Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 7069 // Så vad skall man ha det här objektivet till? ;)

Läs testen här så får ni se vad jag är ute efter!
https://www.cyberphoto.se/captains-log/canon-50mm-f-1-2-ltm

"Slutsatsen blir att detta är en gammal konstruktion med gammalt glas. En kul optik att äga, men inte speciellt kul att använda. Kan prestera rätt okej i mitten vid nedbländning. Kant och hörnskärpa ökar vid mer nedbländning men då förstör diffraktionen hela bilden istället. Jag upplevde inte någon speciell charm eller egenhet som tilltalade mig. Den gör sig snygg och cool på en hylla, det är där den passar bäst i dagens läge."

Men som sagt, det är nya tider numera och flera har upptäckt att det finns annat än bara skärpa i fotografin! :)

/Bengan

Inlagt 2025-08-05 07:35 | Läst 568 ggr. | Permalink
Punktum sa Roland Barthes
och
du själv
Varning! Här kommer en längre kommentar

Tiden går. Att bygga ett ljusstarkt objektiv på femtiotalet var en bedrift. Minst sagt.
Inga datorer för beräkningarna och inga CNC-maskiner som gör samma moment på exakt samma sätt. Om och om igen.

Ett annat, för tiden, märkligt objektiv var Zunow 50mm f/1.1 Det är ett annat legendariskt japanskt objektiv från 1950-talet, utvecklat av Teikoku Kogaku för Leica ltm. Det var världens första ultraljusstarka normalobjektiv. Objektivet har 9 element i 5 grupper ger också det en mjuk, drömlik bokeh vid full öppning. Bokebollarna är lustiga att se men ändrar karaktär vid nedbländning och är helt i "Cyberfoto-klass" vid 2.0. De som vurmar för denna konstruktion säger att det har "en viss mjukhet i kanterna" men att skärpan ökar markant vid f/2.8–f/4. Fan tro't

Det är också känt för sin "vaselinartade" återgivning vid full öppning. Några kallar det karaktär medan andra pekar mot vitrinskåpet. Objektivet är kompakt, sällsynt och mycket eftertraktat bland samlare för sin historiska betydelse och hantverk. (Priset är närapå lika högt som Leicas Noctilux 50mm 1.2 från 1966)

En objektiv (!) test-sammanfattning i punktform av Zunow-konstruktionen torde bli likadan som den Thomas Lövgren gjort på din Canon-glugg;
1. "definitivt inte krispig i sin skärpa"
2. "Lustig form på bokehbollarna"
3. "En kul optik att äga, men inte speciellt kul att använda"
3.1 "Den gör sig snygg och cool på en hylla, det är där den passar bäst i dagens läge"

Jag tycker att det ska användas förstås! Krispighet och bokehbollar är ett "borgerligt koncept"!
/
PS. När Henry Cartier-Bresson sade denna elakhet, refererade han till den växande trenden inom fotografi där teknisk utrustning och skärpa började överskugga det konstnärliga uttrycket. Hans bilder är ofta mjuka i kanterna och korniga, särskilt vid svagt ljus. Trots detta är hans fotografier ikoniska för sin komposition, timing och emotionella djup.

Citatet skall därför tolkas som en kritik av den tidens och dagen fokus (!) på teknisk perfektion. Detta ansåg han vara en ytlig eller "borgerlig", i meningen konformistisk eller materialistisk, värdering. För honom var fotografi ett sätt att fånga livets flyktiga ögonblick, inte att skapa tekniskt felfria bilder.
Det är i sin tur verkligen något att sträva efter.

Tankens bokehbollar kan då virvla runt en krispigt fotografisk ide och hänga kvar i en orkestrering av komposition, timing och emotionellt djup.
DS
Svar från Benganbus 2025-08-06 08:11
Jag gillar dina kommentarer Hans, och dom är inte för långa! Tangerar i mångt och mycket mina intressen! Så tack för kommentaren! :)
/Bengan
Att ett objektiv är gammalt och har lustig oskärpeteckning är ju inte heller bildens innehåll. Kanske borgerligheten gått över till att fundera på äldre objektiv med "karaktär" nu när skärpa inte är så svåruppnåeligt. Också något av en distraktion. På samma sätt som man kan bli fascinerad av ett objektivs fantastiska skärpa, kan man fastna i bokehbollarna och mjukheten hos ett annat.

I båda fallen kanske man släpper igenom bilder som inte har så mycket annat.
Jag har några gamla objektiv som jag verkligen gillar, och några som bara känns dimmiga. Men jag får vara lite försiktig så jag verkligen väljer gammalt när det passar, vilket är långtifrån alltid. Tekniken måste tjäna bilden, inte tvärtom.
Hans Jonsson skrev:

"PS. När Henry Cartier-Bresson sade denna elakhet, refererade han till den växande trenden inom fotografi där teknisk utrustning och skärpa började överskugga det konstnärliga uttrycket. Hans bilder är ofta mjuka i kanterna och korniga, särskilt vid svagt ljus. Trots detta är hans fotografier ikoniska för sin komposition, timing och emotionella djup.

Citatet skall därför tolkas som en kritik av den tidens och dagen fokus (!) på teknisk perfektion. Detta ansåg han vara en ytlig eller "borgerlig", i meningen konformistisk eller materialistisk, värdering. För honom var fotografi ett sätt att fånga livets flyktiga ögonblick, inte att skapa tekniskt felfria bilder.
Det är i sin tur verkligen något att sträva efter."

Enligt en artikel i Newsweek den 1 juni 2003, där Helmut Newton citeras, var HCB:s uttalande om att "skärpa är ett småborgerligt koncept" mest en fyndig kommentar till Newton à propos att HCB:s händer hade börjat skaka och det påverkade skärpan i Cartier-Bressons bilder. Jag vet inte vilka underlag det finns för att konstatera att HCB i just det uttalandet lade att han ville fånga livets flyktiga ögonblick utan borgerliga konformistiska värderingar. Finns det någon källa, Hans?

I övrigt så är jag lite inne på Mattias spår här ovan. Det finns små skillnader i hur objektiv tecknar som man kan tycka bra eller illa om. Det kan vara kul att diskutera och småträta om, men jag försöker hålla i minnet att det finns annat än bara oskärpa i fotografin :)

/F
Cartier-Bresson citatet har använts i en mängd olika syften och sammanhang. Här är storyn:
https://www.newsweek.com/opposites-attract-137833

När det gäller Cartier-Bresson körde han mycket med normalen och en så "skarp" sådan som tiden erbjöd, det var inte så att han letade efter gluggar som tecknade verkligheten annorlunda än hur verkligheten såg ut. Snarare var det just verklighetens flyktiga ögonblick han försökte fånga.

Börjar bli dags att byta namn på bloggen Bengan?
"Pure photography or straight photography refers to photography that attempts to depict a scene or subject in sharp focus and detail, in accordance with the qualities that distinguish photography from other visual media, particularly painting. Originating as early as 1904, the term was used by critic Sadakichi Hartmann in the magazine Camera Work, and later promoted by its editor, Alfred Stieglitz, as a more pure form of photography than Pictorialism. Once popularized by Stieglitz and other notable photographers, such as Paul Strand, it later became a hallmark of Western photographers, such as Edward Weston, Ansel Adams and others.

Although taken by some to mean lack of manipulation, straight photographers in fact applied many common darkroom techniques to enhance the appearance of their prints. Rather than factual accuracy, the term came to imply a specific aesthetic typified by higher contrast and rich tonality, sharp focus, aversion to cropping, and a Modernism-inspired emphasis on the underlying abstract geometric structure of subjects."
Källa Wikipedia.
/Affe
Jag har förvisso aldrig prövat just detta Canonobjektiv, men det finns objektiv som tiden helt enkelt sprungit ifrån. De som kanske var nödlösningar för att alls få en bild i dunkla förhållanden. Och några sällsynt lyckade. I min samling har jag till exempel några Nikkor 105/2,5 och 50/1,4 (från f/2,8-4 ungefär), samt Olympus Pen 38/1,8 som jag mer än gärna använder, inte minst till porträtt. Har också haft en lysande liten billig Minolta-normal, och en annan som låter ungefär som Cyberphotos recension – dimmigt, risigt och tråkigt.
Min pappa hade det där objektivet, men hade alltid problem med att oljan i bländaren gav ifrån sig en beläggning som lade sig på linserna. Så slutningen fick det bli en Noctilux. Jag tyckte dock att det blev snygga softa bilder med beläggningen.



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg