Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 7162 // Zeissobjektiv och Microkontrast! Det här blir såklart marknadsföring! :)
Blev nyfiken på begreppet "Microkontrast" med tanke på ett objektiv som jag har till Contax G, ett Zeiss Planar T * 2/45 mm! :)
"Mikrokontrast (eller microcontrast på engelska) är ett begrepp inom fotografi och optik som beskriver ett objektivs förmåga att återge mycket små skillnader i ton och detalj – särskilt i lågkontrastområden. Det är en viktig del av den subjektiva upplevelsen av "klarhet", "djup" och "liv" i en bild.
Ger bilder en tredimensionell känsla: Hög mikrokontrast gör att motivet "poppar" från bakgrunden.
Mikrokontrast är mest synlig i mjukt ljus, där subtila skillnader dominerar. Två bilder tagna med olika objektiv kan ha samma skärpa och upplösning, men den med högre mikrokontrast kommer att kännas mer levande, med tydligare texturer och djup. Zeiss-objektiv, som bla. Planar och Sonnar, är kända för sin höga mikrokontrast."
För övrigt så e jag litet seg idag då vi blev "lurade" till en promenad i nästan obanad terräng av några vänner i går! :)
Men vi kom fram till ett bra fik, så det va det inga större problem just då! :)
/Bengan


Jag tycker att det här är lite löst i fläsket.
En bilds formåtergivning exempelvis, är avhängig av tonomfånget, det vill säga hur många separerade toner som kan återges i viktiga delar av tonskalan mellan svart och vitt. Den förmågan avgör om föremål i bild ser tredimensionella ut, fastän bilden är platt. Här pläderar man för en ”mikrokontrast” som gör motsatsen. Enda sättet att få små bildelement att öka kontrasten, är att minska tonaliteten. Det är vad man anklagade piratobjektiven från Japan för i gamla tider - man fifflade med kontrasten för att det skulle se skarpt ut för den oinitierade.
Hur som helst – här är det frågan om omständigheter där allt påverkar allt – och man måste i varje enskilt fall avgöra vilka prioriteringar man skall ha. Jag känner mig även högst obekväm med att detta torgförs under Zeiss logotyp.
Jag säger som Olof Palme brukade säga när han misstänkte att någon försökte slå i honom oegentligheter:
”Jag avvaktar – kraftfullt!”
Egentligen skulle man hålla sin stora trut.. Ha, ha.
Hur som helst, det är något speciellt om Zeiss objektiv, en lätt sammnfattning!
Hittade det här, men inte hunnit titta på det, kanske kan vara något intressant i ämnet?
https://lenspire.zeiss.com/photo/en/article/overview-of-zeiss-camera-lenses-technical-articles
Det glädjer mig. Jag hade en längre korrespondens med Hubert Nasse i samband med min artikel i Zeiss Historica Journalen som avslöjade sambandet mellan Ludwig Berteles provobjektiv V 1939 No.33 1,4/5 cm och den då nya C-Sonnar 1,5/50 mm ZM. Det var identiska konstruktionsprinciper.
Enligt Nasse, slog detta ner som en bomb i linsdesignen i Oberkochen, och var en snackis i fikarummet ett antal dagar. Dom visste det alltså inte...!
Vi var överens om många saker – och blev Hubert och Peter med varandra (det går inte så där alldeles lätt i Tyskland).
Svårt att fatta att han är borta sedan så länge...
Dr Hubert Nasse var seniorforskare hos Zeiss, och vida känd för sina stilistiskt framstående artiklar i allehanda fototekniska ämnen - artiklar som fortfarande är på agendan internationellt.
Han avled 2016.
/B
En fantastisk prestation att överbevisa Zeiss om att dom hade feltillverkat ett objektiv! Vad jag kommer ihåg, fick Staffan ett helt nytt objektiv.
Här var det naturligtvis Cosina som fick bära jumbostruten... :-)
https://www.zeiss.com/content/dam/consumer-products/downloads/historical-products/photography/contax-g/en/datasheet-zeiss-planar-245-en.pdf
Kanske visat det förut!
/B
Tror jag! :)
/B