ignorant spoling -bara så att du vet!

Nåväl, på den har sökaren två fönster framtill, och det saknar ju Carlzon-sökaren?
Svar från Benganbus   2009-09-15 19:06
Tror det går bra att bara flytta in sökaren i kamerahuset. Det enda som förändras är ju sökarens placering.
De e klart, nån riktig mätsökarleica blir det inte, utan bara typ Canon G10, fast mycket, mycket snyggare!!! :)

Å jag vet inte om M9 är en framtidskamera.. Ursäkta!! :)
Men visst e den är jättesnygg!!! :)
Men projekt Leica M9 känns litet som Contax IIa på 1950-talet...
Man va tvungen att visa nå't...som alla väntade på..för att visa, "Vi kan"!!
Det kanske i stället är Leica X2, förlåt X1, som är framtiden för Leica?

Å framtiden tillhör nog också de "digitala spolingarna"! :)
Vi med analoga M Leicor...
Tja vad säger man..!?
Time pass!? ;)
B)
Bengan här har du en jämförelse:
Enl. SCB:s prisomräknare så gäller:
"
12 000 kr år 1994 (Årsmedel) motsvarar 14 458,83 kr år 2009 (Augusti).

Detta innebär en förändring med 20,49% "
Så 62500:- idag för en M9 är en rejäl prishöjning.
/John-Erik
Hej Carlzon här,

För att inte förvilla begreppen.Tanken med X2:an är att den fortfarande har fast optik och att man i sökaren kan se viss bildinformation, ja ni vet bländare och slutartid plus att man vet skärpan sitter. Glasklart eller hur! Sen är det bara att ställa sig bredbent som Micke Berg skrev.

Håll drömmen vid liv!
Svar från Benganbus   2009-09-15 19:25
Vad gäller Micke Berg...tja! ;) :) :)

Vad gäller X2:an,
så har jag redan sänt den till Leica för "påseende!" ;)
Få se om dom hoppar på framtidståget = X2,
eller om det är nå'n i fjärran Östern som gör det! ;)
Framtiden för Leica tror jag så småningom ligger i Kina eller Indien, det har hänt ganska många europeiska "kvalitetsmärken" (och även amerikanska)

Och framtiden tillhör oss alla, såväl digitala spolingar som gamla plastremsgubbar (dit jag också kan räkna mig om jag bara inte vore så lat)
Tillhör nog fåtalet här som aldrig suktat efter någon M8,8.2 eller nya M9. För mig är M-kamerorna analoga och så får det förbli! Däremot tror jag starkt på den nya eran med digitala kompakta kameror och större sensorer.
Visst,X1 är inte helt optimerad men
den är liten och lätt, har en APS-C sensor (vad duger inte D300,K-7 eller 7D till) och fin optik.
X2 (bra initiativ;) kommer säkert vad det lider men jag vill ha ett fast 28-50/2,0-2,8 på min. Då skulle jag betala vad den kostar.
Intressant men jag förstår inte den här Leicafixeringen, som om inget annat var gott nog.
Svar från Benganbus   2009-09-16 07:49
Kan vara en virus det med..!? ;)
Eller om man en gång har fotat med en M Leica, så finns känslan kvar...
Å man har svårt att släppa den,
eller tänka om! ;):)
/B
Grejen är att en sökare som den som sitter i en kompaktkamera som t ex Canon G10 (Magnumkameran;)), är väl inte bättre än en extern Leicasökare att sätta på X1;an (i ingen av dem kan man se skärpan ((skärpan går ju inte att se i nån av dem, för de är ju inga mätsökarkameror)) och Canons sökare stämmer dåligt med vad man får med på bild. Isf skulle man ju få sätta dit en elektronisk sökare, och det vet jag inte om jag vill ha.

Du har nog rätt Bengan. Den kommer att sjunka till rätt pris på begnadmarknaden rätt så fort. Och då slår jag till! ;)
Svar från Benganbus   2009-09-16 16:29
Du har helt rätt vad gäller den enkla sökaren på "Magnumkameran"! :)
Men sökaren är inbyggd, och fastnar inte i jeansbyxbakfickan när jag drar upp kameran!
Det är väl så jag ser det bla.
Inga utstickande grejer!
Fattar inte att det har blivit så modernt med en lös påsättbar sökare!??
Antar att idén med X1 åtminstone i andra hand (efter loggan ;-) är bildkvalitén. Vore ju kul att se några bilder tagna med den. Någon som sett några på nätet? Helst i stort format. Lika bra som M8?
Själv är jag just nu rätt hänförd över vad min Sigma DP1 kan åstadkomma (DP2 har en brännvidd som ligger nära X1). Tycker den har närmast "filmisk" kvalitet och det blir finfint i svartvitt. Med uppgraderad firmware kan man dessutom programmera om de fåniga "optisk zoom"-knapparna till att bli ISO-knappar. blixtsnabbt från 50 till 800 ASA. Tyvärr är skärmen på DP1 inte den bästa men för gatufoto är det helt suverän - point and shoot.
Mats Abrahamsson. Det har nog inte kommit ut några testbilder från X1;an ännu. Sigmas DP1 och DP2 är just de två som jag själv har funderat på. Framförallt då tvåan, som har en brännvidd på 40mm istället för 28mm på ettan. Det som har avskräckt mig är all kritik den fått vad gäller användarvänlighet. På X1;a så finns det rattar för både tid och bländare, och skärpan ställs nog (antar jag) på objektivet. Jag gillar inte när man måste gå in i menyer för att göra såna basala inställningar. Men du har nog rätt, att Sigman blir bättre med nya uppdateringar. Och bildkvaliteten kan man inte klaga på. Men så har den ju också en stor censor, precis som Leican.
Hej Johan (Och hej Bengan; hoppas det ok att vi använder din blog att prata sigma.)
Var rätt vettskrämd över allt negativt som sagts om DP. Men tycker det är rätt oförtjänt. Man får vänja sig lite, men det tycker jag gäller alla kameror. Optisk och sensormässigt finns som sagt inget illa att säga - bilder med stor dynamik och fin skärpa (kör annars med 5D vilken förstås är överlägsen men bildresultatet ändå besläktat). Tycker att handhavandet är rätt smidigt. Men det kräver lite fotokunnande och den lämpar sig inte för all slags fotografering - ingen familjekamera om man säger så. Med ISO på en knappsats och bländare på en annan så går det snabbt anpassa den till ljuset. Autofokusen är kanske inte marknadens bästa men funkar för det mesta. Manuell fokus blir lite som på gamla tiden - man höftar och optiken är förlåtande (går ju att använda skärmen men det är lite omständligt). Tyckte i början att den var lätt att tappa den men det har jag fixat med ett extra grepp från Richard Freniac (http://www.kleptography.com/rf/). Den blir snyggare med greppet dessutom. Är just nu väldigt nöjd. Huvudsakliga skillnaden mella DP1 och DP2 (efter mjukvaruuppgradering) är som jag förstår det brännvidden, ISO-omfång och ett något utökat mjukvarustöd i Sigmas program för framkallning vilket man absolut MÅSTE använda för att få bra resultat från RAW. Finna att ladda ner för provkörning. Känns som ett vettigt digitalt val för min del (skulle gärna komplettera med en filmleica - gärna en M 4-2 med Summicron 35 ;-)
Svar från Benganbus   2009-09-16 16:11
Det är helt Ok att prata Sigma! :)
Läser med stort intresse!!
/B
Ps. Å vad gäller Sigma...tänk om det fanns en optisk sökare i kamerahörnet..som på en M Leica..
Hehe. Ja, man önskar ju att man hade råd att ha båda delar, en filmleica och en digital variant, typ X1 eller Sigma DP! ;) Mats. Så att köra sv/v direkt i Jpeg i kameran blir inte bra då? Det som är speciellt med Sigmas sensor är att varje pixel i den är uppbyggd i tre lager, en röd en grön och en blå, eller nåt? Kanske svårt då att få till bra sv/v direkt i kameran då?

Förlåt Bengan, att vi använder din blogg.
Svar från Benganbus   2009-09-16 16:13
Helt Ok att använd min Blogg!
Kör på bara!! :)
De e intressant för mig också!
/B
Ps. Å vad gäller tillbehör, så har jag hittat spännande saker via länken som Mats visat!
Undrar om handgreppet passar till min Canon G10? :)
Oj, svår fråga.
Kör som regel RAW oavsett om jag vill ha färg eller svartvitt - tycker det ger utrymme att styra resultatet bättre (om man nu inte jobbar med färgfilter...). Så här krävs empiri.
Just varit ute och plåtat samma motiv i svartvitt/JPEG och RAW. Och kameran presterar faktiskt utmärkta svartvita JPEG-bilder åtminstone på lägre ISO. Skruvar man upp till 800 får bruset helt olika karaktär om bilden körs via kameran (bruset mycket kraftigare men rätt kornlikt och gillar man grovkornig film kan det nog vara ok, t o m snyggt) eller RAW/mjukvaran (då bruset blir väldigt fint men kanske aningen enahanda). Alltså - utmärkta svartvita JPEG vid låga ISO - vid höga ISO beror det på vad man vill uppnå. Allt detta gäller svartvitt.
Prövade också med färg. Vid låga ISO funkar JPEG riktigt bra - förutom att möjligheten att korrigera förstås minskar. Vid höga ISO däremot blir JPEG från kameran riktigt dåligt. Högt uppskruvat färgbrus som är störande. Men underverk sker när en RAW-fil går genom Sigmas mjukvara - det blir ett väldigt fint och snyggt brus - nästan osynligt och skärpan bevaras otroligt fint. Däremot minskar färgmättnaden en del - men har märkt att mina ögon fungerar ungefär likadant (ser mindre färg när ljuset avtar) så det stör mig faktiskt inte så mycket. Alltså: färg från JPEG ok vid låga ISO - vid högre ISO gäller Sigmas programvara (i en del tester har man nog hoppat över det steget misstänker jag).
Beträffande ekonomin så tror jag nog man kan komma över en beg DP1 till hyggligt pris (det gjorde jag). Finns ju en del fördelar med en 28:a - som generöst och förlåtande skärpedjup t ex. DP2 är ju rätt dyr så snart efter introduktionen - men sjunker väl snart i pris den med. Tycker nog det vore synd att släppa Leican...

Och så till Bengan: Tycker du ska skicka ett mejl till Richard Freniac på tecsol@comcast.net och kolla om greppet till G9 även passar G10 eller om ny modell är på gång. Han svarade mig snabbt och tillmötesgående!
Tack, Mats. Det är inte bara dina ögon som fungerar så, att du ser mindre färg när ljuset avtar, det gör allas. Färger kräver ju ljus för att ögat ska kunna uppfatta dem. Gröna grässtrån på en gräsmatta t ex upplevs ju nästan som svarta när det är mörkt ute, eller hur? Läste lite snabbt igenom Kamera och Bilds recenssion idag om Sigma DP2. Blev lite sugen faktiskt, även om den verkar ha en del brister. Dp1 däremot är nog inget för mig. Vill helst ha en 35;a. Men får jag inte det så tar jag hellre en 40;a än en 28;a. Gillar inte att attackera människor allt för nära! ;)



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

XXX
 

Lägg till

Tidigare blogginlägg