Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5638 // Slaget är förlorat! Trots alla unga fotografer! Men de unga nu är annorlunda! ;)

I Sverige så va det de unga som startade det hela! Dom hade varit ute i världen och under 1948 formerades en grupp unga fotografer, som hade en gemensam syn på att den då dominerande smakriktningen inom den etablerade svenska fotografin som var gammaldags, stelbent och likriktad. I gruppen som kallade sig ”De unga” fanns ett flertal av de fotografer som senare kom att dominera svensk fotografi under andra halvan av 1900-talet. Å det dök även upp begrepp som Rosenlundare i den Svenska fotografin! ;)

Å så här tänkte jag fortsätta, men kom på att det här hade redan skrivits mycket bra här på Fotosidan! Så läs det här i stället!

Men för att försöka sammanfatta, då revolterade en grupp unga mot den sk. Rosenlundsfotografin! Nu är det några få äldre som försöker kämpa mot den världsomspännande  Rosenlundsfotografin! Men slaget är helt klart förlorat, för jag tror att Rosenlundarna är lierade med den starkaste av krafter, det kommersiella! ;) Å inte nog med det, inget vet vad Rosenlundare, Pictorialismen eller vad Straight Photography är och betyder, så hur skall man då förstå att göra motstånd! ;)

Ok, det va det om det, vad händer annat i Gnesta då?
Det har blivit en del annan läsning, förutom DN såklart, tex. så har Beowulfläsandet fört in mig på Gylfes synvilla och vidare till en del våldsamheter på Island!

Och som jag sagt flera gånger tidigare, så e det snart framkallning av film! Igen!  :)

/Bengan

Ps. Fast slaget kanske ändå inte är helt förlorat! :)  Läs det sista stycket i alla fall!

Inlagt 2022-01-16 09:11 | Läst 1297 ggr. | Permalink
Ja, ja - de unga blir med tiden de gamla. Understundom händer det att Rosenlundare kallar "De unga" med efterföljare för "Bakgårdsromantiker".

Det jag menar är att jag i bland har lite svårt för det där med att att göra djup filosofi och religion av en sådan sak som att måla en tavla eller att fotografera. En avbildning kan vara vacker och/eller intressant - den kan beröra mig, eller inte.
Det blir alltså lite av en gäspning när jag konfronteras med indelningar och klassificeringar som: ”De unga, de gamla, de smala, de tjocka – gatufotograferna, naturfotograferna...”
Khalad 2022-01-16 19:01
Instämmer helt Peter!
Bra skrivet!
/Gunnar S
Jag håller inte med riktigt allt du skriver och tänkte invända lite..

Ämnet, fotohistoria, är i sig intressant och lärorikt. Mycket av det vi diskuterar idag har sina motsvarigheter i historien och det tål att diskuteras och lära sig av. Det är alltid relevant och jag gillar att du ofta tar upp fotohistoria i din blogg.

Men jag tycker att du gör det lite för lätt för dig när du konstaterar att det finns en "världsomspännande Rosenlundsfotografi" Vad tänker du på då? Och vilka "få äldre" är det som kämpar emot denna konspiration bestående av banalfotografer och kapital?

Lite mer konkretion skulle hjälpa åtminstone mig att förstå vad du bygger dina slutsatser om det förlorade slaget på. Eller bygger dina slutsatser mer på en känsla du har?

För min del så tycker jag att flödet av bilder idag är så stort att det knappt går att urskilja någon riktning eller grupperingar, typ "rosenlundare" eller "unga", som håller på att vinna något "slag". Jag slås mest av att så många olika riktningar finns parallellt och utan friktion. Allt från banala semesterbilder till superexperimentella uttryck, våtplåtsteknik till datorrenderat. Allt och alla finns överallt och det är bara att ta för sig av det man gillar (eller invända mot det man ogillar).

Igår tittade jag till exempel på utbudet av fotoböcker på bokförlaget Kehrer (https://www.kehrerverlag.com/de/buecher/fotografie) och det slående hur stort utbudet av böcker inom smala fotografinischer är. Alla titlar föll mig inte i smaken men inga av dem skulle jag klassificera som "rosenlundare", om vi nu ska fortsätta använda ett 80 år gammalt begrepp. Och det är bara ett av många förlag, websiter, tidskrifter osv osv.

Är det ens meningsfullt att gruppera olika inriktningar och ställa dem emot varandra när utbudet är så brett, voluminöst och distribuerat som det är idag? På 1900-talet var det kanske meningsfullt att göra det eftersom kanalerna för att nå ut med sin fotografi var mycket färre än idag, men det är snart ett kvartssekel sedan nittonhundratalet tog slut och mycket har hänt sedan dess.

Vi kan som sagt lära oss av historien, men man får inte heller glömma sammanhanget som vi lever i idag.

Fortsatt tack för inhärdigt bloggande! (Och ursäkta att jag kidnappade din blogg med detta långa svar. Borde nog gjort ett eget blogginlägg om detta i stället)

/F
Svar från Benganbus 2022-01-17 21:32
Fredrik, så här e mitt resonemang! :) Marknaden vill såklart få oss att köpa! I vårt fall kameror och tillbehör, och då även bildprogram! Och vad skall dom försöka sälja in det med? Såklart att vi skall kunna göra fantastiska bilder! Och inte bara i kameran utan numera med hjälp av fantastiska bildprogram, och vad blir resultatet?Jag kan väl tycka att bilderna ofta blir mycket enahanda då det kommersiella är inblandat i så stor utsträckning! Och bildmodet riktas, tycker jag, med hjälp av den här insäljningen, mycket mot det som man förr kallade för Rosenlunderiet! :)
/Bengan

Ps. Absolut inga problem med "kidnappningen!" :)
Tack för en läsvärd blogg med intressanta länkar och spännande kommentarer.
Detta ämne är spännande. På fotoskolan kallade någon av lärarna en genre för diskbänksrealism.
Det kanske finns någon anledning att hålla isär nyhetsfoto och gestaltat. Eller kalla det objektivt och subjektivt foto, om det nu går att hålla isär. Eller de bilder man tar för man gillar och de man tar på uppdrag.
Annars är genrer ganska onödiga, tycker jag. Fast det är ju ingen sanning.......
Ha de gott.
Jerry
Tack för länken. Nu fylls blogginlägget på med fler läsare. Det är ändå långtifrån det mest lästa men det är i alla fall kul med fler.



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?


Lägg till

Tidigare blogginlägg