Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 291 / Snabbare är autofokus! Hyperfokal!! Varför hyperfokal vid gatufoto? Och vad är hyperfokal?
Vid gatufoto är det svårt att lyfta kameran till ögat av olika skäl, och hur skall man då kunna ställa skärpan?
Många gatufotografer använder korta brännvidder, dels för att kunna vara nära motivet, dels för att man kan fotografera mycket snabbt och "på känn" med den typen av optik. Och vid gatufoto så dyker bilderna upp på ett ögonblick, och försvinner lika snabbt, så det gäller att alltid vara beredd.
(Och det skulle se litet underligt ut att gå med kameran framför ögat hela tiden)
Ett av knepen, eller en bra lösning, det är att använda optikens skärpedjup = Hyperfokal.
Vid normalt dagsljus kan man använda tex bländare 8 och har ett skärpedjup (eller får en skarp bild) mellan 2,5 meter till oändligt då avståndet står på 5 meter på ett 35 mm objektiv för småbild.
Se'n gäller det bara att försöka hålla eventuella motiv mellan 2,5 meter och oändligt vid en stadsvandring.
Här syns det ganska tydligt på Summicron 1:2/35 mm vad jag menar. Siffran 8 står till vänster vid c:a 2,5 meter, och siffran 8 står till höger vid oändlighetsmärket.
På 28 mm blir det ännu "bättre!" Ställ optiken på 3 meter, så får du en "skarp" bild från c:a 1,5 meter och till oändligt, men nu måste du gå litet närmare för att fylla upp i negativrutan! :)
På vidvinkligare objektiv, tex 16 mm Cosina, så räcker skärpan nästan hur långt som helst hur man än gör, så jag låter ofta objektivet stå på 2 meter hela tiden. Men där kommer ett annat problem in, du måste vara nära, väldigt nära, för att få in motivet i bilden, och det kan vara litet problematiskt just vid gatufoto.
Som här tex. Här har jag fotat med 15 mm, avstånd ställt på två meter och jag står mycket nära tjejerna och skärpan räcker långt, ändå ser det inte så nära ut. (Och ingen bryr sig när jag fotade. Jo kanske damen som skymtar bakom den ljusa tjejen, hon tittade åt mitt håll i varje fall).
Och så vid dåligt ljus, som på roulettebilden här nedan, där man inte kan blända ner nå't alls, där full öppning gäller, och kanske även höftskott, och då blir det genast litet knepigare.
Men man lär sig snart att uppskatta avstånd. Sedan ställer man optiken på det avstånd man uppskattat, här kanske 1,5 meter, och så ett höftskott, svårare än så är det inte!
Så tog jag de flesta av Roulettebilderna på 1960-talet. (Och utan exponeringmätare)
Leica M2, Canon 1,8/35 mm, Tri-X (på alla roulettbilderna).
Tyvärr så är inte alla objektiv uppmärkta så bra för hyperfokalfoto,
men M Leicaobjektiv och tidiga Canon/Nikon är bra, samt även nya Cosina/Zeiss.
Visar här nedan även en bra gatufotokamera, Leica M2. Både optik och kamera är från från sen't 1950-tal, men jag tycker den funkar mycket bra fortfarande för just gatufoto. Man kan väl ha synpunkter på återspolningsvredet, och kanske även filmladdning. Men nu har man ju börjat tillverka moderna M Leicor med den här återspolningen igen! Retrostuk för dom som inte har en Leica M2! ;)
Och vad gäller litet långsammare filmladdning m m, så händer det ändå inget av vikt när jag håller på att återspola och ladda kameran, så jag missar inget! :)
Och det här förlängda avtrycket som syns här på bilden, det är bra!! Så fort man kommer åt det, så går kameran av!
Och som sagt, hyperfokal blir snabbare än autofokus! ;)
Men om man kan fota som vanlig, jag menar med att ha kameran mot ögat och ställa skärpan exakt och komponera, så är det såklart att föredra!
Många gånger går det bra att göra så även där det finns folk och om man inte har bråttom. De flesta som står runt omkring bara noterar att du fotar.
Men det gäller att uppträda på ett vardagligt och "bra sätt" och gärna ha en liten behändig kamera, det tycker jag underlättar.
/Bengan
gång när man är in din blog.Tack för lektionen.
Bra bilder.
mvh Rolf
Hmmmmmm, men hur länge har man talat om hyperfokal??? Har alltid själv talat om skärpedjup och förstått sambanden som så men...
Nu får jag väl bli hyperfokuserad då ;-) /Peter-L
Man räknar med skarpt om oskärpecirklarna blir mindre än en 1500 del av bilddiagonalen. För småbild innebär detta ca 0.03 mm. Det är alltså detta skalorna bygger på. En mindre sensor kräver mindre oskärpecirklar iom att förstoringsgraden blir större. Med andra ord så stämmer inte skalorna för ett objektiv om man sätter detta på en kamera med ett annorlunda format på sensor eller film än det objektivet är konstruerat för.
-affe
B)
B)
Jag kastar mig in i denna kommentator-tråd lite sent men med en länk som hjälper er att ställa in hyperfokalen på er kamera. Och även som förklarar vad hyperfokal är med en bra bild.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Fö är det allra viktigaste när det gäller gatufoto att lära sig att inte vara rädd för att fota människor face2face på nära håll utan att du frågat om lov först. Det är lite fegt att skjuta från höften eller gömma kameran eller använda sig av ett tele :) Jag själv använder både en 5d med ett 50mm/1.8 och en LX3.
Jag tycker man ska studera William Klein, Garry Winogrand, Jeff Mermelstein och svenske Micke Berg när man vill finna inspiration till sitt gatu-foto.
I digitala tider som dessa är det enkelt att använda sig av Garrys approach. Men efterbearbetet blir lika tufft :)
"Garry Winogrand is famous for having exposed three rolls of Kodak TRI-X black and white film on the streets of New York City every day for his entire adult life. That's 100 pictures a day, 36,500 a year, a million every 30 years. Winogrand died in 1984 leaving more than 2500 rolls of film exposed but undeveloped, 6500 rolls developed but not proofed, and 3000 rolls proofed but not examined (a total of a third of a million unedited exposures). This is the kind of dedication that you need to bring to a street photography project if you hope to achieve greatness."
Jeff Mermelstein:
http://www.youtube.com/watch?v=uuXcm35m50Y
William Klein:
http://www.youtube.com/watch?v=5iGIcRH4ecg
Micke Berg:
http://www.fotosidan.se/cldoc/6339.htm