Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4890 / Ibland får jag för mig, i gatufoto alltså, att man vågar inte fota riktigt hela vägen ut... eller?

Människor märker ofta inte när man stannar och fotar dom! Å märker dom det, så brukar dom sällan reagera!
Å kolla, en färgbild i gatufoto! :)

I dag har tekniken gjort så att man kan fota på gatan utan att det märks! Kameran sköter exponering och avstånd och filmrullen är oändlig! Och man behöver inte ens sikta riktigt rätt heller med sitt höftskottet! Med dagens skärpa, så kan man förstora sig fram till en bild! Å man kan utlösa kameran med mobiltelefonen också! Man kan tex stanna en bit från nå'n man vill fota, titta ned i mobilen samtidigt som man tittar åt ett annat håll när man trycker av!
Men varför blir det inte bättre bilder? E det e olämplig fråga? ;)
Å visst vet jag att bildsmaken e olika!
Men jag tycker att jag sällan ser riktigt bra bilder i den här gatufotobildmassan som det blir numera! Å nu finns det andra gatufotosidor än FS, och det e dom jag tänker på mest! Några bra bilder finns såklart! Ingen regel utan undantag! ;)

Och jag tycker vidare, så får vi se hur det går! ;)
Så verkar det vara många som kallas till gatufotoarenan, gatans teater! Titta tex på hur många bilder som ligger i Gatufotopoolen här på Fotosidan! Nu har antalet bilder här på FS inget att göra med hur bra fotografer det finns såklart! Men varför så många kallas till gatan , vet jag inte riktigt heller! Det kanske e litet kittlande och spännande att fota så här! Men ibland undrar jag då varför man inte löper hela linan ut litet bättre! Det e ofta fotograferat lång ifrån, och så gör man ofta en "pratbubbla" till bilden så betraktaren förstår va bilden handlar om!

Men, jag har faktiskt sett gatufotografer, här på Fotosidan, som inte ger bilden någon rubrik, utan det blir bara filnummer! Och ofta så talar den bilden själv så pass bra till oss, så någon pratbubbla eller rubrik behövs inte! Så varför inte pröva att jobba litet så vid tillfälle! Jag blir litet störd då jag tittar på en bild där fotografen redan talar om vad bilden betyder! Ursäkta min lilla egenhet!  ;)

Men hur som helst, många verkar vara kallade till gatufototot, men jag tycker nog ändå att få verkar "våga tillräckligt", så det blir mest någon slags avståndsgatudokumentär! Tycker jag! :) Ofta med för många bilder, just för att det går att ta många bilder numera! Men jag tycker ändå att man borde våga litet mer på gatan än att bara ta många bilder! För människor e inte farliga! :)

Å nu e det här e bara vad jag tycker, å det e ingen naturlag som man behöver bry sig om! De e bara mitt personliga tyckande! ;) Vill bara skriva det så ingen tar det här personligt och bryter ihop efter att ha läst det här! Det här e bara en åsikt! ;)

Ha nu en bra fortsättning på det nya fotoåret!
/Bengan

Inlagt 2020-01-03 14:41 | Läst 2358 ggr. | Permalink
Bra inlägg. Har gjort liknande reflektioner.

/F
Intressant text! Tekniken motarbetar genrens manifest.
Det publiceras väldigt mycket dåligt gatufoto på nätet. Och det har egentligen inte så mycket med teknik och brännvidd att göra. Man måste inte ha 35mm eller mindre för att lyckas. Det går att ta bra gatufoto med betydligt längre brännvidder ( eller motsvarande beskärning). Men de finns en och annan som publicerar jättefina grejer här på FS.
Ha det gott
Hej Bengt. Om man tror att en bild är bättre därför den inte har någon rubrik, så har man nog inte riktigt förstått.
Inte är väl exempelvis Georg Oddners bild Basisten sämre för att han har titulerat sin bild Basisten?
Inte är väl Nils Dardels målning sämre för att han har döpt den till Den döende dandyn. Eller Peter Tillbergs målning, Blir du lönsam lille vän.
Om du kollar runt ibland de största berömda konstnärerna , fotograferna genom tiderna , så är det många som har en titel till sina bilder. Inte får man Bengt, bedöma en bild om den är bra eller dålig, för att konstnären eller fotografen har valt att ha en titel eller inte på sina bilder, elller visar på i text en detalj, som hen tycker är viktigt i bilden... Hade du inte lite bråttom när du skrev det här? Inte kan väl du mena att världsberömda fotografer som har valt att ha en titel, rubrik på sina bilder, är övertydliga och försöker hjälpa upp sitt misslyckande. Ps. Vem döpte din bild på en målare till Målaren.Det syns ju ganska tydligt att det är en målare?

Bengt H.
Frekeman 2020-01-03 21:48
Bengt, jag kan inte se att Bengan nånstans skriver att en bild blir bättre utan rubrik. Jag tror snarare att han delar min uppfattning om gatufoton och titlar/beskrivningar där jag vill hävda att det för betraktaren är intressantare att ta del av bild utan "instruktioner" i form av ofta underfundiga titlar och beskrivningar som hämmar ens fantasi när man läser bilden.

