Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4616 / Det här med att åka tåg ned i Europa, ska det va så himla svårt!
(Alfred Döblin)
Det va en stor artikel i DN i dag som förklarar varför det e så svårt att åka tåg ned till Europa! Man räknar upp alla olika spårstorlekar på vägen, olika volt i ledningarna, alla olika bredder på tunnlar och vagnar, och att det e olika förareutbildningar! Mao, DN förklarar hur himla svårt det här är!
Svaret i korthet av i artikeln i DN är:
1. Det e gamla grejer/tågsystem.
2. Olika signalsystem.
3. Byråkratiska hinder.
Men va f-n man behöver väl inte köra svenska lok och vagnar ända till Spanien/Italien,
det går väl att byta tåg vid gränsen!
Vi åkte tåg för ett antal år sedan från Stockholm C till Garda i Italien! X2000 till Lund, bytte till nattåget för färjan, och så till Berlin, och där snabbtåget ICE vidare mot Italien, för byte till ett Italienskt tåg vid Italienska gränsen! Visst tog det ett dygn, men det flöt på ganska bra, och det fanns en bra restaurangvagn i ICE-tåget! Och vid tågbytesstationerna, så fanns det fika, glass och en del kul saker att titta på och fota! Så själva resan blev som en egen liten minisemester!
Så vad jag vill säga med det här, jo att det saknas en samordning inom EU för det här miljöresandet! Och inte minst, en central och enkel bokning!
/Bengan
Ps. Nu har det här inget med EU-valet att göra! Jag måste nog påpeka det! Å så Tårtan i morgon!
Men om nu Sverige och EU tycker att miljö e viktigt, så borde det finnas både en statlig tågresebyrå och även en överstatlig EU-tågresebyrå som hjälper oss medborgare som vill resa miljövänligare, att på ett enkelt ställe, internet typ, boka resan snabbt och enkelt! Ungefär som man bokar flyg, fast enklare! :)
/B
Det lär bli flyget igen!
Jag har kollat tåg/flyg tidigare tof Wien mm och det fungerar bara inte. På plats i Europa fungerar det helt ok, men från Sverige är det struligt.
Skidresa till S:t Anton! Å det funkade bra. Kan vara att flyget va dyrare än tåget då! :)
/B
Kolkraft kanske eller?
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/energi-och-klimat/jamfor-trafikslag/
I Sverige tillverkas strömmen av vattenkraft, kärnkraft och vindkraft. Klimatpåverkan är liten.
Nere i Europa varierar det. Polen har mest koldriven el, Frankrike mycket kärnkraft, Italien en hel del gas. Nederländerna kör nu tågen på 100% vindkraft.
Men även i sämsta fallet, 100 % koleldad el, så är klimatavtrycket cirka en tjugondedel av flygets.
https://www.flightradar24.com/
Ha en bra dag när du vaknar!
/B