Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 7436 // Riktig fotografi eller? * Uppdaterad info!

Har hört att vissa ungdomar kallar analogt fotograferande för ‘riktig’ fotografi! Vad kallar dom då den digitala fotografin för då? (Som dom sannolikt är uppvuxna med) Menar dom att digitalt är… tja… ‘låtsasfoto’? Eller kanske ‘foto light’ eller vadå! ;) Visst e det här intressant!
Stöter jag på det här med "riktig fotografi" igen så skall jag fråga vad som menas! ;)
Nog om detta! 

Idag normalsyn! (Jag va hos ögonläkaren i går och fick ögondroppar under undersökningen som innebar dimsyn dagen ut) Och vidare, då vi fortfarande har Doris här hos oss, så jag tar jag förstapinken med henne! Men det är nog en timme dit så då hinner jag nog med fler existensiella fotografiska funderingar! ;)

Har planer på att fota ta bilder med en kamera litet som "back to basic"! Om jag vågar! Några kameror som jag har är nog ändå vitrinskåpskameror! Men att pröva en sådan kamera lockar såklart! Vet inte om alla hänger med, men kameran har ingen exponeringsmätare, (nog ganska självklart för den här årgången) och då det är en tidig SLR-så har den ingen återgående spegel, förrän man drar fram filmen för att ta nästa bild! Tills dess e det mörkt i sökaren! Och ingen springbländare finns eller något stopp för olika bländarlägen, och inte minst, ingen fresnel-lins vid mattskivan!
Nu börjar ni ana en hel del saker va! :)

Men på sent 1940-tal och några år in på 1950-talet så kunde man ändå ta utmärkta bilder med den här kameran och liknande SLR-kameror!
Men Obs, nu påstår jag inte att den här fotografin blir riktigare på något sätt!

Bilden här är en typbild på en sak som faktiskt underlättar fotograferingen med ett objektiv utan springbländare eller klick för olika bländarlägen! Man behöver inte blända ned! Det underlättar på så sätt att man kan ställa skärpan på full öppning och sedan låta bländaren vara kvar där! 
 
Nåja, vi får se vad som händer med det här under dagen! Planering är en sak, verkligheten en annan sak! Och nyss kom en regnskur här i Gnesta, men nu lyser solen! Och visst lockar det att fota med den här tidiga SLR-kameran! Utmaning är nog en sammanfattningen!

Om det blir fotografering med den här "riktiga kameran", så blir det under promenaden i Björnlunda! Vi tar bilen dit, medhavd fika, som vi tar på hembyggdsgården, och efter det en fem till sex kilometers promenad och Doris e såklart med! :)

/Bengan

Ps. För att underlätta och förstå vilken kamera jag menar, här en bild på kameran! Objektivet är från 1949! Kameran kan ev. vara från samma årgång!

.

Inlagt 2026-04-25 08:19 | Läst 360 ggr. | Permalink
jag hoppas att ditt förhållande till samhälle, miljöfrågor mm
inte håller samma nivå som den du lägger om ungdomars inställning till digitalfoto

"Menar dom att digitalt är… tja… ‘låtsasfoto’? Eller kanske ‘foto light’ eller vadå! ;) Visst e det här intressant!"

kaffestunderna kanske fylls av hånskratt
över dom korkade
tårtan smakar väl bättre då
syntax 2026-04-25 11:41

Du är en elak gammal tant Inger. Det är den nivå du håller...
morgondotter 2026-04-25 14:46

absolut Peter
kanske elakheten är en spegling av det som refereras

kanske var det det som var det elaka, det hånfulla mot alla dom andra fotograferna här på FS som tar bilder digitalt

om du läser texten som den är utormad och vlket syfte den har

jag tycker själv att ett "fotografi" är pappersresultatet efter film, framkallning av denna samt mörkrumsarbete
digitalt är det "bild"

låtsasfoto, fotolight är att framhålla att det digitala bildarbetet är lite löjligt
bara det ursprungliga är kvalitet

så min elakhet Peter står jag för
ztenlund 2026-04-25 15:16

Sitter man ständigt och letar efter saker att bli kränkt för att komma upp på pallplats i denna svenska folksport, så kommer man förstås att lyckas.
syntax 2026-04-25 15:20

Martin.
Inger har utmärkt sig ganska länge här på FS - men hon väntar sig väl ovationer för sin elakhet.
morgondotter 2026-04-25 18:49

Martin
vem letar efter saker att bli kränkt av för att få
komma upp på pallplats

en reflektion är ju inte att bli kränkt
jo, jag blev faktiskt arg av detta ständiga tjat om att digitalt bildskapande är mindre värt än det analoga
arg var det jag blev och uttryckte i min kommentar

pallplats har jag aldrig sökt
kanske guldstjärna i småskolan
syntax 2026-04-25 19:51

Jag borde inte lägga mig i detta vidare – men det är svårt att inte ta Bengan i försvar. Själv säger han ingenting inför Ingers okvädningsord.

Bengan har inte skrivit något provokativt eller kontroversiellt. Han har framfört en helt rumsren åsikt – bara det att den inte föll Inger på läppen. Dessutom gjorde han det inte inte som uttryck för sig själv, utan han hänvisar till vad andra har sagt. Han undrade hur det skulle uttolkas.
För den sakens skull går Inger till rent personliga oförskämdheter. Personangrepp alltså:
Hon ifrågasätter nivån på Bengts uppfattningar inom samhälle och miljö med mera. På vilket bananskal halkade sådant in? Vem tror Inger egentligen hon är som kan ta sig sådana friheter?
Hon hånar grovt Bengans mångåriga arbete med dom uppskattade fotofikaträffarna:

”...kaffestunderna kanske fylls av hånskratt över dom korkade
tårtan smakar väl bättre då”

Vad säger ni andra som brukar vara med på fotofikaträffrana om att bli beskrivna på det sättet? Tycker ni att Bengan blir rimligt behandlad?
För min del tror jag inte att den här sortens grälsjuka säga till-tanter har någon förankring här på Fotosidan.
morgondotter 2026-04-25 20:24

så fint Peter att du tar din vän i försvar

en vacker medmänsklig gärning
vore det
om du inte såg din egen personliga vinning genom detta

nu kan du obehindrat låta din brasa brinna,
eller uppnå den pallplats Martin talade om
genom en beskyddande hållning där din godhet blir tydlig

ja visst tog jag i lite väl
men jag var arg på detta eviga tjat om det digitalas svaghet

även en elak gammal tant har väl rätt att i vissa stunder vara överilad

din vrede Peter, skrämmer mig lite
syntax 2026-04-26 14:04

Vilken vrede??
Hej Bengt.
Du skriver: "Stöter jag på det här med "riktig fotografi" igen så skall jag fråga vad som menas! "
Jag tror att de tror att dagens digitala foton är gjorda med datorliknande kameror och inte med "riktiga" kameror.
Och analoga kameror med film är helt främmande och okända för många av ungdomarna. En del av dem har hört och sett analoga kameror och foton med sina morföräldrar.
Ungdomarna i min familj och vänkrets använder mobiltelefoner. Det finns inte heller längre mycket undervisning i fotografi i skolorna. Det finns några erbjudanden på de kreativa linjerna som mitt yngsta barnbarn har deltagit i, men det var inte analog fotografering :-(
De är mycket imponerade av min Nikon D700, som är något helt annat än deras tidigare Canon IXUS, som de använde före iPhone.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Att ha en eller flera kameror gör ingen fotograf oavsett om de är analoga eller digitala. Det som räknas är liksom bilderna man tar och presenterar, åtminstone i min värld.

Jag har plåtat och plåtar fortfarande både digitalt och analogt även om det analoga numera inskränker sig till större format, och jag håller med det Elliott Erwitt sa för ganska länge sedan: "Fotografi handlar om att se, resten är akademiskt."

Att fotografera handlar ju om att fånga något som utspelar sig framför kameran, om man sedan fångar detta på en film eller på en sensor är för de flesta av oss av mindre betydelse.

Givetvis finns situationer där de olika upptagninsteknikerna har sina givna roller, eller åtminstone förenklar tillvaron. Om jag vill göra mörkrumskopior måste jag ju för det mesta använda någon form av negativ via en förstoringsapparat och då kan det falla sig naturligt att utgå från film. Om jag skall bildbehandla mina bilder för att presentera på skärm eller skriva ut måste jag å andra sidan utgå från en digital bild och då är det, åtminstone i min värld, enklare att ha ett digitalt original från början. Givetvis kan man skanna sina negativ, men då har man ju gått förbi det analoga på samma sätt som man kan gå förbi det digitala genom att skriva ut ett negativ för att göra en mörkrumskopia.

Själva hantverket i det analoga ligger i mörkrumsarbetet, att trycka på utlösaren är ingen skillnad oavsett film eller sensor. I slutändan kokar det ned till att det handlar om att se och att fånga det man ser, efterarbete i mörkrum eller framför datorn kan givetvis vara en viktig komponent i det jag vill presentera men det har ganska lite med att göra om själva fotografiet är fångat med en sensor eller på en film tycker jag.
ja Bengt
jag ber om ursäkt över min överilade kommentar om hånskrattet
/inger
Instämmer med Alf!

Förstår inte riktigt det här resonemanget: digitalt/analogt. Man får väl använda vilka redskap man vill, vare sig det är en lådkamera från 1900-talet eller en maxad mobiltelefonkamera.

Till slut är det väl bara slutresultatet som räknas, dvs.: BILDEN man får fram. Det finns säkert skillnader i teknisk kvalitet mellan en lådkamera och en digital mellanformatskamera t.ex. och då vinner nog digitalkameran, men det är ofta som ett Hasselbladsnegativ mycket väl kan mäta sig med bilden från en digitalkamera (kan bara jämföra mina egna bilder: Leica och Canon småbildskamera).

Jag kanske har missuppfattat det här inlägget...Kanske handlar om något annat.

/Tomas
Erik Madsen 2026-04-25 20:47

Hej Tomas.
Bengs rubrik om vad som kan kallas "riktigt" fotografi kommer från några ungdomar som han och jag också har sett/läst.
Det är Bengts kommentar: "Stöter jag på det här med "riktig fotografi" igen så skall jag fråga vad som menas! " – vilket jag svarar på i min kommentar.
Det är Inger som antingen missförstår eller ser spöken eller stoppar in något som inte finns där.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Nästa gång jag hör någon säga" riktig fotografi" om analog fotografi, det e mest ungdomar vad jag förstår, så lovar jag att fråga vad dom menar med riktig fotografi? :)
B)
Erik Madsen 2026-04-25 20:53

Hej Bengt.
Jag har frågat dem. De mener att det bara var förr i tiden som man FOTOGRAFERADE ordentligt. Idag GÖR folk bilder med mer eller mindre avancerade datorstyrda kameror.
Med många vänliga hälsningar från Erik
Vad det nu gäller den här "evighetsdiskussionen" om digitalt kontra analogt, är min linje väldigt klar:
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/provokativt-att-fota-analogt.htm

Det är inte det som saken gäller i mina inlägg här, utan Ingers oberättigade och opåkallade grova påhopp på Bengt Björkbom. Det tycker jag inte skulle stå oemotsagt.
Nu när Ingrid lite har insett vad hon har skrivit, slingrar hon sig som en mask, och har delvis tvingats till en ursäkt gentemot Bengan. Det är bra!



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg