Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5869 // Läsförståelse, bildförståelse och att läsa bilder mellan raderna!

Hittade intressant läsning i DN igen, som ger några frågor! Kan det vara så här? Å då e det nog viktigt att det inte e så här om det är så här! Så det här bör man nog försöka lösa! Tänker även på annan läsning, typ att läsa mellan raderna! Det tror jag e ett viktigt fortsättningslärande!
Men Ok, jag e med, man bör ta ett steg i taget! Först läsa på raden, sedan mellan raden!

Men en undran dyker såklart upp, att läsa bilder då, är det något liknande? Man pratar ju om läsförståelse, då borde det väl finnas bildförståelse? Jag menar, måste man träna bildförståelse också, eller kommer bildförståelse av sig själv? Med åldern kanske! :) 
Och nästa fråga blir såklart, kan man läsa mellan raderna i bilder också? Och måste det kanske också tränas?

Ok, skyll på Pressbyrån att det blev så här! :)

Ha nu en fortsatt bra dag!

/Bengan

Ps. På lördag Gnesta-Planket! :)  Med kameraloppis! :)

Inlagt 2022-07-27 07:17 | Läst 1686 ggr. | Permalink
Precis. Exakt.
Bildförståelse är samma sak, man måste även läsa bilder för att få större bildförståelse! Träning, träning, träning!

Och att kunna läsa mellan raderna även i bilder!

Riktigt bra skrivet och formulerat! Viktig mission för alla bildinstitutioner och alla bildskapare!
Intressant det med läsförståelse. Det fanns en test på jobbet, det var en text där man skulle räkna en viss bokstav. Testen gick ut på att se hur många ord man hoppade över när man läste en text snabbt. Jag hittade runt 50-60% men jag är också av den typen att jag läser snabbt och troligen hoppar över en hel del ord. De bokstäver jag missade var i slutet av ord och små stickord, som jag nog normalt hoppar över. Kan nog tänka mig att när jag läser en bok att det endast är hälften eller färre som jag läser och resten skapas i hjärnan.
Mycket av idén med den där annonsen är väl att vi har uppfattat ord som bilder i vårt minne. Ordbilder. Därför är det inte så svårt att läsa den där texten för somliga. Samtidigt som det är stört omöjligt för en del andra att läsa vanlig text. I det fallet kan det handla mer om att man saknar möjligheten att skapa ordbilder när man läser, snarare än att man sorterar bokstav för bokstav. Bara en liten enkel tanke som dök upp. Jag tror att de som forskar kring dyslexi kan förklara exakt hur det funkar med bokstäver och ordbilder. Och som svar på din fråga där dårå, när det gäller fotografier: Ja självklart så är det så att vi uppfattar bilder som något annat än själva fotografiet som vi tittar på. Åtminstone för en del av oss!
En av de frågor som försvinner i diskussionen om friskolor. Skolformen anses nog numera viktigare än vad man lär sig. Fin blogg med viktigt tema! Hälsningar/ Björn
ztenlund 2022-07-27 11:22
SvD:s Inger Enkvist brukar ha en del klokt att säga i skolfrågan, som inte riktigt passar in i den i det närmaste infantila debatten. Jag vill påstå att fokuset på driftformen är en ren avledningsmanöver.
Khalad 2022-07-27 13:37
Hej Martin, läser gärna Inger :-)
Har korrekturläsarna fått sparken på DN? =)
För många år sedan läste jag en engelsk text om vilka bokstäver de egentligen behöver. Gradvis tog man bort en bokstav och förklarade varför. Texten blev alltmer konstig ju längre man läste. Men man förstod vad som stod där ändå! Märkligt! Det finns kanske en del bokstäver och ljud i det svenska språket som vi kan undvara också, tänkte jag.
Bildförståelse är inte svensk skolas paradgren, det finns knappt något utrymme i läroplaner eller kursplaner för det. För ett antal år sedan talades det mycket om det utökade textbegreppet som skulle kunna innebära att bildens del i kommunikationen togs med. Men så mycket hände inte. Reggio Emilia-inspirerade förskolor är väl de som har någon form av medveten bildkommunikativ idé.
Dessutom tror jag, och instämmer med Björn Thundal, att fokuseringen på friskolor tar fokus från den viktiga frågan om skolans didaktik.
/Gunnar S



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?

Lägg till

Tidigare blogginlägg