Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6362 // Biotar, Helios-44 och Bokeh!
Jag blir inte riktigt klok på det här med Bokeh! Men det verkar som om Biotar-kopian, den Ryska Helios-44, är mycket populär just för sin Bokeh! Då borde ju originalet till Helios ge en ännu bättre Bokeh eller hur? :) Originalet är ju Zeiss Biotar, 1:2 5,8 cm! Jag skall ta några riktiga bilder med Biotarobjektivet, analoga alltså, och sedan tar jag några digitala bilder, så får vi se om jag ser någon Bokeh eller vad det nu blir som syns!
Här visar Kaptenen på Cyberfoto sin version av Bokeh via Helios-44!
Häftiga bilder på något sätt!
Och här testas Zeiss Biotar 1:2/58
Och i vänsterkanten på Kaptenens blogg finns mycket annat att läsa, så se upp!
Men först skall jag sätta in ett batteri i Jenaflexen! Den skall ha ett litet udda batteri, men tror jag kan packa ihop fyra 1,5:or till 6 volt! (Det gick bra att göra ett batteripack av fyra 1,5:or, men det blev litet kort, så det blev också en liten mutter liggande i plusänden mot pluspolen)
Gårdagskvällen gick åt att fortsätta på vår släktforskningskurs! Mycket spännande och intressant! Vi startar med min frus släkt på pappans sida! Även om det mesta finns på nätet numera så är det ett otal olika register, och mycket av det är digitalisert via avfotografering! Avfotade kyrkböcker typ! Och även präster kan skriva fel det har vi redan sett! Och präster har även olika handstilar!
Nog för nu! Och glöm inte fotofikat på Tårtan i morgon onsdag! Gata Horns 32! Från 15.00 c:a!
/Bengan


En del "Bokeh" som kaptenen visar leder tanken till rena centreringsfel hos objektivet. I ryska massobjektiv har linsernas fattningar enorma glapp, och själva linsen är fastskruvad lite hur som helst. Om man jämför med objektiv från exempelvis Leica, Zeiss, eller Canon, så kan man där släppa ner linsen i fattningen, och den pyser sakta i läge när luften pressas ut. Absolut passform (centrering) alltså.
jag har metoder att centrera ryska objektiv - men då går ju "Bokehn" förlorad. Vi tar det en annan gång... :-)
Jag kan försäkra dig att snurren finns även i Zeiss Jenas Biotarer på full öppning och vid rätt förhållande kamera-objekt-bakgrund.
Ska bli intressant att se vad du får fram med originalet. Snygg kamera, Jenaflex, en för mig ny bekantskap.
Den kluriga Bengan sitter och håller på vad Jenaflex AM-1 är för något... :-)
Det är en Prktica BC 1 tillverkad av VEB Pentacon i Dresden. Pentacon togs i mitten av 1980-talet över av Zeiss. Man blev alltså ett Zeissföretag - inordnat i jättekombinatet VEB Carl Zeiss JENA.
Och Jenaflex exporterades väl mest till England?
/B
England, Holland och Danmark.
Man kan i sammanhanget notera att när de båda Zeiss skulle slås samman i början av 1990-talet, blev det ju till att välja viken av de tidigare agenturerna man skulle arbeta vidare med i olika länder. I de allra flesta fall blev det den tidigare västagenturen som fick fortsätta med det nya sammanslagna Zeiss - men i Danmark blev det östagenturen som ansågs vara bäst.
Måns. Du måste ha speciellt förhållande kamera-objekt-bagrund för att snurren ska uppstå. Den kommer inte av sig självt. och sen helst full öppning. Det är nog samma med Petzval-formulas, vilket en del projektionsobjektiv har.
Jag är väldigt misstänksam när någon har lyckats hitta band till förnämligheter. Jag vill se härledningen med källor innan jag tror på det. Någon på min farmors sida har luskat ut att vi är släkt med Harald Blåtand och ritat ett stort släktträd till detta. I mina ögon ser det väldigt långsökt ut. Snarare som släkt till släkten. Men inga källhänvisningar! Jag betraktar det som önsketänkande tills jag får reda på hur man har kommit fram till det. Soldater och båtbyggare är inte fy skam det heller. En bråkstake har jag funnit och det är ju lite roligt.
Biotaren ska ge viss Petzval-känsla, alltså att oskärpan liksom ramar in mitten av bilden genom att bilda någon slags virvel. Om jag läst min historia rätt, så tog sovjeterna över ritningarna från Zeiss och gjorde sin egen "Biotar", men då de inte hade tillgång till exakt samma glas, så blev det lite extra fel. Jag hade själv en Helios 44-2 ett tag, och den var lite kul, men det var rätt sällan jag använde den i praktiken så den fick gå vidare. Vid vissa avstånd fick den lite dubbelseende i oskärpan ut mot kanterna, vilket säkert hade att göra med att glaset inte stämde överens med beräkningarna. Eller kanske att de är ditskruvade lite på sniskan som Peter säger.
De sovjetiska Zeissobjektiven är legala replikor i den bemärkelsen att de ingick i krigsskadeståndet till Sovjetunionen som segrarmakterna hade bestämt i Jalta. Tyskland var i stort tvunget att bygga upp den ryska kameraindustrin efter kriget.
Den dåliga standarden hos massoptiken från Sovjet berodde inte på något negativt folkdrag eller så, utan på att politikerna i Moskva satte helt orealistiska produktionskvanteter som mål i femårsplanerna. Det här handlade ju på den tiden om en precisionstillverkning med avsevärda manuella inslag. Vid en viss produktionsvolym, får man just inte mer output genom att stoppa in mer folk i produktionen. För att hålla uppe volymen, måste man sänka kvalitén.
Det är ett lotteri att köpa rysk optik. Objektiv av identiskt utseende i samma nummerserie, kan vara av radikalt olika kvalité.
Jag måste nog ytterligare nämna att ryssarna kunde hur bra som helst - om dom bara gavs tillfälle till det. Det första högbrytande egna optiska glaset tog man fram 1954. Av provsmältan gjorde man en serie av 100 Jupiter 3 1,5/5cm. Nr: 0000080 i den serien står i mitt vitrinskåp (jag har snackat om saken med chefen för beräkningsbyrån i Krasnogorsk på mailen). Det objektivet presterar till och med lite bättre än originalet Zeiss Sonnar 1,5/5cm.
/Bengan