Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 7162 // Zeissobjektiv och Microkontrast! Det här blir såklart marknadsföring! :)

Blev nyfiken på begreppet "Microkontrast" med tanke på ett objektiv som jag har till Contax G, ett Zeiss Planar T * 2/45  mm! :)
"Mikrokontrast (eller microcontrast på engelska) är ett begrepp inom fotografi och optik som beskriver ett objektivs förmåga att återge mycket små skillnader i ton och detalj – särskilt i lågkontrastområden. Det är en viktig del av den subjektiva upplevelsen av "klarhet", "djup" och "liv" i en bild. 
Ger bilder en tredimensionell känsla: Hög mikrokontrast gör att motivet "poppar" från bakgrunden. 

 Mikrokontrast är mest synlig i mjukt ljus, där subtila skillnader dominerar. Två bilder tagna med olika objektiv kan ha samma skärpa och upplösning, men den med högre mikrokontrast kommer att kännas mer levande, med tydligare texturer och djup. Zeiss-objektiv, som bla. Planar och Sonnar, är kända för sin höga mikrokontrast."

Här kan ni läsa mer!

För övrigt så e jag litet seg idag då vi blev "lurade" till en promenad i nästan obanad terräng av några vänner i går!  :)
Men vi kom fram till ett bra fik, så det va det inga större problem just då! :)

/Bengan

Inlagt 2025-09-21 07:43 | Läst 500 ggr. | Permalink
Bengan, Du visar här en bra beskrivning av mikrokontrast. Dagens digitala objektiv har inte mikrokontrast, eftersom man prioriterar skärpa istället och då förlorar man delar av mikrokontrast. Det går inte ha båda. Naturligtvis kan man få mycket bra skärpa plus mikrokontrast i vintageobjektiv, dock har digitala objektiv bättre skärpa i jämförelse med vintageobjektiv. Min 80 mm Planar från Hasselblad till exempel visar tydligt en 3D-popp, vilket jag upptäckte redan innan jag visste vad mikrokontrast var för något. Mvh Wolfgang
Jag har läst och begrundat Bengan...
Jag tycker att det här är lite löst i fläsket.
En bilds formåtergivning exempelvis, är avhängig av tonomfånget, det vill säga hur många separerade toner som kan återges i viktiga delar av tonskalan mellan svart och vitt. Den förmågan avgör om föremål i bild ser tredimensionella ut, fastän bilden är platt. Här pläderar man för en ”mikrokontrast” som gör motsatsen. Enda sättet att få små bildelement att öka kontrasten, är att minska tonaliteten. Det är vad man anklagade piratobjektiven från Japan för i gamla tider - man fifflade med kontrasten för att det skulle se skarpt ut för den oinitierade.
Hur som helst – här är det frågan om omständigheter där allt påverkar allt – och man måste i varje enskilt fall avgöra vilka prioriteringar man skall ha. Jag känner mig även högst obekväm med att detta torgförs under Zeiss logotyp.
Jag säger som Olof Palme brukade säga när han misstänkte att någon försökte slå i honom oegentligheter:
”Jag avvaktar – kraftfullt!”
Wolfgang 2025-09-21 13:01
Peter, det Du skriver låter naturligtvis övertygande, men det skrivs en del om Zeiss-3D-popp, och det är ju ett beröm för Zeiss tack vare en utomordentlig objektivdesign och val av glas av hög kvalitet. Men utan att veta om detta, tyckte jag som sagt redan för 20 år sedan att jag fick en 3D-känsla av mitt 80 mm Hasselblad. Men jag kan inte bevisa detta vetenskapligt. Mvh Wolfgang
syntax 2025-09-21 13:04
Det är knepiga grejer detta, Wolfgang...
Egentligen skulle man hålla sin stora trut.. Ha, ha.
Wolfgang 2025-09-21 14:31
Gäller för mig också, haha!
Eller så får vi lita på Dr. Hubert Nasse, “It is the sum of everything.” :)
Hur som helst, det är något speciellt om Zeiss objektiv, en lätt sammnfattning!
Hittade det här, men inte hunnit titta på det, kanske kan vara något intressant i ämnet?
https://lenspire.zeiss.com/photo/en/article/overview-of-zeiss-camera-lenses-technical-articles
syntax 2025-09-21 17:22
Då får vi lika gärna lita på mig - för jag skrev så här alldeles nyss: "...här är det frågan om omständigheter där allt påverkar allt..." vilket torde vara nästan samma som det som Hubert Nasse framhöll.
Det glädjer mig. Jag hade en längre korrespondens med Hubert Nasse i samband med min artikel i Zeiss Historica Journalen som avslöjade sambandet mellan Ludwig Berteles provobjektiv V 1939 No.33 1,4/5 cm och den då nya C-Sonnar 1,5/50 mm ZM. Det var identiska konstruktionsprinciper.
Enligt Nasse, slog detta ner som en bomb i linsdesignen i Oberkochen, och var en snackis i fikarummet ett antal dagar. Dom visste det alltså inte...!
Vi var överens om många saker – och blev Hubert och Peter med varandra (det går inte så där alldeles lätt i Tyskland).
Svårt att fatta att han är borta sedan så länge...
syntax 2025-09-21 17:42
För dom som inte vet.. :-)
Dr Hubert Nasse var seniorforskare hos Zeiss, och vida känd för sina stilistiskt framstående artiklar i allehanda fototekniska ämnen - artiklar som fortfarande är på agendan internationellt.
Han avled 2016.
Svar från Benganbus 2025-09-21 20:51
Vad gäller Dr. Nasse, (sitter och läser ett mail) så hade Staffan Johansson en historia med honom om ett Zeiss-objektiv! (Per Nordlund va väl också inblandad, Hasselblad) Och Zeiss räknade sedan om det här objektivet som Staffan klagade på, vad jag kommer ihåg! :) Staffan va en teknisk fotograf! ;)
/B
syntax 2025-09-21 21:45
Staffan var en iller. Han släppte aldrig sitt grepp när han hade bitit fast.
En fantastisk prestation att överbevisa Zeiss om att dom hade feltillverkat ett objektiv! Vad jag kommer ihåg, fick Staffan ett helt nytt objektiv.
Här var det naturligtvis Cosina som fick bära jumbostruten... :-)
syntax 2025-09-21 21:48
Det är väl den moderna Planar som är mest lik Paul Rudolphs ursprungsformula från 1896
När Albrecht W. Tronnier under Zeiss förbättrade sin egen Ultron 1968, vilken han tagit fram för Voigtländer 1950, så gjorde han mätning av upplösningen. Den nya Ultronen uppmättes till en förmåga att kunna återge 380 linjepar per mm. Typisk upplösningsförmåga för film är 100 linjepar per mm så bara ca 1/4 av förmågan kunde utnyttjas med film. Den nästan kornlösa Technical Pan är inte särskilt mycket bättre vid framkallning till normal kontrast (med framkallning till högkontrast för tekniskt bruk går dock att få ut 400 linjepar per mm). Man undrar hur upplösningsförmåga samverkar med microkontrast? Kan en högre upplösningsförmåga resultera i högre microkontrast?
Svar från Benganbus 2025-09-22 16:15
Hög upplösningsförmåga är nog en förutsättning för god mikrokontrast, men kanske är det inte hela sanningen! Mikrokontrast är mer än bara en teknisk skärpa, så det borde vara en kombination av optisk design och materialval/glas i objektivet som tillsammans påverkar hur subtila tonövergångar kan återges på filmen!
Tror jag! :)
/B



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg