Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4427 / Nostalgi, eller räcker de här äldre optikkonstruktionerna? Å sista Tårtan för 2018 nu på onsdag!
Det har kommit en del nostalgiska objektivkonstruktioner de senaste åren, typ Jupiter 3+ och nu Biotar via Kickstarter! Varför då? Har man tröttnat på de här mycket perfekta men tyvärr ganska själlösa objektiven som ofta finns idag? Men de e ju klart att man kan lägga på litet konstgjord själ i bilden via ett bildprogram i efterskott, istället för att köpa ett Jupiter 3+ eller ett äkta Jupiter-3! ;)
Här är info om Jupiter 3+
Å här e info om Biotar bla!
https://www.kickstarter.com/projects/315452809/the-rising-all-star-team-returns-legendary-biotar
Inte så mycket mer att orda om just nu!
/Bengan
Ps. Sista Tårtan för det här året nästa onsdag! Sedan får ni ledigt några veckar! :)
Inlagt 2018-12-06 09:14 |
Läst 1704 ggr. |
Permalink
Biotaren bygger på Paul Rudolphs Planar från 1892 - det klassiska dubbel-Gaussobjektivet från Zeiss. Willy Merté hos Zeiss räknade om den konstruktionen till Biotar 1,4/5cm år 1930 som provobjektiv. Därefter följde i faktisk produktion de här aktuella objektiven. Man kan säga att det är urtypen för det moderna ljusstarka normalobjektivet som har tillverkats ända in i våra dagar. Den moderna 1,4-normalen (från början räknad 1973 av Erhard Glazel vid Zeiss) skiljer sig från den ursprungliga Biotaren bara genom att den främre akromaten är upplöst, och att den bakre linsgruppen har utökats med en lins.
Sedan tror jag inte att detta har så mycket att göra med en nyvaknande och obändigt stark nostalgitrend hos konsumenterna. Troligen är det istället en följd av att man i dag kan tillverka vadsomhelst i hur stora kvantiteter som helst, och det till en relativt låg kostnad – det handlar ju bara om att sätta tillräckligt bra datorprogram på underlagen från de klassiska objektivberäknarna. Sedan gäller det ju att sälja också, och det är väl här som begreppet profilering kommer in.
Hursomhelst – väldigt roligt att uppleva att dessa klassiska konstruktioner har en plats, och går att sälja, i den moderna världen av i dag!
Med Mayer i Görlitz är det ju frågan om högst speciella omständigheter – det vill säga en planekonomis abrupta fall. Alla östtyska företag var uppbyggda med planekonomin i botten (naturligt nog). När den sedan försvann från den ena dagen till den andra, så var man ”lost in space”. Det går tragiska historier om de tidigare höga Pentacondirektörerna som sprang som skållade råttor i Västtyska banker med prototypen av den nyaste Prakticamodellen i handen. Det gick inget vidare.
I detta fall är det, vad jag förstår, Tokina som skall stå för själva produktionen. Det är ju ett så pass stabilt och erfaret företag, att man får förutsätta att man har sett om sitt hus innan man har gått in i den här produktionen.
https://www.meyer-optik-goerlitz.com/en-us/#
Dom skulle faktiskt kunna vara tillverkade i Jena inom den del av det gamla VEB Carl Zeiss JENA som inte återförenades med Zeiss i väst - det vill säga Jenoptik GmbH.
Formulan är som du konstaterar enkel - formellt vill säga. Det hindrar inte att det kräver både avancerad beräkning och en tillverkare som har på fötterna, för att dom skall nå den standard som dom skryter med (central skärpa vid nedbländning som slår de flesta moderna objektiv på marknaden).