Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3908 / Acros!

Hittade en del information om Acros, filmsimuleringen som Fuji har i några kameror, en simulering som skall likna den analoga Acros! Fast jag vet ändå inte, den digitala Acros borde ju vara skarpare, och då blir det väl litet konstigt likt!
http://fujifilm-x.com/es/x-stories/the-newest-film-simulation-acros/

Å se'n det här med skärpa, vad en det skärpan skymmer sikten för hos många amatörer? ;) Jag har tittat på en del bilder idag, tagna av berömda och kända fotografer, och inte va skärpan det viktigaste på dom bilderna! Visst e skärpa bra, men den bör inte skymma sikten för bra fotografi! :)

Slut för idag!
/Bengan

Inlagt 2017-10-22 23:04 | Läst 2191 ggr. | Permalink
Jaha... Läser man Fujis text så framgår det att man först och främst lägger på en s-kurva (ungefär som jag skrev nyss i en kommentar här nånstans...). So far, so good, men det kan man lätt göra i bildbehandlingen och få samma effekt.

Sen var det kornet, och det är nog lite marigare att efterlikna. Men varför, egentligen? Antag att någon på 1980-talet fått fram en riktigt snabb film, 800 - 1600 ASA ungefär, men med korn som Technical Pan (dvs obefintligt); den filmen hade gjort sensation. Numera klarar de flesta sensorer ungefär samma sak, i synnerhet i svartvitt. Och då vill vi LÄGGA PÅ korn??? Njut av vad vi faktiskt har för verktyg, och hitta uttryckssätt som fungerar med dem!
Svar från Benganbus 2017-10-23 12:35
"Njut av vad vi faktiskt har för verktyg, och hitta uttryckssätt som fungerar med dem!"
Bra sammanfattning Per! :)
/B
Blev lit av en "selfie" också.
Svar från Benganbus 2017-10-23 12:34
Du såg det! :)
/B
Detta är viktigt för att man får en helt annan känsla med Acros b&w inställning i kameran, än med att lägga på korn i efterhand:
""ACROS" is different.
We developed it from the core of the image file to achieve a very complex and natural like grain expression. Optimal and different grain expressions are added to highlight and low light areas. You would not find unnatural dotted graininess in the highlight areas just like how the monochrome film behaves. In the low light area, you would see the graininess just like how it would appear with the monochrome film. There are undulating grain within the picture. And it adds depth like no other."

Har själv sett att det är stor skillnad mot att lägga på korn i ett lager över befintlig bildfil i efterhand. Här bygger man mera upp svärtan med olika kornstruktur i olika delar av gråskalan. Blir mera filmlikt då, och mest filmlikt blir det på höga ASA då mkornet framträder mera. 6400 är superbt tycker jag, om man vill ha samma känsla i bilderna som med film. Har provat att köra med Acros samt inställningen svagt och starkt korn, men det blir bara skit. Ställer man på korn AV och kör med Acros på höga ASA så får man bäst filmkänsla.



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg