Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 276 / Streetphoto-tips! Med en av de bästa M Leicorna! Tips och tillbehör alltså!
Som jag sagt tidigare, så håller jag på att sammanställa en diplomatiskt skriven avhandling över vilken M Leica som är den bästa, och innan texten är helt klar så visar jag en annan bra Gatufoto-Leica med några tillbehör.
Leica M 4 kom 1967 och anses vara en av de sista bra M Leicorna! ;)
Måste nog förklara det här med den "sista bra" M Leican! Och allt är ju relativt, allt finns i betraktarens ögon!
Alltså, tom Leica M4 så ingick en större del handarbete vid montering av kamerorna och då kunde man välja delar som "passade litet bättre" ihop. Efter Leica M4 så gjorde Leitz som alla andra tillverkare, man satte ihop kameran av delar! Och det här har en del "pryltekniknissar" såklart fått nys på, därför säger en del av dom: "Leica M4 va den sista bra M Leican!"
Sedan är det en skillnad i sökarkonstruktionen efter M4, men nog inget som betyder sämre bilder!
(Men det här med Leica, och M Leica, det är inte så självklart som det kanske borde vara, det finns ändå något ogripbart, trots alla upplysta förklaringar, eller något man kanske kan kalla Duende..!?
Eller att vissa M-modeller ändå är litet annorlunda, känns annorlunda, som i förlängningen ger annorlunda och bättre bilder!? Just genom att kameran förmedlar en annorlunda känsla!? :)
Man kanske kan kalla dom för Aficionados-leicor...!? )
Ok, bry er inte om det här sista, det kom på känslan!
Vi är ju upplysta och medvetna människor nu kommer fakta och teknik! :)
Här en Leica M4 med en Summicron 1:2/35 mm. En mycket bra kombination för gatufoto eller "Snaps!"
Tips alltså! :)
En liten bra grej i sammanhanget är förlängaren till avtrycket! Den här grejen va nästan standard på presskamerorna. Man får ett direktare avtryck, å man missar inte en bild genom att inte hitta avtrycket! :)
Tips alltså! :)
Å så handgreppet...!! Jag hade såklart uppfattat att Leica tillverkat ett handgrepp, men inte prövat det, så det gick bra för mig att fota utan handgrepp. Men för några år sedan så va jag på Schönherrs och såg att dom hade ett begagnat handgrepp, och frågade om jag fick sätta på det på kameran för att känna hur det kändes.
Jag satte på det, höll i kameran, och sa: "Det här tar jag inte av!!"
Mao för mig funkar handgreppet utmärkt! Jag får ett mycket bättre grepp på kameran!
Tips alltså! :)
/Bengan
Ps.
Här är en annan som använt Leica M4
http://www.cameraquest.com/LeicaM4G.htm
Ps2.
Å vad alla "ungdomar" än påstår, att det kommit skarpare filmer osv, osv, osv ;) så vid gatufoto, och då speciellt vid klassisk och BRA gatufoto, så använder man självklart Tri-X!! :)
Fotat med Leica M6 och 1:4,5/15 mm och Tri-X!
Har nyligen kommit att förvärva framlidne Jan Ohlshedens gamla M2 med ett Elmar 50mm/2.8. Givetvis är det den heliga graalen, kamerater!
Famlar efter det fasta i den undflyende tiden och finner Leica M systemet vara ett underbart substitut för mening. Nu kan jag föreviga mitt vegeterande liv och samtidigt få lagom underbar oskärpa i bakgrunden.
/Hans
Jag förstår...och jag håller helt med dig om den Graal du funnit! :)
Mvh Bengan
Läste att Steve Anchell (en av de främsta mörkrums/film-guruerna) bekräftade en misstanke jag haft länge. Dagens trix är egentligen en tkornsfilm mycket lik den gamla tmax. Konsekvensen blir naturligtvis att om man ändå skall köra med tmax så varför inte köra med den nya som är mycket bättre?
Jag har ju kört en del med nya tmax och den påminner i tonalitet väldigt mycket om trix, håller dock en högre känslighet och betydligt högre upplösning. Men, jag har mer och mer gått tillbaks till Neopan 400, då jag tycker bättre om tonskalan och trycket i den filmen. Den funkar mer som en traditionell film, alltså mer kontrast i mellanregistret vilket jag gillar. Tkorns filmer har sina givna områden givetvis som långa tider til exempel reciprocitetsegenskaperna är ju mycket bättre. Den tkornsfilmen som har den snyggaste tonaliteten vid nattfoto tex är ilford delta 100. dagtid i småbild gillar jag fuji across bra, den har en tonalitet som känns lite som traditionell film, inte så "menlöst jämn" som andra tkornsfilmer läs tmax (eller trix) ;).
-affe