Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 206 / Hur utvecklar man sitt bildsinne?
Eller bildsyn!
Hur utvecklar man sitt bildsinne å sin bildsyn?
Först vad gäller bilder, och fotografi, så är det alltid någon som varit före oss på alla motiv, som vid gatufoto,
någon har redan gått där med sin kamera och berättat om sin epok..
Eugene Atget tex..
Ett obevakat höftskott...där finns alltid Erich Salomon...
Och i andra av våra bilder, så "ångar pansarkryssaren Potemkin för evigt upp framför Svarta-havsflottan", där rusar nattpostexpressen från London till Edingburgh till dunket av Benjamin Brittens musik och W H Audens verser:
"This is the nightmail crossing the border...
Det har alltid varit någon före i vårt fotograferande och bildtänk!
(Fritt formulerat efter Kurt Bergengren)
Men det är väl så det fungerar! Å det är väl inte alls så dumt! Då har vi mängder av fina bilder att titta på och lära av! :)
Och Sublimering, vi tar in mängder med information var dag, även bildinformation, som vi inte är medvetna om, men som finns där som ett slags omedvetet minne. (Har skrivit om sublimering i en tidigare blogg)
Det här gäller ju i allt vad vi gör, vi lagrar på oss erfarenhet/information i mängder, som lagras....ofta omedvetet, för annars skulle vi inte "kunna överleva" eller fungera, men det finns där under ytan, och kan komma upp som nå'n slags "det där känner jag igen, har jag upplevt det förut-känsla!?".
Ok, vart vill jag komma?
Jar tror att mycket "bildtittande" är bra för att utveckla sitt bildsinne! Och det gäller att försöka att titta på "bra" bilder! På bra fotografers bilder! Ständigt! Att titta på bra bilder i sitt eget intresseområde!
Å att gå på bildutställningar tror jag också är bra!
Det här är nog den bästa fotoskolan/bildskolan/bildtänkskolan, som finns! :)
Då byggs en slags "automatisk bildbank" upp hos oss, som gör att vi ofta omedvetet "härmar" eller tar fram liknande bilder när vi själva sedan fotograferar!
Nu är det viktigt att skilja på att "härma" och att kopiera.
Kopiera ser jag som ett tekniskt förfarande som inte har med känsla att göra! ;)
Och tekniska råd som att "använd den här optiken då blir det bättre", eller "stå så här när du fotar", kan nog också vara bra, med bygger sannolikt inte upp något "bildsinne"!?
Och att "bygga bilder" med hjälp av "Det Gyllene Snittet".....
Det tror jag kan vara ett bra sätt för att undvika en utveckling av bildsinnet! ;)
Som sagt, att "titta mycket på bilder",
det tror jag är den absolut bästa fotoskolan alla kategorier! :)
/Bengan
Ps.
Och vad gäller bildsyn, leta gärna efter Kurt Bergengrens bok, "Fotografera är nödvändigt", på nå't antikvariat,
Det är den enda fotolärobok du behöver!
Men OBS, en liten brasklapp, boken innehåller ingen som helst kamerateknik! ;)
Tja, det tror jag kan vara ett sätt att undvika en utveckling av bildsinnet!"
Hmmm.. Hur menar du, Bengan? Håller med dig, om att det är vikigt att titta mycket på bilder! Men det är väl inget fel att lära sig om olika kompositionsregler? Att däremot bara gå och skjuta en massa höftskott, det är nog inget som utvecklar bildsinnet. Det tror inte jag iaf! Det verkar vara många som gör det, nu när det är digitalt, och det inte kostar en massa dyr film!
PS! Att bygga bilder efter Det Gyllene Snittet funkade ju bra för H C-B iaf! :)
(Nu talar jag om människor/gatufoto)
Men att lära sig vissa "kompositionsregler" kan nog bidra till låsningar, bildstatiskt tänkande,
kanske hindra "fotofritänkare" i sin utveckling, men det är nog så här många fotoskolor fungerar!?
/B
-affe
Och tidningsförsäljare!
Men så här har det alltid varit! ;)
B)
Kan lätt bli att man ofrivilligt kopierar när man är på samma platser och ser ungefär samma saker. Upptäckte det med en tidigare bild som jag kopierat efter "arkitekten" som i sin tur tagit "samma" bild som du hade uppe tidigare från bron över spåren. Allt man sett lägger sig i det undermedvetna och för det mesta kokar man egen soppa på ingredienserna, men ibland kan det helt ovetandes bli lite väl likt. Och just slussen är lite av ett sådant "farligt" ställe iom att så många fotograferat där genom åren. Undrar om det egentligen finns några "nya" bilder därifrån? :).
-affe
Det finns alltid fritänkare! ;)
Krister Kleréus hade plåtat den där "skruvadecementtrappan" på en bild, å då fick jag inspiration att plåta också just den trappan!!
Fast min blev i färg!
Så kan man också se det! :)
Ok, å använder jag det utan att veta om det,
eller att behöva tänka på det,
så verkar det Ok ;)
Då hinner jag tänka på annat! ;) :)
Mvh Bengan
Gyllene snittet var en efterhandskonstruktion för att sätta ord på sådant vi upplever som harmoniskt om jag inte har helt fel. Och om man då söker en viss harmoni i sina kompositioner så kommer de förmodligen innehålla gyllene snittet. Man söker alltså inte efter "reglerna" utan de uppstår mer eller mindre automatiskt. När man börjar tänka regler så blir det lätt stelt är min erfarenhet. Titta på Nachtweys perfekta kompositioner som exempel och jämför dem med Salgados bilder på samma tema.
-affe
Håller dock inte med dig om gyllene snittet...att ta hjälp av stödhjul i början, vilket fotografiska "regler" är, tror jag kan vara ett nyttigt stöd. Om man ser dem som stödhjul och inte som regler som måste följas. Att fota enligt regelboken kan vara ett ursprungsläge att förhålla sig till.
Så; lär dig reglerna, fota efter reglerna, gör medvetna avsteg från reglerna är den utvecklingsstege jag gjort. Nu börjar jag komma till stadiet "skit i reglerna och gå på känsla", men jag tror inte att jag hade kommit lika långt (d.v.s. fått in känslan), lika snabbt om jag struntat i alla regler från början, så jag tror inte att reglerna i sig är av ondo, det gäller bara att ha rätt förhållningssätt till dem beroende på utvecklingsnivå.
Du har ju fotat länge, och för dig är säkert reglerna bara ett hinder...jag har precis börjat komma till den nivån att reglerna börjar bli fängslande, men tror mig ha haft god nytta av dem på vägen.
Alf. Du vet att det inte är det jag talar om (och du vet att jag inte gillar nån av de två fotografrna). Nachtweys använder utstuderade kompositioner som ett slags effektsökeri i sina bilder. Men Salgado tillhör absolut inte heller mina favoritet, tvärtom! Men se på alla Magnumfotograferna, väldigt sällan någon av de som publicerar bilder som inte följer kompositionsregler så som gyllene snittet.