Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 5122 / Continuation of the madness.... :)
Eller Jupiter-3 i dess olika former! För en utomstående kan det här objektivet på bilden, ett Jupiter-3 objektiv från 1951, ofta bara betyda ett Ryskt objektiv i bästa fall! För nördar i ämnet, eller kalla det kanske för initierade ;) så kan objektivet innebära långa diskussioner! Men ett antal antaganden, men även gissningar, utefter tidigare kunskap i ämnet!
Intressant det här, och kul!
Och något som också är kul är att det tillverkas flera bra adaptar som gör att det här objektiv med sin udda fattning, kan användas även på en Leica! :) Men det kan även användas på en digitalkamera, även om det inte blir samma sak i slutändan! ;)
Å så den kanske viktigaste frågan, varför använda ett så här gammal objektiv när det finns nya, och som många påstår, skarpare objektiv? Så vad är själva finessen med att använda ett så här gammalt objektiv från 1951!
Kommer att tänka på Kurt Gödel och hans postulat! Som kanske kan beskrivas så här! Världen kan aldrig helt förklaras med ekvationer, även om ekvationerna är vackra! För människan vet mera om skönhet, tex via ett objektiv, än vad ett testprotokoll kan beskriva! Kalla det för känsla eller intuition! ;)
/Bengan
/B
/B
Mvh Wolfgang
Se'n vad gäller "jupiter-3" så finns det ett antal tidiga objektivnamn tex SK 1948, SK Zorkij innan det blev Jupiter-3.
Mycket knappt sammanfattat så e det så här. (Och det kan finnas några fel i det här, för det e komplicerat, och jag kan inte hela bilden)
1. Ett antal Sonnarobjektiv tillverkade i Jena på rysk "beställning"
2. Objektivkroppar tillverkades i Jena, men sattes i Ryska fattningar till Kievkameran, senare även i Ryssland. 1948-?
3. Ryska objektiv tillverkade i Krasnogorsk (med hjälp av Jenafabrikens övertagna utrustning och med hjälp av tyska specialister) från 1948- ?
4. 1955 c:a nu tillverkades objektiv (via Jena utrustningen) men med nytt ryskt glas och nyberäknad optik!
Och många av de här Jupiter-3 objektiven som är gjorda i Krasnogorsk är av mycket bra optisk kvalitet, bla. beroende på att ryssarna blev bra inskolade på Jenamaskinerna.
Men under det kalla kriget, så kom det ut mycket skrönor om den här "ryska" objektivtillverkningen, men nu har historien kommit ikapp med fakta, så vissa objektiv va inte alls så dåliga! (Men vissa objektiv som tillverkades i stora serier, så slarvade man vid efterkontrollen, men inte på Jupiter-3 vad jag har upplevt)
Här är en bra länk att börja läsa om det som hände i bla Jena efter andra Världskrigets slut.
http://ussrphoto.com/Wiki/default.asp?WikiCatID=35&ParentID=4&ContentID=1586&Item=Zeiss+WWII+History+%28German%29
Långt svar det här Wofgang, fast jag kämpade för att göra det kort! Men intressanta saker kan man skriva mycket om! Och det finns dom som kan det här ämnet bättre än vad jag kan! :)
/B
Mvh Wolfgang
Vänligen
Wolfgang
Ibland funderar jag, varför hålla på med analog film?
Det bästa är nog att inte tänka och analysera för mycket, helt enkelt bara köra på.
(Nu ligger de första remsorna från en Fomapan 200 på bordet och väntar på att bli avfotograferade och att transformeras till photoshop. Den första okulära besiktningen av rutorna är godkänd efter att filmen fått bada i D76)
MVH Janne
Stämmer bra, Amerikanerna va först i Jena, plockade en del personal, material bla. ett antal provobjektiv, provobjektiv som man sedan i stort slarvade bort! Suck...
Men se'n va USA tvungen att lämna över Jena till Ryssarna. Man hade kommit överens på konferensen i Jalta hur Tyskland skulle delas, och hur man skulle utkräva krigsskadestånd. Typ ta industrier och dyligt!
/B