Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 3485 / Fortsatta funderingar på Zeiss Biogonen från 1937. Å så Tårtan nu på onsdag!
När man fotograferar idag, så trycker man ofta bara på knappen, för allt är förberett av tillverkaren för att göra det så enkelt som möjligt. Och man har ofta ingen djupare förståelse över vad som lett fram till dagens fototeknik, och det behöver ofta inte heller!
Jag tycker ändå det är intressant att förstå hur man försökte lösa många fotografiska problem innan knapptryckandet! Och innan datoriseringen! Och att man lyckades ganska bra! Och även upptäcka att det går bra att fota med tex gamla objektiv även i dag! Även om det har gått åttio år sedan optiken tillverkades! Men det förenklar såklart att man har en digitalkamera!
.
Vad gäller motljus och antireflexbehandling, så är här två jämförande bilder. På den här bilden ser man en bil med ljuset på som kommer mot kameran, och då minskar kontrasten i centrum av bilden då optiken saknar antireflexbehandling!
.
Här ser det bättre ut! Inget ljus rakt in i optiken!
.
Lade in bilden i PS igen och tryckte på två justeringsknappar, autokontrast och autofärg, och nu blev bilden litet mer kontrastrik och fick rätta färger enligt PS! :)
Men åter till åttioåringen, att bla försöka lösa sådana här motljusproblem och även kontrastproblem, det va en del i det hela när man gjorde konstruktioner på 1930-talet! Och jag tycker man lyckats ganska bra här med tanke på vad man då hade att tillgå!
Numera är det mycket enklare för objektivkonstruktörerna, man har flera olika antireflexbehandlingar att tillgå, ett stort antal nya glassorter finns numera, man har fått stor erfarenhet och många fler hjälpprogram och har nästan obegränsad datorkraft vid uträkningen! Så de e nästan bara knapptryckande där med! ;)
Å vi fotografer, vi har en massa grejer i PS och i andra applikationer! Så det blir som ansiktslyftningar hela tiden! Så vad spelar det for roll vad för objektiv man har! Allt blir ända totalt utslätat eller lyft!
Men misströsta icke! Men det finns flera program för att lägga på rynkor i ansikten och korn i bilden och även att göra bilderna som dom såg ut förr med repor och konstiga färgnegativfärger! Häftigt va! :)
/Bengan
Ps. Tårtan nu på onsdag som sagt!
Men det är ju "tjusningen" med att köra digitalkamera manuellt. Till priset av en del inte så bra bilder har jag lärt mig.
-J!
/B
Ps. Hoppas någon har ett åttio år gammalt Fujiobjektiv om åttio år, och gör en liknande jämförelse! ;) :)
Och - ja det är @#¤ att ljusmätningen enligt kameran kan variera. Jag kör med manuell och glor i EVF eller baksidan.
Jag kan ha lärt mig för litet, men jag saknar metodiken från min Canon F1.
Där hade man ju en visare som steg med infallande ljys (spotmätning i centrum) och en semaforvisare som var kopplad till objektivet.
Systement gav två informationer -dels om visarna överlappade = "rätt exponering" och bländare (högre upp - mindre bländare).
Andra tillverkare hade a) gaffelvisning för exponering och b) bländaren i siffor på annat ställe i sökaren - dvs 2 info-fält när Canon klarade det med 1 info-fält.
Med F1:ans metidik var det lätt att sikta på olika delar av motivet och se ljusmätningen och sedan bestämma sig. Kvarstår att se hur Fuji fixar detta....
-J!
Miljöpositivt!
Man kan köpa en ny miljöbil varje år! För varje ny bil som kommer,
så bör den ju bli mer och mer miljövänlig!
Ganska enkel matematik liksom! :)
Å en riktig miljöfamilj har flera miljöbilar såklart! ;)
Man e på hugget hela tiden vad gäller miljön! :)
/B
Ps. Fast å andra sidan, vad gäller foto nu, om jag nöjer mig med de här litet kontrastlösa bilderna, som jag ändå kan fixa till i PS, så ingen ändå ser nå'n större skillnad, det borde väl vara resurssparande att använda ett objektiv i åttio år? Tror jag! :)
Samma om man ser på bränsleförbrukningen på bilen - en el- eller vätgas(bränslecell)bil ser effektiv ut, men räkna på kedjan från råvara till rulllande bil så blir tyvärr oljebilen inte så illa. Konverteringen till el eller eller vätgas kostar.
Sedan vet vi att en modern diesel i verklig körning kan dra en 0,6, vilket i bensin motsvarar en 0,75 - viket är högt räknat 20% mer än min 745 -88 nöjer sig med - så vart tog teknikutvecklingen vägen? Den dog nog i form av mindre men tyngre bilar och mer vridmomenet som nyttjas att gasa på med...
Och jag e orolig för den sk utvecklingen!
/B
Betr elbilar så behöver ju hela systemet reformeras. Gruvor med eldrivna truckar. Återvinning av elektronikens metaller och gifter. Svensk eldrift är ju klimatvänlig pga vattenkraft/kärnkraft/ en skvätt vindkraft men om man ska driva elbilar med koldrivna elverk blir klimatnyttan betydligt mindre.
Vad göra? Som Martin Hedberg påpekat så är det i princip enkelt, stäng 10 000 kolgruvor och jobba fram fungerande alternativ. Då alla inser att vi måste kan det gå.