Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 266 / Gatufoto, eller Snapshot, med en Contax II från 1938 med optik från 1936.
En av tjusningarna med fotografering är att kunna pröva tidigare fotografers verktyg. Har plockat fram en Zeiss Contax II från 1938. Tror att den är från 1938, ibland är det svårt att härleda serienummer för Contax till exakt årtal, men det bör röra sig om åren mellan 1937 och 1939 i alla fall. Kameran är av exportmodell, det betyder bla. att avståndsskalan på kamerahuset är i feet, och att det står "Made in Germany" på kamerahusetl.
Har bloggat om kameran tidigare.
Modellen Contax II kom 1936 och var på den tiden mycket modern, den hade avståndsmätare i sökaren, det var den första mätsökarkameran, hade bla en metallridåslutare med tider från 1/2 sekund till 1/1250-dels sekund, avtagbart bakstycke, en mätsökarbas som räckte väl till för Sonnar 1,5/5 cm, samt det fanns en mängd olika objektiv, bla Biogon 1:2,8/3,5 cm. Vidvinkelobjektivet Biogon kom 1936 och var då en sensation med sin höga ljusstyrka och att den fungerade bra för färgfilm.
Jag hade tidigare provkört Contaxen vad gäller slutaren och även försökt kolla ridåbanden visuellt. Kan inte säga det säkert, men jag tror, jag tror alltså, att det är originalbanden av Rayon från 1930-talet som sitter i slutaren!? Och slutaren går bra!
(Och det slutarljud som alla Contax-kännare brukar lyssna på är 1/25-del och 1/50-delen! Tiderna "väser" fram! )
Sökaren är fint kalibrerad, dubbelbilden ligger exakt! Det känns spännande att kunna få hålla i en tekniskt mycket avancerad fotoapparat från 1930-talet och som fortfarande är fullt funktionsduglig!! Alltså, dryga sjuttio år är den här "gamlingen"! :)
Och det här är ingen lådkamera, utan det är en fullt funktionell kompakt systemkamera i ett modernt utseende!!
Men den skiljer sig vad gäller materialet från dagens kameror, här är det kromad mässing, stål, aluminium... ;)
Contax II från 1938 ställd bredvid en Leica M4 från 1968.
Jag laddade kameran med en rulle HP5+ som jag hittade i frysen, filmen var utgången för några år sedan, men det klarar en svartvit frysförvarad film lätt av!
Optiken, Biogon 1:2,8/3,5 cm är inte antireflexbehandlad, det patentet hade Zeiss visserligen fått godkänt 1936 men patentet var så viktigt för militära ändamål, så den sk. T-belag, fick till en början inte användas på civil utrustning.
Biogonkonstruktionen är en utveckling av Sonnar-konceptet, men linserna är härlgda i fyra grupper. En Sonnar 1,5/5 cm betår av sju linser i tre grupper. Det här med linsgrupper betyder en hel del i objektiv som inte är antireflexbehandlade, då de interna reflexerna ökar markant för varje ny fristående grupp.
Tre linsgrupper går att handskas bra med, som i Sonnar 1;5/5 cm och i andra och även "enklare" konstruktioner, som tex Elmar och Tessar. Så det skulle bli spännande att se hur Biogonen med sina fyra grupper klarade ljus/motljus. Nu blir det såklart lättare om man undviker direkt solljus som det blir i "underjorden", men ändå.
Och så åkte jag in till Stockholm, och började att ta några bilder i City och nere i Saltsjöbanan innan jag senare gick till onsdagsmötet på Puck.
En provbild ute på gatan innan jag går in på Kulturhuset...
Kulturhuset
Mera Kulturhuset. Här va det en spegelbild också...
Mera Kulturhus...
Å så ned i underjorden = Saltsjöbanan, å här är brödbutiken.
Och väntsalen
Å det finns glass i väntsalen..
Å trappan med stort T
Och grabbarna som kör tåg!
Visst finns det en del småsaker för mig att skylla på, kameran är kromad med ganska små siffror vad gäller bländare och tider, så jag måste ofta ha glasögonen på när jag ställer in tiden eller när jag fotar med hyperfokal i dåligt ljus....
Filmframmatningsvred som samtidigt är tidsinställningsratt. En ganska smart konstruktion och till skillnad mot den tidens Leicor så rör sig inte tidsratten vid exponeringen på en Contax.
Och varför filmframdragning med vred? Orsaken var att den tidens filmer lätt gav statiskt elektricitet vid för snabb framdragning av filmen. En snabbframmatning hade inte varit något problem att konstruera om det hade fungerat för filmens skull.
Och det som då blev litet ovant vid fotograferingen med Contaxen, det va ju de små svarta siffrorna på kromad botten samt vredframdragningen av filmen. Om det nu har någon större betydelse, man får ju anpassa sig!
Men det blev tyvärr en del rörelseoskärpa då jag mest använde 1/10-del och 1/25-dels sekund och Bl. 2,8 på fri hand nästan hela tiden. Men Eric Salomon hade också problem med rörelseoskärpa! ;) :)
Men som en sammanfattning vill jag nog påstå att det inte är kameran det beror på om bilder är "dåliga" ;)
Den teknik vad gäller kameror som fanns redan på 1930-talet, den räcker fullt ut även i dag för en bra amatörfotograf! ;)
Det enda skillnaden är nog att man måste kunna litet av de fotografiska grunderna om man skall fota "gammaldags" analogt! ;)
Som sagt, och nästan alla bilderna är tagna på full glugg, 2,8 på Biogonen, med hyperfokal och på fri hand.
Även om optiken är aningen repig och inte antireflexbehandlad, så fungerar den bra!
Och slutaren verkar hålla exponeringstiderna bra!
Filmen, HP5+ är exponerad efter ungefär 400 ASA, och är sedan framkallad normalt i D-76.
/Bengan
Kameran är ju en legendarisk apparat, kul att se den i bruk i nutid. Fungerar gör den absolut!
Bra bilder! Gatufoton kommer inte på beställning så jag imponeras av den samling du han få ihop. Det blev en bra samling av frysta vardagsögonblick! Optiken skäms inte för sig. Undrar om inte fotografen kan sin sak också?!
Dessutom dubbelt intressant då jag är nybliven ägare till en Kiev...(Borde vara en Kiev 4A - vilken saknades i skåpet i affären?) Kul att se dina erfarenheter då du byter G 10, Leica M och så Contax. Mina är att Kieven är en bra kamera om än mer tungarbetad än Leican. (Vilken som är mest prisvärd kan man inte diskutera!) Bra bilder presterar den trots en sentida rysk optik. Jag stötte också på problem med rörelseoskärpa på de längre tiderna... Greppet eller balansen skiljer från Leica M, allt stämmer inte ännu mellan mig och kameran! Men ljudet från slutaren kan man inte undgå att förälska sig i... Kan bli ny Dogma-kamera, den är redan trogen vardagskamera på jobbet och hundpromenerarkamera hemma.
Hoppas på mer Contax i bloggen, detta fascinerar!
//Hasse
Och jag har också bra erfarenheter av Kiev!
Tror knappast jag skulle märkt någon större skillnad om jag haft en Kiev i stället för Contax...
Men mycket ligger i känslan, den betyder en del! :)
Fotade mer med Kiev för ett antal år sedan och jag hittade en fototeknik, eller vana, även med den som gjorde den mer lättarbetad.
Slutaren, som ju är av samma konstruktion i både Kiev och Contax, den har det där speciella väsandet!! :)
Mvh Bengan
Contax II och Kiev har bara sökare för 5 cm (eller 50 mm som man skriver numera) i kamerahuset.
Så för andra objektiv måste man ha en extra sökare.
Hade först originalsökaren från 1930-talet, men bytte till den utmärkta Voigtländersökaren från 2000-talet som har en ljusram.
/Bengan
Man börjar bli sugen på en mätsökare... :-)