Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4560 / Utbredd okunskap om vissa saker e bra! :)
Det är då man kan köpa i lugn och ro! Om man har en egen kunskap såklart! Men om någon trissar upp intresset, genom att berätta om produkten, marknadsföra produkten, det känner ni igen va, då börjar marknaden att fungera, och flera blir intresserade, och då stiger priset! Marknaden e såklart bra, om man har nå't att sälja! Men skall man som låginkomstagare köpa nå't, då gäller det att marknaden inte har fått nys om det man tänker köpa!
Marknaden hade inte så mycket koll på Jupiter-3 tidigare då jag köpte mina Jupiter! "Vadå Jupiter-3? Från Ryssland? Då e det bara kommunistskräp!"
Visst e det så sa jag, och köpte dom billigt! :)
Och den här Jupiter-3 från Krasnogorsk, verkar vara ett "examensarbete", eller hur jag skall uttrycka mig då det e bra gjort! Efter ett antal tester, så ser jag ingen skillnad, eller kanske en marginell skillnad, mellan den här Jupiter-3 optiken från 1951 och Jena-originalet! Så optiktillverkningen i Krasnogorsk verkar ha fungerat bra under den här tiden med hjälp av tyska maskiner, tyska tekniker och tyskt glas! :)
Å då den här Jupiter-3 optiken e så bra, så har jag satt den på den bästa M Leican såklart! :)
/Bengan
Ps. Tårtan på onsdag!
Eftersom Jupiter-3-optiken är så bra, varför sitter den nu inte på ett ryskt kamerahus av högsta kvalitet i stället för på en Leica M? Om dom där kunde tillverka förstklassiga objektiv, så kunde dom väl också tillverka förstklassiga kamerahus?
mvh
/B
Zeiss Sonnar 1,5:an va optikens graal på 1930-talet, men folk fattade det inte i början! Se'n fattade man det, och den som hade råd beställde Sonnar 1,5:an i Leicafattning!
Nu kommer det! :)
Sovjet tog delar av den Tyska industrin som krigskadestånd efter Andra värlskriget, och då även Zeiss, och flyttade bla objektivtillverkningen från Jena till Krasnogorsk! Och där tränade man ryska tekniker på att göra Sonnarobjektiv! Man hade tagit Tyskt glas med sig också! Så första åren fram till 1952 c:a så vad det replikor/kopior av det som tillverkades i förr i Jena, som nu tillverkades i Krasnogorsk! Och när ryssarna fick fram eget bra optiskt glas, så räknades optiken om till det ryska glaset, 1950-tal! Och fortsatte man, i all fall med Jupiter-3, att göra mycket bra replikor/kopior av Sonnar 1,5/5 cm! Nu e det här mycket, mycket kortfattat och en mycket enkel historiebeskrivning, ursäkta! ;)
Så sammanfattat, Jupiter-3 e en mycket intressant och bra optik! Och Lomography har ju låtit nytillverka Jupiter-3! Och den kinesiska objektivtillverkaren 7Artisans använder Sonnar-konceptet i några av sin konstruktioner år 2018!
Och frågan varför ryssarna inte har någon bra kamera, det blir nog en ännu längre historia! ;) Men vad gäller Jupiter-3 så handlar det om att Jupiter-3 inte är en rysk optisk konstruktion från början, utan Jupiter-3 är ju en replika av Sonnar 1,5:an! En replika/kopia som ryssarna gjorde bra!
/B
kanske min kommentar/inlägg blev lite för tillspetsad (provikativ?) men jag fick iaf ett informativt och tillfredställande svar...jag är själv ganska okunnig på analog (östeuropeisk?) kamerahitoria, men icke desto mindre är jag klart intresserad!
Jag har t ex oxå försökt följa Peter Hennigs intressanta essäer, som tidigare kom regelbundet. Men jag tar till mej så mycket jag kan, även från andra medlemmar här på Fs!
I och med att jag för ett par år sedan köpte en länge önskad M6:a, är det roligt att få lära sig mera!
/B
Konstruktören till Sonnar 1,5/5cm, Ludwig Bertele, ansågs vara sin samtids största optiska geni. Efter att ha beräknat ett antal banbrytande extra ljusstarka objektiv för firma Enemann kom han till Zeiss år 1926. Sonnar 1,5/5cm introducerades tillsammans med Contax I år 1932. Objektivet hade världsrekord i kompakthet (massa/ljusstyrka/uttecknat format), ett världsrekord som Sonnat-ett-femman håller än i dag. Objektivet var det enda som, fastän det då saknade antireflexbehandling, kunde användas tämligen ogenerat ute på den starkt solbelysta badstranden. Vidare lyckades Bertele med en för tidens förhållanden mycket långtgående korrigering av den sfäriska aberrationen (den böjda ytans avvikelse). På 1930-talet var därför skärpan helt enastående – men än i dag är det ett skarpt objektiv.
Ryssarna gick iland med en mycket välgjord replika i och med Jupiter 3. Det är klart att det har sitt intresse – jag har själv ett antal J3-objektiv i vitrinskåpet, och jag plåtar lika gärna med ett Jupiter 3 som med en Sonnar.
/B
Under det tidiga 1950-talet kom en ganska lättidentifierbar vändning till Leicas förmån. 1953 kom det första Summicronobjektivet – och Leica började äntligen komma ifatt Zeiss på objektivsidan. 1954 kom Leica M3, som till att börja med togs emot med stor skepsis av Leicafolket – men som på lite sikt befäste Leicas nya ledande roll inom småbildsfotografin
mvh/B
/B
https://www.tradera.com/item/342578/342550776/jupiter-3-1-1-5-f-5cm-aldre-sovjet-objektiv-for-zorki-leica-fed
Ser ut att ha varit med om ett och annat, verkar dyrt för skicket (säljaren kanske följer Bengan? ;-) )... Själv passar jag; mitt Summilux får nog duga i fortsättningen också...
Det e nog så att priserna stigit sedan jag köpt mina Jupiter-3 , mycket beroende på, som jag skrivit tidigare, att när jag köpte dom så va inställningen, "Det där e bara ryska skräpgrejer!" Okunskap va nog det som gav mig chansen att köpa billiga Jupiter-3 och även Sonnarer! :)
/B