Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4616 / Det här med att åka tåg ned i Europa, ska det va så himla svårt!

(Alfred Döblin)

Det va en stor artikel i DN i dag som förklarar varför det e så svårt att åka tåg ned till Europa! Man räknar upp alla olika spårstorlekar på vägen, olika volt i ledningarna, alla olika bredder på tunnlar och vagnar, och att det e olika förareutbildningar! Mao, DN förklarar hur himla svårt det här är!

Svaret i korthet av i artikeln i DN är:
1. Det e gamla grejer/tågsystem.
2. Olika signalsystem.
3. Byråkratiska hinder.

Men va f-n man behöver väl inte köra svenska lok och vagnar ända till Spanien/Italien,
det går väl att byta tåg vid gränsen!

Vi åkte tåg för ett antal år sedan från Stockholm C till Garda i Italien! X2000 till Lund, bytte till nattåget för färjan, och så till Berlin, och där snabbtåget ICE vidare mot Italien, för byte till ett Italienskt tåg vid Italienska gränsen! Visst tog det ett dygn, men det flöt på ganska bra, och det fanns en bra restaurangvagn i ICE-tåget! Och vid tågbytesstationerna, så fanns det fika, glass och en del kul saker att titta på och fota! Så själva resan blev som en egen liten minisemester!

Så vad jag vill säga med det här, jo att det saknas en samordning inom EU för det här miljöresandet! Och inte minst, en central och enkel bokning!

/Bengan

Ps. Nu har det här inget med EU-valet att göra! Jag måste nog påpeka det! Å så Tårtan i morgon!

Inlagt 2019-05-21 15:14 | Läst 1806 ggr. | Permalink
Kommer du ihåg vad tågbiljetterna kostade t o r Sthlm-Garda ?
Svar från Benganbus 2019-05-21 18:57
Kommer inte ihåg tyvärr, för det här va en Charterresa, Blue Train, Fritidsresor, och vi tyckte det skulle vara både intressant och miljövänlig att pröva tåget för den här resan! Det här va för en 15 år sedan, vi va tidigt ute liksom! ;) Hittade en länk om det: https://miljonytta.se/banner-visita/blue-train-for-en-gronare-resa/
Svårt, men det lär ska finnas två resebyråer i vårt land som kan boka tåg ner till Europa. Den ena ligger i Alingsås.
mombasa 2019-05-21 18:18
Den andra ligger i Kalmar. Väldigt kompetenta.
Svar från Benganbus 2019-05-21 19:02
Tack Måns och Gunnar!
Men om nu Sverige och EU tycker att miljö e viktigt, så borde det finnas både en statlig tågresebyrå och även en överstatlig EU-tågresebyrå som hjälper oss medborgare som vill resa miljövänligare, att på ett enkelt ställe, internet typ, boka resan snabbt och enkelt! Ungefär som man bokar flyg, fast enklare! :)
/B
Jag har åkt en hel del med tåg till o från Österrike mm. Ganska trevlig men dyrt. Nu skall jag resa till Berlin i höst och trodde att tåget skulle funka bra. Men, jämfört med flyg skulle det ta 7 timmar mot en timma med flyget (från Göteborg) och kosta tre ggr mer.
Det lär bli flyget igen!
Jag har kollat tåg/flyg tidigare tof Wien mm och det fungerar bara inte. På plats i Europa fungerar det helt ok, men från Sverige är det struligt.
mombasa 2019-05-21 20:25
Fast hur lång tid tar flyget egentligen? Ut till Landvetter, i god tid och incheckning, likartad procedur i Berlin Tegel och sen bussen in till centrum. Nja inte en timme i alla fall. Men bor man vid Kudam, Bleibstrustrasse så tjänar man kanske en halvtimma. Bon voyage, eller Gute Reise kanske man ska säga.
Kommer ihåg en annan tågresa, men det här va för ännu längre sedan!
Skidresa till S:t Anton! Å det funkade bra. Kan vara att flyget va dyrare än tåget då! :)
/B
Bortsätt från det vanliga strulet med tågresor är det någon som har koll på hur elen till framdrivning av dessa tåg i europa produseras?
Kolkraft kanske eller?
Måns H 2019-05-21 22:18
Tåg är energisnåla. Energi per passagerarkilometer drygt 10 % av bilismens och en liten bråkdel av flygets. Se länk.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/energi-och-klimat/jamfor-trafikslag/

I Sverige tillverkas strömmen av vattenkraft, kärnkraft och vindkraft. Klimatpåverkan är liten.

Nere i Europa varierar det. Polen har mest koldriven el, Frankrike mycket kärnkraft, Italien en hel del gas. Nederländerna kör nu tågen på 100% vindkraft.

Men även i sämsta fallet, 100 % koleldad el, så är klimatavtrycket cirka en tjugondedel av flygets.
Rhodos 2019-05-21 22:35
Jag antar att du jämför med flyget ur ett globalt perspektiv
Måns H 2019-05-21 23:06
Jämförelserna är per passagerarkilometer.
Rhodos 2019-05-22 07:15
Ett tillägg, hur stor andel av detta bidrar semesterresenärer från vårt land med

https://www.flightradar24.com/
Jag reste en hel del till Berlin på 70-talet med tåg. Då var det billigt och flyg var dyrt. Stockholm-Trelleborg-Sassnitz-Berlin genom DDR. Stenhård koll, pass med stämplar och koldoften över landskapet. Minns inte vad det kostade, kanske som en flygbiljett samma väg med Norwegian idag. Skulle gärna åka tåg till Spanien eller Italien t ex men det är alldeles för dyrt och krångligt att boka. Tyvärr.
Förr var det jättedyrt att flyga, billigare att åka tåg. Så borde det fortfarande vara, svälvklart ska det vara dyrare att åka snabbt än att åka långsamt.
Tåg är att resa på riktigt. Det är kul att se att intresset är återuppväckt, men det är också lite med förvåning jag ser att få egentligen är särskilt sugna på äventyr. Väldigt många vill ha allt bokat långt i förväg och utan något som helst krångel, och helst utan att prata med någon. "På min tid" var grejen att kanske lära känna lite folk och bestämma sig för att stanna en vecka. Eller vakna i Venedig, komma på att där har man inte råd att vara kvar, och dra till Barcelona eller Berlin, beroende på var man har någon kompis att hälsa på. Att sätta ihop de arton polska orden man snappat upp för att köpa biljett och en macka på en landsortsstation för att man klivit på ett tåg åt fel håll. Inte dela språk men en pava vin med en rumän på väg till jobb i Bosnien. Många fina minnen, och jag hoppas få uppleva lite mer sånt i höst.
Rhodos 2019-05-22 07:01
Att uppleva det du skriver om är väl trevligt om man känner och har möjlighet att bege ut på sådana ”äventyr”, somliga tar cykeln till Katmandu eller tågluffar, personligen så vill jag komma till ort och ställe så smidigt som möjligt och lära känna miljö och människorna där dels beroende på ekonomiska och tidsmässiga skäl max två veckor/resa så färden från A till B är för mig personligen totalt ointressant.
Ha en bra dag när du vaknar!
MattiasL 2019-05-22 12:02
Förstår, och det säger kanske en del om tiden vi lever i. Inte alls någon kritik mot personliga val eller livssituationer alltså, utan mer en reflektion om att tempot är uppskruvat och vi ofta måste klämma in saker, mellan jobb och andra förpliktelser. Hamnar själv i det läget då jag vill lägga ett par dagar på en tågresa till fotojobb, men så blir det tidsknipa och flyg.
Det här har jag nog sagt förr, att det va ofta mycket lättare att spontanresa med tåg förr! Man steg på tåget och löste biljett! :)
/B
Rhodos 2019-05-22 09:08
Visst var det så och så fungerade tågtrafiken också 😉☺️



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg