Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6877 // Fotofika på Tårtan, analogfotokurs och piratobjektiv till Leica!
Bilden har inte speciellt mycket med innehållet i bloggen att göra!
.
På onsdag är det fotofika på Tårtan igen, från 15.00 c:a och några timmar framåt! IRL som vanligt, inga nyheter är bra nyheter!
För övrigt hittar jag faktisk en del spännande saker på nätet, man söker tex. en lärare för kurs i analog fotografi på en Folkhögskola! "I höst startar vår nya utbildning Fotografi – analoga metoder, en fotoutbildning som går mot strömmen!"
"Går mot strömmen" det ni! ;)
Läs mera här!
Och Leica verkar vara och har varit en intressant kamera för "piratobjektivtillverkare! Det startade faktiskt redan på 1930-talet med Zeissobjektiv och några andra, och fortsatte under åren med Canon, Nikon som de mest kända pirattillverkarna men även andra som tex Zunov! Pressen tog snabbt till sig de här objektiven då Leica inte hade så ljustarka och bra objektiv i början! Och i dag konverteras de mest okända objektiv till Leicafattning med höga priser! Litet mer normala priser blir det på objektiv från tillverkare som Voigtländer och Funleader tex!
.
Man kan göra egna konverteringar också! Sannolikt en av mycket få leicafattningar för det här intressanta Zeissobjektivet! :)
Allt för nu!
/Bengan
Sedan det där med "Piratobjektiv" igen. Termen syftar på de rätt undermåliga objektiv som mindre nogräknade japanska tillverkare saluförde i kända kamerafattningar – och drog ner ryktet på japansk objektivproduktion ända in på 1970-talet.
Jag tror nog att man på Zeiss skulle bli rejält förbannade om man visste att deras objektiv kallades för piratobjektiv.
Zeiss har aldrig tillverkat objektiv i Leicagänga frivilligt. Under kriget gjorde man det på direkt militär order (Luftwaffe), och under slutet av 1940-talet på direkt rysk order i samband med krigsskadeståndet.
Så var det med dom ”Piratobjektiven”. Det börjades alltså inte alls med något sådant på 1930-talet.
/B
Väcker frågan, vad tittar han efter? En fågel, ett flygplan? Jag blir också intresserad av hur huset såg ut.
Daniel
Så här långt efteråt ser jag först mannen som tar rast i solen. Sen skylten GULDSMED. Sen den hårt slitna miljön murriga miljön. Bakgård med betongglas som släpper ner lite ljus till lokalerna undertill.
En ögonblicksbild som fångar en epok.