Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 152 / Bildskola.

 


Flicka på Gröna Lund 1964.  M Leica, 35 mm, Tri-X.

" Den här bildskolan lär ingen att bli fotograf eller att ta de bra bilderna.
Den visar ett sätt att skaffa sig en egen metod.
Och man måste vara nyfiken, man måste ha tolerans och man måste sätta sig in i det ämne man väljer att skildra.
Och man måste på något sätt leva med det, skaffa sig personliga hållpunkter när man skall dokumentera något av betydelse för en själv.
Därur föds den personliga metoden.

Man skall ta sina bilder på allvar, ta sig själv och sin idé på allvar. Och man skall uppträda öppet som fotograf.
Det betyder att kameran är synlig och att man redovisar sina syften.
Det gäller att etablera en kontakt, bli accepterad i miljön.
Att fotografera så man kan komma tillbaka dagen därpå", säger Christer Strömholm.

Läser vidare om de olika tekniker Christer använder, och att "du måste lära känna din kamera"!
Det var bla Christer som myntade begreppet "En kamera, ett objektiv, en film, en framkallare..."

Han berättar också om sin fotografering av arkitekten Le Corbusier, skulptören Ciaccometti och om nattfotografering på Place Pigalle, hur han där fotograferar på utandning, och mera om sin utrustning.
Tri-X åtta minuter i D-76, 400 ASA, 35 eller 50 mm på M Leican.
Christer föredrar 50 mm...

Visst har tekniken förändrats sedan Christer skrev det här, men den fotografiska metoden finns kvar.

/Bengan


Roulettespel på Gröna Lund 1964.  M Leica, 35 mm, Tri-X.

 

Inlagt 2008-05-03 22:34 | Läst 5384 ggr. | Permalink
Jag plockade ner en hög 20 år gamla fototidningar från vinden för ett tag sedan för att bläddra i, hittade bl a Christers fotoskola. Det slog mig hur mycket som är oförändrat men också hur mycket digitaltekniken (inte bara inom foto) har förändrat vår vardag. Tänk bara på detta media, dvs datorn och "nätet"...

/Per
Svar från Benganbus 2008-05-04 10:56
Det kanske är det som ställer till det bland många nya fotografer,
teknikförändringen!?
Som gör att man kanske tror att metoden också förändrats...!? ;)
/Bengan
Kan mycket väl vara så... Är det inte så att många fotoskolor låter eleverna börja manuellt med sv/v film? Jag hoppas det i alla fall... Jag har fotat mer eller mindre aktivt sedan jag var runt 7-8 år (fyller 50 i år), först med föräldrarnas helt manuella kamera (Kodak Retina, farsan använder den fortfarande!) och sedan med allt mer avancerade kameror; systemkamera blev det när jag fick egen inkomst. Nu har jag en digital systemkamera av senaste typ. Och kör den oftast i läge "M" med spotmätning och även ibland manuell fokusering. Cirkeln är sluten...? Tror många skulle behöva uppleva den känslan av att det är jag som styr, inte kameran. Jag tror att då blir man mer fokuserad på motivet precis som Christer var ute efter, tekniken blir ett medel och inte ett hinder.

/Per
Det här är en intressant och komplicerad fråga.
Och utgångspunkten måste nog vara, vad vill jag med min fotografi!

Fotoskolor har ambitionen att utbilda fotografer för yrket, där måste man i slutändan fokusera på dagens teknik för att fotografen sedan skall kunna agera på en kommersiell marknad.

Christers fotografering hade nog andra motiv.
Man kanske kan kalla den "konstnärlig?"
Den "utbildningen" kräver nog något annat, eller som Christer säger..."man måste leva med det, skaffa sig personliga hållpunkter när man skall dokumentera något av betydelse för en själv..."
"Man skall ta sina bilder på allvar, ta sig själv och sin idé på allvar...."

Och det här kan ta några år...
om man skulle vilja påbörja den resan!
/B
Han sa mycket klokt den käre Christer :)
Jäkligt fint ljus i den övre bilden tycker jag, och som sagt, det behöver inte vara knivskarpt jämt ;)
-affe



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg