Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 3060 / "Sharpness is a bourgeois concept!"

.

Vad jag förstår så kommer uttalandet från Henri Cartier-Bresson i ett samtal med Helmut Newton.

.

We’re waiting....

Och det här med skärpa gäller nog ännu mera i den nutida digitala fotografin, och kanske mest i amatörfotografin? För mycket snack om skärpa i dag!  

Nu kanske det alltid ha varit så här inom amatörfotografin, skarpa bilder, men jag undrar ändå om inte den här "utvecklingen" har ökat de senaste åren, för det e ju marknaden som leder oss framåt! Och vad skall man annars sälja inom den fotografiska affärsverksamheten om inte skarpare bilder hela tiden? (Och ännu mer lättanvända kameror för att få ut alla de skarpa bilderna ännu snabbare)

Men ursäkta,
man kan väl ändå få undra vad den fotografiska fantasin tar vägen i allt det här skarpa?

Å jag saknar nog även en mera eftertänksam fotografi och inte bara mängdfotografi! En fotografi som också öppnar upp fantasin hos betraktaren! En fotografi som såklart tar litet mer tid att framställa!

Men fantasi och eftertänksamhet kanske inte har med amatörfotografi att göra? För amatörfotografin handlar om att dokumentera, typ resor, mat, barn och familjen och sedan visa upp allt i ett ofta digitalt fotoalbum, typ blogg, facebook och liknande! Och då man mest fotar såhär,  så kan nog amatörfotografin lätt kopplas ihop till skärpa (och nya prylar av marknaden)

Det konstnärliga eller eftertänksamma fotografin, den får väl konstnärer hålla på med i sin ateljé,
eller va dom nu håller hus någonstans! ;)

En morgonbetraktelse över en ny fotografisk värld!  

/Bengan

Restaurang Gnesta Strand

Inlagt 2015-12-02 08:50 | Läst 2269 ggr. | Permalink
"...Men ursäkta, man kan väl ändå få undra vad den fotografiska fantasin tar vägen i allt det här.....?"

Allt åt alla blir dessvärre ofta inget till någon. Så fort något öppnas upp för stora grupper, sjunker kvalitén på innehållet. Ta vilka fenomen som helst - exempelvis ett populärt bostadsområde. Om det genom förtätning öppnas upp för stora grupper, försvinner de kvalitéer som från början gjorde det attraktivt. Ett annat exempel kan vara att båtsemestra i skärgården. Det gav helt andra kvalitéer i början av förra seklet än i dag då oerhört många kan göra det, och det blir knökfullt överallt.
Relatera nu detta till fotografins tekniska utveckling och dess konsekvenser. De tekniska landvinningarna gör att "alla kan fotografera". Finns det den minsta sannolikhet att det leder till förbättringar när det gäller fotografin som sådan?
Fredrikpersson 2015-12-02 12:27
Jag tror inte att antalet fotografer har ökat så mycket jämfört med den "fördigitala" tiden. Däremot lär väl varje amatörfotograf ta mångfalt fler bilder sedan digtaliseringen av kameran.

Jag vet inte om ditt resonemang stämmer. I ditt skärgårdsexempel så tycker säkert de som upplevt en skärgårdssemester med glest mellan båtarna att det är sämre nuförtiden när det är fullt med båtar. Däremot är det väl inte säkert att de som nu fått möjligheten att komma ut och semestra i skärgården att det är negativt trots att det är knökfullt. De kanske är uppskattar den nyvunna möjligheten till skärgårdssemester utan att besväras av trängseln. Kanske är det samma sak med fotograferna. Alla de som tar (i oss avancerade amatörfotografers ögon) tonvis med banala och ointressanta bilder inte bryr sig om bildens estetiska kvaliteter utan uppskattar lättheten i att det ta och dela bilder med andra. Man har helt enkelt olika förväntningar på vad man skall få ut av sin skärgårdssemester eller sina bildalster.

När det gäller skärpa och teknisk utveckling i stort så är väl ändå de största vinnarna den intresserade amatörfotografen som i och med digitaliseringen fått massor av nya och lättillgängliga kreativa möjligheter utöver de som redan fanns med analog fotografering.

Som jag ser det har fotografer idag större möjligheter än någonsin att förverkliga sina bildfantasier.

F
Svar från Benganbus 2015-12-02 12:32
Fredrik,
jag är ändå litet fundersam när saker blir lättillgängliga.
Jag tycker att det inte automatiskt ökar kreativiteten... ;)
/B
syntax 2015-12-02 14:14
Fredrik.
Jag talar nu inte om vad som blir "bäst" för Kreti und Pleti, och vad som eventuellt gör att vederbörande kan ta ut svängarna maximalt - jag talar om fotografin som uttryck, eller rent av som konsthantverk. Jag avslutar även med uttrycket "fotografin som sådan".
Sharpness is a bourgeois concept ;) PS. Rättstavning också kanske?!
Svar från Benganbus 2015-12-02 12:08
Kopierat från internet! (Inget att lita på alltså)
Men nu förstår du andemeningen i bloggen va! :)
Fantasi! ;)
/B

Ps. Ändrat, tack!
Undre bilden ovan platsar inte alls som oskarp. Skärpning Bengan! ;-)

Själv är jag fast i jaga-skärpajakten men försöker ibland bortse från detta borgerliga påfund.

Här på Fotosidan finns gruppen "Oskärpa" för bilder som har andra kvalitéer än skärpa. Den ger legitimitet åt att se kreativt på suddigheten.
Svar från Benganbus 2015-12-02 12:45
Jag har suttit och titta på bilder av HCB, Tore Johnson, Berndt Klyvare mfl, och då ser jag att superskärpa, eller litet missad skärpa inte har speciellt mycket med deras bilder att göra. I alla fall så har man inte haft synpunkter på den missade skärpan! Å hade dom fotat digital, så tror jag att dom nog hade missat lika mycket!
De va annat som va fotografiskt intressant för dom än bara skarpa bilder! ;) :)
/B
Tror det är en vanlig uppfattning att den mer eftertänksamma reflekterande fotografin minskar. Uppenbart finns mkt du kallar mängdfotografi och att den kanske dominerar. Jag har dock en stark känsla av att det handlar väldigt mycket mer om publiken, vi som också tittar på fotografi. Vi är alla mkt mer stressade än gamla tiders fotokonsumenter, vi lever liv där många intressen konkurrerar och stannar inte upp tillräckligt för att ta in det som finns i bilderna. Det finns många riktigt bra bilder härpå FS som inte får många tittare och ytterst få kommentarer för att de inte är häftiga nog. Mängdenbilder som strömmar över oss är också överväldigande och det är lätt gjort att bläddra bort några bra bilder bland hundratals mindre bra. Tänker också att för säg 50 år sen fanns det en begränsad mängd kända fotografer och för den intresserade var det möjligt att ha en rimlig överblick av en stor del av dem och alltsåväxte en begränsad mängd riktigt accepterade fotostilar fram. Idag finns allt, samtidigt, och nya fotostilar och koncept kommer hela tiden, det är inte lätt för oss som vuxit upp med den "klassiska" fotografin att sovra fram det vi vill ha. Min grundtanke är att det finns minst lika mkt eftertänksam och bra fotografi som tidigare men det är svårare att hitta framå till den, dels för att vi själva ofta jäktar fram i livet, dels därför att det finns så stora mängder foto som kanske inte fyller kraven på bra fotografi, åtminstone inte våra krav
Hälsningar/ Björn T
syntax 2015-12-02 14:23
Kanske du har rätt Björn, men jag är alls inte säker. Erfarenhetsmässigt styrs jag mot den uppfattningen att en massinvasion inom ett tidigare rätt exklusivt område alltid leder till att den ursprungliga gruppen passionerade utövare minskar. Den här gruppen ledsnar helt enkelt av den allmänna förflackningen.
Om man är amatör och road av att fotografera behöver man väl inte bry sig så mycket om vad andra tycker! Och visst är skärpan en del av fotots kvalitet, vare sig det är skarpa eller artistiskt oskarpa bilder. Jag har svårt att se varför denna fråga ska behöva problematiseras.
syntax 2015-12-02 21:23
Bengan får fart på bloggen... :-D
Fredrikpersson 2015-12-03 08:47
Ja, han fick helt klart igång några gubbar :-)
Jag tror du glömde en viktig och önskad egenskap. Oändligt skärpedjup med vilket objektiv som helst =)



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?


Lägg till

Tidigare blogginlägg