Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 3894 / Den vilda jakten på analogliknande bilder! ;)
Analogliknande bild?
Måste nog påstå, att det e en himla jakt på analogliknande bilder hos många digitalfotografer! Flera kameror har även program för analogliknande bilder, mest svartvitt, och så finns det PS-liknande program för datorn för att göra svartvita analogliknande bilder! Varför inte fota analogt då i stället e väl en bra fråga! "De e så bökigt och kladdigt med det analoga" brukar ett svar vara!
Men hur som helst, det verkar ändå vara något speciellt med analogliknande bilder, och ofta svartvita, så kan man nog ändå tolka det hela!
Å vad e då analogliknande svartvita bilder? Jag tycker många av de analogliknande bilder som man får från en digitalkamera ofta är för skarpa! För perfekta! Det blir litet som att porträttfota med storformat på den analoga tiden, å det gjorde nog inte så många! Utan de flesta använde nog tex Tri-X i småbild! Å den hade en del korn! Och om man skall jämföra med dagen fototeknik, så inte va det någon kanonskärpa på bilden heller, utan det va andra saker som gjorde en bra bild!
Så vad göra! Antingen gör man en ny digital bildstil, och kallar den analogliknande! (Med mycket skärpa och kontrast) Fast det påminner nog inte så mycket om förr! ;)
Eller också får man ge litet avkall på skärpan till att börja med, för att med det komma litet närmare det analoga, och sedan kanske fundera på vad man skall ha i stället för kanonskärpa i bilden! ;)
/Bengan
Ps. Utan att veta, så kan jag nog tycka att en 12 mpix kamera borde fungera bra för analogliknande bilder i den digitala tiden! :) Se'n får man jobba vidare på resten!
Tack för det Affe!
Inget fika i din närhet framöver?
/B
/B
Därefter vidtar jag diverse övningar i photoshop och Lightroom beroende på vilket resultat jag "känner" att bilden behöver. Ibland behöver den göras aningen mindre skarp (gaussisk oskärpa) eller ökas i kontrast osv. Att arbeta med lager är också vanligt för min del. Att slutresultatet oftast blir "analogt" och svartvitt (Silver efx) har att göra med att det är så jag vill att bilden ska se u,t, det var så jag såg den i exponeringsögonblicket helt enkelt.
Det tog tid att lära sig att behärska det "digitala mörkrummet" eftersom möjligheterna är så många och det är lät,t att gå fel. En sak jag dock tidigt förstod var att "jpeg direkt ur kameran" är att kraftigt begränsa möjligheterna efersom jpeg är ett starkt komprimerat och begränsat format. En del fotografer menar att det skulle vara ett "ärligare" sätt att plåta. I min värld är det bara starkt begränsande. En sak till; det är en jäkla skillnad att visa och se bilder på skärm och på papper. Först när bilden är utskriven menar jag att den nått slutresultatet och kan bedömas. Skärmen är alltför opålitlig och är mer ett av ett arbetsverktyg (förutsatt att den är ordentligt kalibrerad) och inte ett slutresultat.
Och (här kommer detta med råfilers försprång): dessa manipulationer av en jpegfil ger alltför ofta posterisering någonstans, dvs hopp i gråskalan i stället för mjuka övergångar. En råfil tål väldigt mycket mer sådant.
Korn eller ej... själv brukar jag aldrig försöka emulera korn, det hör till ett annat medium och sågs mer som ett ofrånkomligt ont. Så varför lägga in det när man inte har det i originalet? Men smaken är ju, liksom baken....