Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 164 / Miljöpremie och Dogma-foto!

 

Ok, här kommer litet äldre bilder, bilder från vår Malmö/Köpenhamnsresa för nå'n månad sedan.

Vi hade ju planer på att ta ta tåget, för vårt hotell i Malmö låg bara 10 minuters gångväg från stationen.
Men efter att ha tittat på SJ:s hemsida, och försökt få litet koll på priser, så gav jag upp...
Och det finns en del olika möjligheter att få tag på biljetter.. :)
Tex, biljetter via auktion...
"Nu säljer vi våra sista lediga platser på auktion. Ibland kör vi med fulla tåg då många vill resa med oss,
men periodvis kör vi med halvfulla tåg och det är dessa lediga platser som vi nu auktionerar ut.
Så här går det till: Utropspriset på tågbiljetterna är alltid 1 kr.
Auktionerna startar tidigast 48 timmar innan och avslutas sex timmar före avgångstid."

Suck!!
Man kan väl i framtiden även ha auktion på annat, tex: 
Å nu finns det även några lediga platser på Fritidshemmet Daggmasken,
auktionerna på dom platserna startar tidigast 48 timmar innan och avslutas sex timmar före öppningsdax....  ;)  ;)

 

Ok, nu er'e så med SJ, så vi tog bilen....

Under bilresan ner passerade vi karavaner med långtradare.
Efter några mil började jag fundera... Jag vet det tar litet tid ibland! ;)
Vilken miljöpåverkan har inte alla dessa transporter?
Och trafiken har säkert ökat de senaste åren...!?

 

Ingen dum fundering ;)
En artikel om den tunga trafiken och dess påverkan på miljön kom i DN en vecka efteråt!


Kommer då också osökt att tänka på Etanol-satsningen...ursäkta mej! ;)
Och en artikel i Forskning&Framsteg för ett halvår sedan.. nr 7 2007
http://fof.se/?id=07712&statistics=nb10-5

Artikel inleds med: "Satsningen på etanol som bilbränsle går inte att motivera med miljöargument 
Men mycket tyder på att etanoltillverkningen är ett slöseri med energi och att etanolen,
stjäl resurser från andra effektivare sätt minska utsläppen av växthusgaser....."
Och som en sammanfattning: "Den som är intresserad av att minska sin klimatpåverkan ska alltså snarare satsa på en bränslesnål bil än en mer bensintörstig som kan köras på E85. Det bästa vore en kombination av de två,
eller förstås ännu hellre att åka kollektivt".

Och att få Miljöpremie för att köpa en ny bil?
Jag tycker nog det verkar konstigt...ologiskt på nå't sätt!?
En ny bil, som tar energi och materialresurser att tillverka, å se'n etanol på det, å så en rabatt?

Tycker att en rabatt eller premie det borde man få om man INTE köper en bil? ;)

Eller varför inte så här i stället, man får en premie var gång man åker tåg! :)
Får då sparar man verkligen miljön, och det borde väl premieras? :)

Och då kanske man kan på en gång konstruera om det hela radikalt!
Istället för att få en premie var gång man åker tåg,
så skulle man göra det mycket billigare (och enklare) att åka tåg, och resa kollektivt! 
Vilken smart idé va!? :)

Å jag kommer ihåg när alla enkla resor med Storstockholms Lokaltrafik kostade 20:-
Det känns som om vi redan varit i framtiden på nå't sätt...!?
Jag kunde resa till universitetet i Freskati och tillbaka till Gnesta för 40:-
Ok, nu er'e nya tider, andra tider, så tillbaka till framtiden!! :)

 


Miljöfunderingar efter bilresan till Skåne alltså!

Å visst fanns det annat att titta på än bara långtradare på vägen....

Resebilderna är tagna med Leica M6, Ultron 28 mm, Tri-X i D-76.


/Bengan

Ps. Och glöm inte Dogma-träffen nu på onsdag! :) 

 


Å så sista bilden, den e tagen med M Leica och 35 mm, Tri-X i D-76.

 

Inlagt 2008-06-02 21:30 | Läst 6422 ggr. | Permalink
Helt rätt tänkt Bengt. Jag funderar mycket på hur jag effektivast kan transportera mig. Utbredd verksamhet från Rågsved till Kista, samt en hel del innaför tullarna.
Nu satsar jag på kollektivtrafik in till stan och bil till rågsved och kista. Bytte bil i höstas till en 02 som gått 5000 mil, drar ca 0,75 i blandad stadstrafik.
Vi syns den 4:e
1969-1972, så pendlade jag mellan Södertälje och Stockholm. 1971 kom SL-kortet, 50 riksdaler i månaden och fritt resande i hela SL-området. Kortet kallades för "50-kortet", och behöll sitt pris i flera år.
Auktionera ut överblivna sista minuten-biljetter är en lysande idé, tycker jag. Det är många som faktiskt får sina biljetter för en krona, eller åtminstone väldigt billigt.

Ett tips för den mindre våghalsige: boka en vanlig biljett med avbeställningsskydd (kostar väl en femtiolapp extra). Se om du kan få en mycket billigare biljett på auktion. Om du lyckas, avboka den vanliga.
Svar från Benganbus 2008-06-03 10:15
Hej Anders, visst är det en lysande idé, för SJ, och för många kunder, helt klart.
Så måste ju ett affärsdrivande företag agera.
Men om man skall försöka åtgärda en hotad miljö, så borde man nog koppla ihop SJ med ett större tänk, ett tänk inte bara för den lokala vinsten i SJ, utan en större vinst, en miljövinst för hela Sverige, så är nog min tanke och mening.
Mvh Bengan
Ja, vår miljöpolitik är åt helvete fel. Men du fick ju en fin bild från bilresan iaf, gillar bilden med de två flygplanen (viggen och draken?) på! :)



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg