Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5172 / Bloggpsykologi eller/och rättning i ledet! ;)

Eller hur få många inklick! Läste en intressant artikel i DN i dag, "Balladen om Kalle Klick!" Det handlar om tidningarnas klickjakt, men kan nog översättas till det mesta på nätet! Rubiken är viktig för att locka in läsaren.  Ett exempel är typ, "Folkkär profil död - läs om hans sista dygn i livet"
I stället för att skriva som det va, "Travhäst dog"

Klickhungern tar inte vägen via intellektet, utan tar vägen via nyfikenheten! De e som Nigeriabrev, fast mer light numera, och mycket mer förfinat! Och rubrik/texten skall även ge en litet ostrukturerad känsla, då kan man inte kan låta bli att att titta/klicka, för det kan ju vara nå't viktigt! Och så lockas vi även in i debatter, med samma teknik, som inte leder någon vart i det stora hela, utan slutar i en återvändsgränd och nästan jämt osämja inom gruppen!
Å så gick livet! :) Men jag va i alla fall med och debatterade på nätet!

Ok, till saken då, hur få många inklick på typ Fotosidan! (Om det är det man e ute efter i det fotografiska) Man tar såklart reda på vad den största gruppen har för bildsmak! Lätt som en plätt! Fler frågor? ;)
Fast här på FS tjänar man inga pengar, här är det bara äran som gäller!

Fast det finns en del problem på vägen, sk. läsartyckanden!
För det finns läsare som kanske inte riktigt gillar det man tycker/visar typ, "Var är gyllene snittet i bilderna?" "Varför fotografera i svartvitt när verklighten är i färg för oss normalseende!" "Varför så mycket teknik?" " Varför så litet teknik?" Varför skrivs det så mycket om det där tyska kameramärket?"" Varför visas det inte nya bilder var dag som jag gör?" Eller i klartext, "fota som jag gör, det är det rätta!" ;)

Och det kan även bildas tyckargrupper i det här! Det e ofta tryggare att tycka i en grupp!
Ok, det här är några exempel på små snubbelstenar på vägen i bloggandet"(Snubbelstenar finns det även i Berlin)

Hur som helst, jag tycker i det va en intressant artikel i DN om hur vi beteer oss på nätet, både vi som skriver och läser!
Och som sagt av någon, "Det blev ingen fart på trädgårdsfesten förrän en av gästern välte "bikupan"!
Bloggämnet  bör vara litet obekvämt och stickande alltså! ;)
Om man vill få många läsningar och diskussioner!
Men de flesta diskuterar inte, men läser gärna diskussioner om det hettar till! ;)

/Bengan

Ps. Annars så försöker jag fota ut en rulle HP5 Plus via Canon 1,5/35 mm på en Leica M6! Slow Photography! Men bilder kommer!

Inlagt 2020-09-28 12:37 | Läst 3253 ggr. | Permalink
Intressant artikel/bokrecension i DN, tack för tipset! Du som har vovve, använder du klickapparaten? Det går tydligen att träna sin hund stegvis. Först behövs klick + leverpastej som belöning, så småningom räcker klicket. Och det är där vi är på nätet.

(Leica drar klick. Olyckor drar klick. Här på Fs har jag en ointressant bild av en färja som kantrade fast den stod på land. Den är trea i min klickjakt.)
Svar från Benganbus 2020-09-28 16:24
Ingen klickerträning med Roffe, han lyder ändå, fast med betänketid! ;) Det där med klicker å hund påminner mig om Pavlovs träning. De kanske e samma sak fast i modern tappning?
Bilar, brudar och snabba stålar är ofta publikdragande i kvällspress! :)
/B
Måns H 2020-09-28 17:28
Betingad reflex samma, fast Pavlovs hundar nöjde sig inte med signalen, dom ville ha riktig mat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pavlovs_hundar
"Allting går att sälja med mördande reklam
kom och köp konserverad gröt"
Ulf Peder Olrogs visa är smått genialisk och mer aktuell idag än någonsin.
Marknadsföring är väl något som Leica alltid har varit duktiga på.

Kul och intressant inlägg Bengan.

MVH Janne
Bra med lite fotogen här på FS. Mer sånt. Fin bild för övrigt fast den är svartvit.:-)
/Gunnar S



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?

Lägg till

Tidigare blogginlägg