Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3943 / Endast för förryckta! Miniracing!



Jag blev påmind på senaste Tårtan om ett av mina tidigare liv! Några år på 1970 och 1980-talet så tävlade jag i en bilsport som heter Miniracing! :) Man tävlade med bilar i skala 1:24 på en bana med åtta spår, och flera av de banor man tävlade på va c:a femtio meter långa! Det fanns två stora banor i Sth City, en på Hornsgatan och en på Kungsholmen! Man anordnade flera 24-timmars lopp! Det va tre förare i varje team! Man körde i tvåtimmarspass, vad jag kommer i håg, och vilade fyra timmar! Nåja, hände det nå't med bilen, så fick alla va vakna och hjälpa till! Jag tävlade i SM och NM och vann ett SM! Och så vann teamet minst ett 24-timmars!

.

Här ser man storleken på bilarna!

Banan man ofta körde på  såg ut som en slags åtta så alla spår skulle bli lika långa! Och banan var klädd med gummiasfalt och man hade mjuka och breda bakdäck på bilarna och för att det inte skulle bli  hjulspinn, så smordes däcken med STP! Och det va bra elektriska kraftkällor på banorna, ofta stora truckbatterier på 12 volt! Och bilarna hade en pickup med två släpskor i fronten på chassit som tog upp strömmen från banan! Tror vi mätte upp fart nå'n gång, det rörde sim om en 50-60 km/tim på rakorna! Bromsar va motorns motorbroms! Man släppte på gasen alltså! Och då man ville hålla farten så nära kurvan som möjligt, så hände det ofta saker in i  kurvorna! ;) Med viss vana kunde man hålla bilen i en sladd genom vissa kurvor! :)

.

Här e litet chassiutveckling! Chassit till höger har jag byggt av mässingsplåtar och pianotråd och  har mycket låg tyngdpunkt. Och en del flex va inbyggt i chassit. Med små pianotrådar som mothåll/dämpare. Ni ser de tunna pianotrådarna som spretar på uteliggarna! Dom fjädrar litet, och dämpar rörelser på uteliggarna!

.

En god vän till mig, Ronny "Spader" Hellqvist, testade att bygga olika former av flex i chassin. Här är ett sådant chassi! Det finns pianotråd i chassit både som fjädring och som vridstavar! Och chassit går att ta isär! Notera pianotrådsstaven här upptill i bilden som är till hälften utdragen! Den pianotrådsstaven håller ihop chassit! Men det här chassit va aningen för mycket flex i, men ett mycket häftigt hantverk!

.

När tråden är uttagen så kan man ta isär chassit! Chassit har två vridpunkter, en främre framför framaxeln och en i mitten! Motor är sk. sidewinderplacerad! Ett litet drev på motorn och ett större på bakaxeln! Det va bronslager i bakaxeln och även i motorn! Man hade även kullager på vissa chassin i bakaxeln!

.

Det här är en avdragare för att dra av drevet på motorn! Men bytte drevet då och då och ändrade även utväxling! Å så fanns det tillbehör i den här sporten! Och det kom nya och bättre, och snabbare grejer hela tiden, bättre däck, bättre motorer, trippellindade ankare med olika trådtjocklekar! Så de va de va precis som i foto även här! :) Snabbare och bättre prylar och dyrare om man ville ha det bästa! :)
Inte så mycket nytt under solen alltså!

Ok, så vara med det!

/Bengan

Ps. Produktfotona e gjorde med iPhone 4S!



Inlagt 2017-11-16 16:55 | Läst 1573 ggr. | Permalink
Nya världar öppnar sig! Och det som händer händer på Tårtan.
//GöranR
Kul tillbakablick och fint hantverk. Rent generellt inom modellhobbyn byggde man själv i mycket högre omfattning jämfört med i dag. Som exempel kan man nästan inte hitta renodlade flyg-byggsatser längre utan det är RTF eller i bästa fall ARTF som gäller (ready to fly / almost ready to fly).

/Stephan
Ajaj, farliga grejer det där. Jag blev som förryckt för 15 år sedan, men hamnade i Scalextric-träsket. Slutade med en 4-spårig 10-metersbana, ett 20-tal gamla scalexticbyggnader och 100+ bilar.
Har lyckligtvis tagit mig ur det nu. Sålde av (nästan) alltihop och köpte en riktig bil (nåja, en Peugeot) för pengarna.
: -Dan



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?


Lägg till

Tidigare blogginlägg