Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6939 // Leica och storleken!
En gång i tiden, för mycket länge sedan innan de flesta av er läsare va födda ;) så va Leica en liten och kompakt kamera! Och sedan när den påbyggda avståndsmätaren kom, då va allt klart! Många journalister och äventyrare använde Leica vid jordenruntfärder! Kameran va oöm och lätt att reparera ifall!
Sedan kom M Leica, och storleken ökade, och en del fotografer klagade på den ökade kamerastorleken! Och nu som digital kamera så blev Leica ännu litet större!
Och Leicas andra modeller, Q och SL-kameran är stora och tunga! Och det är samma trend med objektiven, de blir bara större! Några få undantag finns, tex de nya så kallade retro-objektiven! Man skulle kunna tycka att elektroniken borde kunna göra en kamera mindre!
Och andra tillverkares kameror/objektiv är också stora!
Varför?
Och har våra mobiltelefonkameror blivit våra nya rese-Leicor och familjekameror? Så vad e de här andra stora och tunga kamerorna då? :)
/Bengan


Dock inte hos mig, men jag är både gammal och mossig.
Här på Fotosidan finns de sista fotoentusiasterna.
2025-02-25 22:42 Tomas Kronberg
Har jag svårt att tro. Har du sett en bröllopsfotograf eller en sportfotograf fota med en mobil..? Eller en fågelfotograf?
Naturligtvis har kompaktkameror svårt att konkurrera med mobilerna bland folk i allmänhet.
Men man kan ju fråga sig: varför ska man köpa en Leica för 100 papp när man kan ta "lika bra bilder"?? med en mobil. Jo, för det kan man inte. Inte än i alla fall.
/T
Summitaren - har den konventionell bländare, eller sallads-bländare?
Sallad!
/B
Summitaren förflyttar den optiska medelpunkten vid nedbländning (eller den optiska medelpunkten är variabel beroende på vilken del av transmissionsspalten som avses). Den här bländaren följer detta - men man avstår från den fina runda öppningen.
Personligen tycker att att det var ett tveksamt grepp. Mera förlust än vinst i att förlora den fina runda bländaröppningen (med tanke på hur det kan bli i oskarp bakgrund).
Tommy S.
Nu förstår jag inte tankegången?
Bländaren är ju ett relativt förhållande. Bländare 8 exempelvis, går 8 gånger på brännvidden. På så viss är bländare 8 alltid bländare 8 - oavsett objektivets brännvidd. Bländare 8 är alltså ett mått på ljusinsläppet.
Detta (hålets storlek) har ju inget med digitala sensorer/film, eller ljusinsläppet i sig att göra.
Är inte det en teoretisk beräkning?
F:2,2 är f:2,2 oavsett brännvidd eller tillverkare. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang…
Peter Hennig: Jo - jag visste att dessa svar skulle komma. Så här: Jag tänker såklart på skärpedjup och ett äkta ljusinsläpp ger kortare skärpedjup. Jag tänker faktisk total belysning av mediet.
Anders F. Eriksson: Ett hål som är 40 mm släpper in mer ljus än ett som är 25 mm. Det är inte svårare än så. Att man sedan sätter detta hål i relation till en brännvidd är en annan sak.
Ronny Vervaart: Hjopp, Exakt!
Om man monterar ett 50mm f/0,95 på en M blir det också ett stort hål och kort skärpedjup. Sedan påverkar ju också avbildningsskalan skärpedjupet, och då spelar brännvidd och sensorstorlek roll.
Din jämförelse känns lite som att jämföra äpplen och meloner.
Det som tydligen startade detta var min kommentar till Bengan rörande ett av hans objektiv, där den fysiska bländaren (öppningen) förflyttar sig framåt vid nedbländning, eftersom den optiska medelpunkten i det här objektivet förflyttar sig lite vid nedbländning.
Var och en får naturligtvis snacka om vad i hela världen som behagas - men det väcker lite förvåning.
Peter Hennig:
Icke, då! Du får väl bli hur förvånad som helst dårå; Bengan skriver "Och andra tillverkares kameror/objektiv är också stora!
Varför?".
Det var absolut inte din kommentar om fokusskift som jag kommenterade. Allt kretsar inte kring dig.
Att sedan Fotosidan inte klarar av att hantera/placera svar dit de hör hemma är inget jag rår på.
Anders F. Eriksson:
Hålet i kamerahuset (eller den minsta linsen i objektivet) blir inte större för att du har BERÄKNAT en ljusstyrka på ett objektiv.
En 85/1.8 till Nikon Z eller en 100/2.2 till en Bladare har ett större fysiskt ljusinläpp än en 0,95 Noctilux.
Så ett Nikkor 300 f/2 släpper alltså inte in mer ljus än ett 300 f/2,8 eftersom hålet i kamerahuset är detsamma (på den tämligen smala F-fattningen)?
Anders F. Erksson:
Fram till objektivfattningen så släpper det ena objektivet in dubbelt så mycket ljus jämfört med det andra. Men EFTER fattningen så är ljusinsläppet konstant.
Ja, det är ju ganska så självklart, men jag förstår ändå inte vad du vill ha sagt. En Leica M har ju inte riktigt samma målgrupp som en Hasselblad mellanformatare.
Stefan:
Du blev tydligen sur... Är du på det klara vad en Summitar med "salladsbländare" är? Det verkar inte så när du klassar innehållet i min kommentar.
Varför bör bländaren ligga i objektivets optiska medelpunkt? Vad har det sedan med fokusskift att göra?
Jag måste blotta min okunnighet: vad utmärker en "salladsbländare" på en Summitar?
/F
Anders F. Eriksson:
Mitt inlägg om stora öppningar var ett svar på Bengans fråga "Och andra tillverkares kameror/objektiv är också stora! Varför?"
:-)
Tack för kommentarer!
/B