Att jämföra målningar och gatufoton tycker jag inte funkar så väl. De tidigare är verk som tar tid att skapa, som en novell eller en roman medan gatufoton är oregisserade ögonblick från gatans teater. Jag kan gott och väl tänka mig att sätta en titel på ett gatufotoprojekt eller en fotobok men att lägga till annat än plats och år/månad är helt onödigt och kan bara dra ned upplevelsen av ett gatufoto.

Merparten av de fotoböcker jag läst är väldigt sparsmakade med titlar även om det finns undantag. Niklas Lindskog, som vi alla känner som en duktig gatufotograf, ger sina bilder titlar för att man ska kunna refererar till dem vid en diskussion om bilden. Jag för min del menar nog det är lättare att beskriva bilden om det skulle behövas och det är nog också intressantare för fotografen att höra.

Mvh
Fredrik
bassa 2020-01-03 23:16
Ok. Det kanske beror på hur man tolkar Bengts text. Jag kanske har fel. Men att tycka att en bild utan rubrik, alltid är att föredra.Det kan jag inte hålla med om.Hur många bilder ser vi inte som verkligen skulle behöva lite hjälp på traven.
Ha det bra.
Bengt H.
Frekeman 2020-01-04 09:52
Om en bild behöver ”hjälp på traven” står den inte på egna ben. Hur förbättrar man sig och tar starka foton om man förlitar sig på titlar och beskrivningar? Observera att det är endast gatufoto jag kommenterar här.
Först och främst – Gott Nytt år på dig, Bengan!

För snabbhetens skull så punktar jag upp svar och kommentarer till din blogg på följande sätt:
- Som du förstås vet så är gatufoto i färg inte alls ovanligt. Tyvärr är det många som dock fortfarande verkar tro att gatufoto ska vara i svartvitt!
- Anledningen till att det inte blir så många bättre bilder trots alla tekniska finesser är att det är en massa annat som är så mycket viktigare. Du nämner det där med att våga - oftast rör det sig om att våga gå nära men egentligen så är det väl att våga placerar sig där man vill för att bilden skall bli bra. För att lyckas med det senare så hjälper det nog om man har en någorlunda uppfattning om vad som kan bli ett bra gatufoto. Det leder mig till nästa punkt...
- Många fotografer verkar inte ha studerat tillräckligt mycket gatufoto eller så studerar man "gatufoto" från fotografer som är okända i gatufotokretsar men som har ett stort följe av prenumeranter på YouTube eller Instagram. Deras populäritet ger dem auktoritet och vad de hävdar om vad som är gatufoto och vad som är bra blir då sanning för många. Ytterst tveksamt om deras alster skulle klara sig bra i exempelvis de tävlingar som ofta äger rum i samband med de internationella gatufotofestivaler som äger rum årligen. Där medverkar ofta stora gatufotonamn som exempelvis Joel Meyerowitz, Alex Webb och Matt Stuart.
- Jag håller helt med dig att en bild ska klara sig utan rubrik och "pratbubbla" och propagerar för det då och då i mina bildkommentarer i gf-poolen.
- Att många känner sig manade att testa gatufoto är väl bara bra, tycker jag. Gatufoto har inga större krav på utrustning och det är för de flesta lätt att ta sig till områden där man kan gatufota. Gatufoto är lätt att utöva men det är samtidigt väldigt svårt att lyckas med att skapa bra gatufoton. Det är väl en utmaning som lockar om någon?

Mvh
Fredrik

PS. Jag bröt ihop initialt men mår bättre nu! ;-)
Kolla i en pool för naturfoto eller för sportfoto, i alla genrer är det gott om dåliga bilder. Inget fel med det, innan man kan gå måste man krypa. Hellre att folk tar dåliga bilder än inga alls.
En tanke: Det kanske är lika många bra bilder i gatufotogenren som tidigare? Men, det är så många fler bilder totalt, så det verkar som om det vore färre, relativt sett alltså; många fler som fotograferar, många fler som tar många fler bilder nu är förut...
Så det blir svårare att hitta de bra bilderna i flödet.
En tanke till: Det är nog lockande att försöka ta gatufotobilder. Det är ju ganska lätt för det flesta att ta sig till stan, någon stad. Men, för att hitta de bra motiven krävs övning, för att bli en bra gatufotofotograf krävs att man tränar, och som med en del fisketurer, det blir inte alltid fångst, det räcker inte att man bara sådär på måfå slänger ut en lina och ett bete (här krävs det också övning, och kunskap).
Men håller med i övrigt. Jag ser inte heller - i mina ögon - så många bra gatufotobilder. Det lustiga är att många berömmer de bilderna i alla fall.
God fortsättning//GöranR
Tack för alla tänkvärda kommentarer! Jag va nog litet nervös hur det här skulle uppfattas! Men jag tror, att den fotograf som e säker på sig själv och vad den gör, klarar en så'n här blogg!
Mvh Bengan



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg