Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4632 / Batterifrågan e * UPPDATERAD!

* Se min kommentar! Klimatkort! :)

.

Så här skrev jag i en bloggkommentar i går: "Vi håller på att klamra oss fast vid att batterier kommer att fixa det mesta!" Och det är så jag upplever det! Vi sitter och väntar på Godot, och vi kan inte göra något, för vi väntar bara på alla batterierna!

Och klimatgrannen e inne på sin tredje Tesla, andra grannar fattar det här med den lokala vattenbristen och beställer några tankbilar från en annan kommun för att fylla sin pool , en tredje granne klär hela taket med solpaneler och snart så kommer det batteriflygplan så vi kan fortsätta att flyga som vanligt! Tekniken ger framtidsoptimismen för dom!

Med andra ord, så tror jag inte att vi alla kommer att kunna flyga som vanligt, de e bara dom "klimatsmarta", dom som har råd, gott ställt alltså, som kommer att ha det nästan som vanligt! Med en ny Tesla varje år, och att kunna fylla poolen via tankbilar och klä huset med solpaneler! De e bara dom som kommer att ha råd att flyga framöver också! :)

Vad i övrigt, så har jag plockat fram min cykel! Man tager vad man haver sa Caisa Warg! :)

/Bengan

Inlagt 2019-06-03 07:49 | Läst 2314 ggr. | Permalink
Mer och mer batterier blir det i allt fler produkter, sparkcyklar, skateboards, cyklar med mera. Samtidigt utvinns kobolten som är en viktig komponent i batteritillverkningen av barn och vuxna som jobbar under vidriga förhållanden i gruvor i Kongo. Allt för att vi ska kunna döva våra västerländska klimatsamveten. Jag är beredd att betala extra för att arbetarna ska få skäliga löner och bättre arbetsförhållanden, och att barnen ska kunna gå i skola i stället, även om det innebär att priserna skenar iväg.
/MIkael
Ett stort problem detta att så många inte inser att vi radikalt måste ändra våra liv. Gick med i en facebookgrupp som var en motreaktion mot "bensinupproret" men ledsnade ganska snabbt. Alla verkar tro att det bara är att köra på som vanligt med batterier istället och så kom hela diskussionen att handla om att slå batterier i skallen på varandra. Om man dessutom ville se att klimatet, om än livsviktigt, bara är en av massor av livsviktiga miljöproblem som vi måste komma åt om det skall finns någon framtid på planeten, såväl för oss som för alla andra (och betydligt nödvändigare) djur.
/Affe
Hej,
Den cykelen är grann och behöver bara en motor. Å den går väl på en brödbit.
Batteri är en nödvändighet för framtiden. Tyvärr begränsas spänningsuttaget av grundämnena i det periodiska systemets båda övre hörn.
Koboltutvinning med barn är en skam, och måste stoppas, men det är bara en del av förbrukningen som kommer från den delen av världen.
Vi begränsas alltid av naturtillgångarna.

Klapp
Bob
He he, bra skrivet! Håller med..
Hälsn!
Det finns så mycket i den uppskruvade klimatdebatten som är kraftigt överdrivet och dysfunktionellt. I bakgrunden finns intelligenta och kunniga människor som försöker göra sina röster hörda. Men de når tyvärr inte inte igenom brölandet som pågår just nu. Att många politiker ser sin chans att använda klimatet som politiskt slagträ gör knappast saken bättre.
Ja de flesta verkar ha glömt bort de grundläggande fysiklektionerna i grundskolan. Jag tänker på energiprincipen. Vi måste minska energinyttjandet om vi vill nå de effekter man önskar.
Håll fast vid vedspisen. Undrar för övrigt hur det framväxande klimatsmarta samhället tänker att hantera batteri baksmällan. Jag tycker att det ropas för mycket hurra, utan att ha inbegripit eventuella konsekvenser/NE
Ännu så länge så är det batterier till mobiltelefoner, surfplattor, laptops, kameror och andra prylar som utgör 80 % av volymen. Sverige skulle stanna utan batterier till mobiltelefonerna. Nu då kopparnätet klipps ner blir de helt nödvändiga.

2022 räcker inte de koboltgruvor som finns. Det är svårt att starta nya legala gruvor. Det löser Marknaden. Den informella ekonomin hittar metallerna på ena eller andra säkerligen olämpliga sättet.

Kina och Sydkorea återvinner en del av batteriinnehållet. Vad och hur mycket beror på Marknaden. 14 000 ton kobolt 2018. Det är 10 - 20 % av åtgången beroende på hur man räknar, kobolt används till mycket mer än batterier. Troligen ökar återvinningen i takt med metallpriset.

Peter Carlssons Northvoltprojekt i Skellefteå är inställt på att tillverka batterierna med ström från vattenkraft och vindkraft samt att allt ska återvinnas då ´batterierna inte fungerar längre.
Efter andra världskriget hade vi ransoneringskort! Då vi måste dela på det knappa som fanns i samhället! Tror det vore bra att återuppliva igen! Nu när vi har tusen ggr bättre teknik för "ransoneringskort"

Alltså, varje svensk får ett klimatkort! Å då har man räknat ut vad klimatet tål per person/år!

Å det man inte använder på kortet, kan nå'n annan få köpa! Det e som att sälja aktier typ! Eller byta fonder!
Så moster Elsa kan sälja sina flygresa och en del av sin köttkonsumtionen, och få litet pengar för det under året!

Lätt som en plätt, om bara viljan finns! :)
B)
Sven Blomquist 2019-06-04 10:45
Smart tänkt och bra skrivet!
Bra skrivet. Eftersom det de facto faktiskt är något av en alarmsituation kanske det behövs ett larmande och gny. Det bör helst vara färdiglarmat om ett decennium. Sen börjar det verkligen brinna i knutarna.



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg